New York Times uutisoi Fiskarsin uusista vaatteista

Fiskarsin tuleva vaatemallisto kiinnostaa kansainvälistä mediaa. Arvostettu muotijulkaisu Vogue uutisoi tammikuussa, kuinka koti- ja puutarhatarvikkeistaan tunnettu suomalainen Fiskars hyppää muotibisnekseen lanseeraamalla vaatemalliston.

Työvaatteen ja katumuodin yhdistävä unisex-mallisto keräsi mediahuomiota myös ennakkolanseeraustapahtumassaan Pitti Uomon muotiviikolla Firenzessä vuoden alussa.

Nyt Fiskarsin aluevaltauksesta on uutisoinut myös yhdysvaltalaismedia New York Times. Verkkoartikkelissaan se kertoo, että puutarhanhoidosta innoituksensa saanut vaatemuoti on nyt kasvava trendi, jota ovat Fiskarsin lisäksi olleet luomassa esimerkiksi Diorin ja Fendin muotitalot viimeisimmillä mallistoillaan.

Fiskarsin ja suunnittelija Maria Korkeilan tekemä vaatemallisto julkaistaan ensi vuoden aikana. 11-osaisessa kokoelmassa on vaatteita, laukkuja ja asusteita. Mallistossa on käytetty kierrätysmateriaaleja ja keinonahkaa.



Rauman suosituin muotitempaus loi nahkansa

Lokakuu saattaa olla vuoden ankein kuukausi, mutta monelle raumalaiselle se on vuoden kohokohta. Silloin on tavattu järjestää suosittu Sparkling Night -tapahtuma, eli raumalaisten kauppiaiden yhteistyössä toteuttama suuri muotinäytös ja elämysilta muodin, ruoan ja livemusiikin parissa.

Myös Fashion Finland uutisoi viime vuonna, kuinka tapahtuman kaikki 500 lippua myytiin loppuun alle tunnissa, ja lavalla nähtiin peräti sata näytösmallia.

Tänä vuonna korona sotki kauppiaiden suunnitelmat, ja tapahtuma järjestetään uudella tavalla. Huomenna torstaina alkaa kolme päivää kestävä, kaikille avoin Sparkling Weekend. Silloin Vanhan Rauman liikkeet valaistaan, ja ne pitävät ovensa auki pidempään. Perjantai-iltana paikallisissa kivijalkakaupoissa nähdään muotinäytöksiä myymälöiden näyteikkunoissa. Hehku -nimisessä baarissa voi nauttia tapahtumaa varten luodun nimikkodrinkin, ja paikallisissa ravintoloissa on tarjolla erikoismenuja.

Sanaa uudistetusta tapahtumasta on levitetty lähettämällä 13 000 raumalaiseen kotitalouteen kauppiaiden tekemä mainoslehti.

Sparkling Weekendin järjestelyissä mukana oleva Silmäoptikot -liikkeen yrittäjä Pekka Palmu kertoo, että vaikka tempaus toteutetaan nyt eri tavalla, tapahtuman tavoite säilyy samana. Paikalliset kivijalkakauppiaat haluavat muistuttaa raumalaisia palveluistaan, jotta kaupungin keskusta säilyisi elinvoimaisena.

– Jos Sparkling Weekend onnistuu ja siitä saadaan hyvää palautetta, ensi vuonna toivomme voivamme järjestää kokonaisen tapahtumaviikon Vanhassa Raumassa. Se huipentuisi siihen suureen muotinäytökseen, joka on totuttukin näkemään, sanoo Palmu.

Palmu kannustaa muita kaupunkeja kokeilmaan samanlaista tempausta ja muistuttamaan kuluttajia paikallisten liikkeiden tärkeydestä.

Mukana Sparkling Weekendissä ovat Alusasuliike Helmi, Café Sali, Cameo Boutique, Candida, Heidi A. Design, Kauppahuone Riveri, Koti-Vakka, Salon Fiin, Silmäoptikot Palmu ja Westlook. Tapahtumaa ovat tukemassa Rauman Kaupunki, Rauman Energia sekä autobrändi BMW.



H&M tekee asiakkaidensa vanhoista vaatteista uusia

Muotijätti H&M on lanseerannut asiakkailleen uuden palvelun Ruotsissa. Looop -niminen kierrätysjärjestelmä lupaa muuttaa kuluttajien vanhat vaatteet uusiksi.

H&M:n, tutkimuslaitos HKRITAn sekä tekstiilivalmistaja Novetex Textilesin kehittämä laite puhdistaa vanhat vaatteet ja hajottaa kankaan pieniksi kuiduiksi. Sen jälkeen laite kehrää silputun kangaskuidun uusiksi langoiksi ja valmistaa niistä uuden vaatteen. Valmistuksessa ei käytetä lainkaan vettä tai kemikaaleja.

Looop -niminen palvelu toimii toistaiseksi vain Tukholman Drottninggatanin myymälässä. H&M:n kanta-asiakkaille sen käyttö maksaa reilut 10 euroa ja muille vajaa 20 euroa. H&M kertoo käyttävänsä saadut tuotot materiaalitutkimuksiin.

Yrityksen tavoiteena on, että vuoteen 2030 mennessä kaikki sen käyttämät materiaalit ovat kierrätettyjä tai kestävällä tavalla tuotettuja.



Teksti Ida Rantala Kuvat Fiskars, Hans Lehtinen, H&M

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.