Kaupallinen yhteistyö: Connected Retail by Zalando

Moni suomalainen kivijalkakauppa haaveilee suuremmasta asiakaskunnasta. Yksi helppo keino aloittaa on Zalandon Connected Retail -ohjelma, jolla myös kotimainen muotiyritys Aukia on tuonut myymälöidensä tuotevalikoiman kaikkien suomalaisten saataville.


Tilaisuus myydä muotia miljoonapäiselle yleisölle ja mahdollisuus tavoittaa yhä suurempi asiakaskunta.

Tätä lupaa Zalandon Connected Retail -ohjelma, joka tarjoaa suomalaisille muotikauppiaille ainutlaatuisen digitaalisen kauppakanavan. Connected Retail yhdistää paikallisen kivijalkakaupan varaston Zalandon kansainväliseen verkkokauppaan – ja pyrkii näin kasvattamaan muodin myyntiä.

Connected Retail -ohjelmaa on jo kokeillut moni suomalainen muotiyritys. Yksi niistä on Aukia – naisille, miehille ja lapsille vaatteita myyvä perheyritys.

– Viime syksynä Zalando otti meihin yhteyttä ja kysyi, kiinnostaisiko meitä lähteä pilotinomaisesti kokeilemaan Connected Retail -ohjelmaa Suomessa. Olin nähnyt jo aiemmin ohjelmasta mainoksia, ja kun kutsu kävi, päätös lähteä mukaan oli helppo, kertoo Aukian verkkokaupasta vastaava johtaja Timo Aukia.

Ohjelmaan liittyminen on suomalaiskauppiaille maksutonta, ja Zalando huolehtii tuotteiden markkinoinnista ja asiakaspalvelusta ja tarjoaa kauppiaalle myös myyntineuvontaa sekä teknisen tuen.

Zalando on sijoittanut 50 miljoonaa euroa Connected Retail -ohjelmansa kehittämiseen tänä vuonna. Ohjelma toimii jo 12 maassa, siinä on mukana 5000 myymälää ja sen kautta on lähetetty yli 21 miljoonaa pakettia.

Connected Retail -ohjelma kiinnosti Aukiaa erityisesti siksi, että sen avulla perheyritys saattoi myydä tuotteitaan huomattavan suurelle yleisölle – Zalandon miljoonapäiselle asiakaskunnalle. Aukia myy tunnettuja ja kansainvälisestikin haluttuja brändejä, kuten Calvin Kleinia, J.Lindebergia, Tommy Hilfigeria, Gantia, Björn Borgia ja Samsøe Samsøeta.

Koska Aukian myymälät sijaitsevat pohjoisen kaupungeissa, Seinäjoella, Vaasassa ja Kokkolassa, ja tavoittavat pääasiassa lähialueiden kuluttajia, verkkokauppa on yritykselle elintärkeä kauppakanava liikkeiden lisäksi.


Zalandon Connected Retail -ohjelma toimii jo 12 maassa, siinä on mukana 5000 myymälää ja sen kautta on lähetetty yli 21 miljoonaa pakettia. Ohjelmassa on mukana myös suomalaisia kivijalkakauppoja.


Toimeen ryhdyttiin, ja loka-marraskuussa 2020 kaikkien kolmen Aukia-myymälän tuotevalikoimat näkyivät jo Zalandon verkkosivuilla. Kauppiaalta se vaati palveluun rekisteröitymisen ja oman kaupan liittämisen järjestelmään. 

– Meidän järjestelmissä ei ollut valmiina integraatiota, joka keskustelisi Zalandon verkkokaupan kanssa, joten käytin syyslomani koodaten sitä. Käytännössä tuotteiden tiedot tuli integraation avulla saada siirrettyä Zalandon tuotekatalogiin hintoineen, tuotemäärineen ja väreineen, ja toisekseen kun tuote myydään Zalandolla, meidän tuli saada siitä tieto, kertoo Aukia.

Kun integraatio saatiin toimimaan, kauppa oli pystyssä.

– Meille oli oikeastaan vain puolen tunnin homma käydä läpi, miten esimerkiksi postitus tehdään. Tavarankeräykseen ja käsittelyyn on tullut uusia työvaiheita, mutta kaiken kaikkiaan palvelu on mietitty niin suoraviivaiseksi, että ollaan oltu tyytyväisiä.

Aukia ei paljasta tarkalleen, kuinka paljon tuotteita Connected Retail -palvelun kautta on myyty.

– Kyllä Zalandon kautta tulee jo tietty osa tilauksista. Mutta Zalandohan on myös vaatteiden hakukone, ja Zalandon järjestelmässä näkyy, missä vaate sijaitsee. Jos asiakas on lähialueilla, hän saattaa tulla ostamaan tuotteen myymälästäkin.

Aukia on suurehko perheyritys, jolla on valikoimissaan kansainvälisesti tunnettuja ja kysyttyjä brändejä. Sopiiko Connected Retail -ohjelma pienemmälle yritykselle tai yksinyrittäjälle?

– Kyllä sanoisin, että hyötyjä saavat pienemmätkin kaupat ja muotisuunnittelijat. Esimerkiksi omaa mallistoa tekevälle Connected Retail on hyvä tapa saada näkyvyyttä tuotteilleen. Tunnetut brändit toki myyvät, mutta toisaalta mitä uniikimpi tuote, sitä paremmin voi nousta Zalandon katalogissa edukseen.

Aukia kokee, että kaupankäynti on vaivatonta, kunhan integraatio on saatu toimimaan. Jos kauppiaalla on tuotteissaan EAN-koodi, palveluun ei tarvitse lisätä edes tuotekuvia tai tekstikuvauksia. Jos myy omaa mallistoaan, muotiyrittäjä voi syöttää palveluun omat tuotetiedot ja mallistokuvat – ja pitää huolen siitä, että brändin ilme säilyy yhdenmukaisena.

– Vaatekauppiaan arjessa on usein kiirettä, mutta kynnys kokeilla palvelua on tehty hyvin matalaksi. Ja kokeilun kauttahan on paras selvittää, miten se omalle yritykselle sopii.


Katso Connected Retail -aiheinen webinaari täältä. Tutustu Zalandon Connected Retail -ohjelmaan suomenkielisellä sivustolla ja lue myös usein kysytyt kysymykset. Rekisteröidy mukaan tästä.

Kuvat Zalando

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *