IVALO.COM keräsi 850 000 euron rahoituksen

Vastuullisia muotibrändejä myyvä suomalainen verkkokauppa IVALO.COM on ollut yksi korona-ajan voittajista – sen myynti on kasvanut vuodessa lähes 30 prosentin kuukausivauhtia. 

Nyt IVALO.COM on kerännyt toimintansa kehittämiseksi 850 000 euron rahoituksen. Rahoittajina on nimekkäitä yksityissijoittajia, kuten Marimekon merkittävä osakkeenomistaja Sophia Ehrnrooth, markkinointitoimisto Tulos Helsingin perustaja Lasse Larvanko, Swap-verkkokaupan perustaja Juha Koponen, sekä Routa-markkinoinnin perustajat Erkko Simsiö ja Jani Leppänen.

IVALO.COMin keräämä potti on merkittävä siksikin, että yrityksellä on takanaan myös taloudellisesti haastavia vuosia.

– Useaan otteeseen ollaan oltu lähellä konkurssia kassa tyhjänä. Ollaan puhuttu vastuullisen muodin puolesta jo vuosia ennen kuin siitä tuli trendikästä. Muutama vuosi sitten se ei vielä kiinnostanut merkittävästi sijoittajia, kertoo IVALO.COMin toimitusjohtaja Matti Lamminsalo.

Lamminsalon mukaan kasvuun on päästy kiinni kahden onnistumisen ansiosta: IVALO.COM on ymmärtänyt tarkasti, kuka on sen kohderyhmää – ja kuinka näille asiakkaille puhutaan. Lisäksi tiimiä on rakennettu uudelleen.

– Kun rakennetaan nopeasti kasvavaa kasvuyhtiötä, tiimillä täytyy olla start up-kokemusta ja todellista hands on -osaamista.

Sitä toivat mukanaan Hanna Sairinen ja Molla Jelkänen, jotka IVALO.COM rekrysi riveihinsä koronan aikana. He ovat aiemmin kasvattaneet luonnonkosmetiikan tähtibrändi Jolien bisnestä. Kaksikon mukaantulon jälkeen kauppa alkoi käydä. Lisäpotkua on antanut asiakastutkimus.

– Ollaan kehitetty data- ja analytiikkatyökaluja ja tiedetään paremmin, mikä on meidän paikka markkinoilla, mitä myydään ja kenelle myydään. 

Aiemmin IVALO.COM on edennyt vastuullisuus edellä, mutta nyt sen rinnalle on tullut tyyli.

– Meidän asiakkaiden pääintressi on ostaa tyylikästä muotia. Vaikka joku tuote olisi maailman vastuullisin ja hiilinegatiivinen, sitä ei osteta, jos se ei ole asiakkaan mielestä oikeasti tyylikäs, muodikas ja hyvännäköinen, sanoo Lamminsalo.

IVALO.COM myy yli sataa vastuulliseksi katsomaansa vaatebrändiä ja vientiä on 22 maahan. Koronavuonna myynti veti etenkin Suomessa, jossa kuluttajat heräsivät suosimaan kotimaista muotia.

Rahoituksensa turvin IVALO.COM hakee seuraavaksi kasvua Euroopasta.

– Suomessa on nyt kuusinumeroinen kuukausimyynti, ja Suomen kasvu on niin vakaalla pohjalla, että seuraavaksi aloitetaan kansainvälistyminen. Meillä on kaikki mahdollisuudet olla Suomen ensimmäinen globaali verkkokaupan menestystarina.



Facebook tähtää metaversumiksi – näin se voi näkyä muodissa

Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi viime viikolla, että Facebook-yhtiön nimi vaihtuu – ja uudeksi nimeksi tulee Meta. Samalla kerrottiin, että Facebook aikoo laittaa jatkossa paukkuja virtuaaliseen ja lisättyyn todellisuuteen, jota metaversumiksikin kutsutaan. 

Julkistus kirvoitti keskustelua ympäri maailmaa ja herätti kysymyksiä, kuinka Facebookin visio tulee käytännössä näkymään sen sosiaalisen median alustoilla.

