Kaupallinen yhteistyö: Connected Retail by Zalando

Muotikauppa on jo ottanut digiloikan ja synnyttänyt koronan aikana ison joukon innovaatioita. Mutta miltä näyttää muotikauppa tästä eteenpäin?

Ketterältä, ja yhteistyötäkin tarvitaan, dr. Carsten Keller sanoo. Hän on Zalandon Connected Retail-toimintojen varatoimitusjohtaja.

Keller esiintyi viime viikolla Fashion Finlandin ja Zalandon järjestämässä webinaarissa. Hän kertoi suomalaisille muotikauppiaille Zalandon Connected Retail -ohjelmasta, joka tarjoaa kauppiaille ainutlaatuisen muodin myyntikanavan ja tilaisuuden myydä muotia miljoonapäiselle asiakaskunnalle.

Keller sanoi webinaarissa, että verkkokauppa on kasvanut tasaisesti kymmenen vuotta – ja koronan aikana myynti verkossa kasvoi jälleen 16–37 prosenttia markkinasta riippuen. Keller viittasi myös konsulttiyhtiö McKinsey & Companyn tuoreeseen tutkimukseen, jossa 75 prosenttia kuluttajista kertoi kokeilleensa verkkokauppaa ja 60 prosenttia haluaa jatkaa sen käyttämistä.

Tähän uuteen muotikaupan aikakauteen Zalando on kehittänyt Connected Retail -ohjelman. Sen myötä myös suomalaiset muodin kivijalkakauppiaat – pienet ja suuret – voivat lisätä tuotteidensa myyntiä ja tavoittaa uusia yleisöjä.

Connected Retail -ohjelma yhdistää paikallisen kivijalkakaupan varaston Zalandon kansainväliseen verkkokauppaan – ja pyrkii näin kasvattamaan muodin myyntiä. Zalando huolehtii tuotteiden markkinoinnista ja asiakaspalvelusta ja tarjoaa kauppiaalle myyntineuvontaa sekä teknisen tuen.

Kaikki voivat osallistua, kannustaa Keller – suuresta Stockmannin tavaratalosta pieneen suomalaiseen putiikkiin.

Ohjelmaan liittyminen on suomalaiskauppiaille maksutonta. Jokaisen Connected Retail-ohjelman kautta myydystä tuotteesta veloitetaan välityspalkkio – edullisista tuotteista hieman alhaisempi, kalliimmista hiukan suurempi. Jos asiakas päättää palauttaa tilaamansa tuotteen, Zalando maksaa välityspalkkion takaisin kauppiaalle.

Kauppias päättää, mitä hän haluaa myydä ja kuinka monta kappaletta. Kun hän lisää tuotteensa Zalandon valikoimaan ja tilaus tulee, kauppias pakkaa tuotteet ja postittaa ne. Myytävien tuotteiden kuvat löytyvät todennäköisesti Zalandolta, tai sitten kauppa kuvaa tuotteensa. Ja Zalandon työkalun avulla kauppias voi myös seurata myynnin tuloksia.

Kauppiaalle Zalando tarjoaa miljoonien asiakaskuntansa ja uuden merkittävän myyntikanavan. Mutta kuinka Zalando itse hyötyy sopimuksesta suomalaiskauppojen kanssa?

Zalandon tarjoamien tuotteiden määrä kasvaa. Ja jos tuote on myyty loppuun Zalandon omasta varastosta, sitä saattaa löytyä Connected Retailiin kuuluvista kivijalkakaupoista, mikä lisää asiakkaiden tyytyväisyyttä.

Moni kauppias ja kauppa on jo innostunut. Connected Retail on kasvanut ja levinnyt nopeasti: se toimii jo yhdessätoista maassa, ja mukana on 4000 kauppaa.

Suomalaisilla kivijalkakaupoilla onkin nyt ainutlaatuinen tilaisuus kasvattaa myyntiään ja saada kansainvälisiä asiakkaita.

Suomalaisiin kauppiaisiin – ja suomimuotiin – uskoo myös Zalando.

– Suomi on erittäin kiinnostava markkina, ja asiakkaitamme kiinnostavat pohjoismainen muoti ja paikalliset, relevantit brändit, Carsten Keller sanoo.


Katso Fashion Finlandin ja Zalandon Connected Retail -webinaari täältä.

Tutustu Zalandon Connected Retail -ohjelmaan suomenkielisellä sivustolla ja lue myös usein kysytyt kysymykset. Rekisteröidy mukaan tästä.


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.