Aiheeseen tarttunut muotimedia Business of Fashion aprikoi, että muotimaailmassa metaversumi voi tarkoittaa ainakin virtuaalisen vaatemuodin arkipäiväistymistä. Jatkossa saatamme esimerkiksi valita virtuaalisesta vaatekaapistamme päivän asun – tai päivittää virtuaalista sosiaalisen median lookiamme parilla pyyhkäisyllä.

Myös virtuaalivaatteiden ja -asusteiden ostaminen saattaa olla arkipäivää metaversumissa. Jos Facebookin visio toteutuu, tavalliset kuluttajat saattavat ostaa itselleen jatkossa myös virtuaalimuotia. Toistaiseksi sitä on myyty lähinnä virtuaalipelien pelaajille.

Business of Fashion – ja myös Zuckerberg itse – muistuttavat, että Meta on jättiprojekti, joka nielee rahaa ja vie vuosia ennen kuin visio metaversumista saattaa toteutua.



Ninyes ja Metsola yhteistyöhön

Kierrätettyä lastenvaatemuotia verkossa myyvä Ninyes aloittaa yhteistyön suomalaisen vaatteita ja kodintekstiilejä valmistavan Metsolan kanssa.

Viime vuonna perustettu Ninyes yhdistää second hand -bisneksen ja lastenvaatteet verkkokaupassaan, jossa se myy vastuullisiksi katsomiensa lastenvaatemerkkien, kuten Kaikon, Papun, Mainion ja Mini Rodinin, käytettyjä vaatteita.

Nyt joukon jatkeeksi liittyy Metsola, joka tunnetaan graafisista printeistään, kirkkaista väreistään ja hauskoista kuoseistaan. Kuten muidenkin merkkien kohdalla, kuluttajat voivat lähettää vanhat, käyttämättömiksi jääneet Metsolan lastenvaatteet Ninyesille ja saavat vastineeksi lahjakortin joko Metsolan tai Ninyesin verkkokauppaan.

Ninyesin bisnesideana on ottaa osuutensa kasvavasta second hand -markkinasta tarjoamalla Metsolan kaltaisille muotibrändeille mahdollisuus kierrätykseen ja uusiokäyttöön ilman, että merkit joutuvat itse tekemään merkittäviä investointeja.

– Käytettyjen vaatteiden tuominen osaksi muotibrändien vastuullisuusstrategiaa ja liiketoimintaa on räjähtämässä maailmalla. Patagonian viime vuonna käynnistämää uudentyyppistä mallia ovat seuranneet muun muassa Levi’s, Adidas, Lulu Lemon, Filippa K ja monet muut, kertoo Ninyesin toimitusjohtaja Elina Aho tiedotteessa.



Palmroth avaa kenkänäyttelyn Tampereella

Kenkätalo Palmroth avaa marraskuussa kenkänäyttelyn Tampereella Finlaysonin Terde-tilassa. Finlaysonin alue tunnetaan entisenä tekstiiliteollisuuden keskittymänä, jossa on nykyisin esimerkiksi kulttuurialan ja liike-elämän toimijoita sekä ravintoloita ja kahviloita.

Palmrothin näyttely vie katsojan kenkämuodin eri vuosikymmeniin 1930-luvulta tähän päivään. Näyttelyssä nähdään muun muassa sota-ajan paperinarukengät, Armi Kuuselan Miss Universum -kengät, Palmrothin jalkinemuotia 1960-luvulta, jolloin brändi valloitti Amerikkaa, sekä 1980-luvulla kehitetty ikoninen jokasäänsaapas.

Terde-tilan ylätasanteelle avautuu samaan aikaan jouluinen pop-up -kauppa DOT Design Shop, jossa myydään taidetta ja design-tuotteita viideltätoista paikalliselta pienyritykseltä ja taiteilijalta. DOT-myymälässä nähdään myös muun muassa vaateyritys Pispala Clothingin tänä syksynä tamperelaisten kuvataiteilijoiden kanssa yhteistyössä suunniteltu vaatemallisto.

PALMROTH – Matka Designiin -näyttely ja DOT Design Shop avautuvat 13. marraskuuta 2021 Tampereella Finlaysonin alueella.

Kuvat IVALO.COM, Metsola

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Sisällöntuottaja Liina Haanmäki | liina.haanmaki@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *