Kaupallinen yhteistyö: Pulse247

MyCashflow -verkkokauppapalvelulla myös aloitteleva kauppias pääsee liiketoiminnassaan nopeasti alkuun. Palvelu skaalautuu ketterästi yrityksen kasvun mukana ja sen avulla voidaan rakentaa muotikauppiaan toiveiden mukaan tarkastikin räätälöity verkkokauppa.


Verkkokaupan perustaminen ja kehittäminen ei koskaan ole ollut niin helppoa kuin nykyisin. Ja mikä parasta – verkkokaupassa piilee rajaton kasvupotentiaali. Suomalainen muotikauppias voi sen avulla tavoittaa uutta asiakaskuntaa – kaikkialta maailmasta ja mihin kellonaikaan tahansa.

Digitalisaation myötä moni perinteinen kivijalkakauppa onkin jo lähtenyt kasvattamaan myyntiään verkossa. Verkkokaupan perustaminen on helppoa, kun apuna on verkkokaupan toiminnan ja parhaat palveluratkaisut läpikotaisin tunteva kauppakumppani – kuten kotimainen MyCashflow. Silloin kauppias voi keskittyä olennaiseen – eli myyntiin ja esimerkiksi brändin rakentamiseen – eikä hänen tarvitse käyttää aikaansa ohjelmoimiseen tai teknisten taitojen opettelemiseen.

Mutta mitä asioita vaatteita myyvässä verkkokaupassa täytyy erityisesti ottaa huomioon?

MyCashflow’n asiantuntijat kokosivat verkkokaupan avaamisesta kiinnostuneelle muotikauppiaalle muistilistan, jonka avulla on helppo päästä alkuun.


1. Tuotevalikoimaa täytyy olla helppo hallita

Koska vaatekaupassa myytäviä tuotteita on yleensä paljon, esimerkiksi tuotetietojen, varastosaldon, tuotteiden koko- ja värivaihtoehtojen ja kuvien hallinnan täytyy olla vaivatonta. MyCashflow-verkkokauppapalvelussa kauppiaan käytössä on selkeä hallintapaneeli, jonka avulla hän voi esimerkiksi hallita myyntivalikoimaansa ja verkkokaupan maksuliikennettä, käsitellä tilauksiaan sekä lukea raportteja. Kauppias voi myös helposti vetää ja pudottaa haluamansa tuotteet eri tuoteryhmiin – tai esimerkiksi eri myyntikampanjoiden alle. Varastohälytykset kertovat, kun tuote on loppumassa ja kaupan hakutoiminto auttaa asiakasta suodattamaan verkkokaupan valikoimaa omien kriteeriensä mukaan.


2. Auta kauppaasi kasvamaan valitsemalla kasvun mahdollistava kauppa-alusta

Vaikka verkkokauppasi olisikin aluksi suunnattu vain yhdelle tietylle kohdemarkkinalle, kasvu voi piillä kulman takana. Siksi jo kauppaa perustettaessa kannattaa varmistaa, että valitsemallasi verkkokauppa-alustalla kasvu ja kansainvälistyminen ovat mahdollisia.

MyCashflow’n alustalla esimerkiksi verkkokaupan toimitus- ja maksutavat voidaan määrittää aina kohdemarkkinan tai asiakaskunnan mukaan – samoin kuin esimerkiksi kaupan nimi, verkkotunnus, oletuskieli, oletusvaluutta sekä tuotteiden ja kampanjoiden näkyvyysasetukset. Verkkokaupan hallinnan helpottamiseksi kaikki eri kauppaversiot voivat käyttää samaa tuotevalikoimaa ja varastoa.

Voit kätevästi luoda myös pelkästään jälleenmyyjille tarkoitetun ja muulta yleisöltä suljetun version kaupastasi tai optimoida kauppasi vain yritysasiakkaiden tarpeisiin. Halutessasi voit rajata yksittäisiä tuotteita tai kokonaisia tuoteryhmiä ja tuotemerkkejä ainoastaan jälleenmyyjien saataville.

Esimerkkinä eri kauppaversioiden hyödyntämisestä mainittakoon MyCashflow-alustalla toimiva Biancaneve-vaatekauppa, josta on olemassa eri markkinoille suunnatut versiot: globaali verkkokauppa, Ruotsin verkkokauppa ja Suomen verkkokauppa.


3. Sujuva toimitus parantaa palvelukokemusta ja tuo kilpailuetua

Verkkokauppiaan mielenrauhaa lisää erityisesti se, että toimitukset sujuvat mahdollisimman hyvin. MyCashflow’n alustaan on liitetty valmiiksi useita tunnettuja logistiikkapalveluita, joiden ansiosta kauppias voi tarjota asiakkailleen markkinoiden suosituimmat toimitustavat. Valmiiden integraatioiden ansiosta toimitustiedot välittyvät automaattisesti eri kuljetusyhtiöille – ja kauppiaan tehtäväksi jää vain tulostaa valmiiksi täytetyt osoitekortit.

MyCashflow’n logistiikkakumppaneihin kuuluvat Shipit, Posti, Matkahuolto, PostNord, DHL, DB Schenker, GLS sekä suosiotaan nopeasti muotikaupassa kasvattanut Budbee, jonka avulla kauppias voi tarjota nopeat ja täsmälliset kotiintoimitukset tuotteilleen suurimmissa kaupungeissa.


4. Palautuskortit, hyvät kuljetuskumppanit ja seurantakoodit auttavat tuotepalautuksissa

Verkkokaupan kasvu ja kaupanteon helppous aiheuttavat muotikauppiaille ajoittain myös päänvaivaa. Kun kuluttaja tilaa eri malleja, kokoja ja värejä sovitettavaksi ja palauttaa ne – tai muuttaa vain mielensä – kauppiaalle koituu lisätyötä ja usein myös lisäkustannuksia. Siksi palautusprosessia on tärkeää miettiä jo silloin, kun on rakentamassa verkkokauppaa. 

Selkeät tuotekuvat ja kattavat tuotetiedot vähentävät tutkitusti palautuksia. Hyvän asiakaspalvelun nimissä palautuksesta kannattaa kertoa kuluttajalle jo ostotilanteessa mahdollisimman selkeästi, mitä palauttaminen maksaa ja kuinka prosessi toimii.

MyCashflow’n alustalle valmiiksi integroidut logistiikkapalvelut helpottavat tuotepalautusten hoitamista. Kauppias voi luoda jokaiselle tilaukselle automaattisesti palautuskortin, joka lähetetään asiakkaalle valmiiksi toimituksen yhteydessä. MyCashflow-verkkokauppias voi hyödyntää myös esimerkiksi PostNordin Return Drop Off -palvelua, jonka avulla asiakas voi palauttaa tuotteen vaivatta ja myös seurata palautuksen etenemistä.


5. Tuotesuosituksilla edistät asiakastyytyväisyyttä ja myyntiä

Yksi kätevä keino parantaa palvelua verkkokaupassa on tarjota asiakkaille tuotesuosituksia, eli nostaa heidän nähtävilleen tuotetärppejä, jotka voisivat sopia yhteen asiakkaan aikaisemmin katsomien tuotteiden kanssa. Tuotesuositukset ovat toimiva tapa tehdä lisämyyntiä ja auttaa asiakasta löytämään valmiita vaatekokonaisuuksia: jos asiakkaalla on ostoskorissaan housut, verkkokauppa voi ehdottaa automaattisesti housuihin sopivaa paitaa – ja näin kasvattaa mahdollisen tilauksen arvoa. MyCashflow’n hallintapaneelissa kauppias voi määrittää ketterästi ristiinmyyntejä yhteensopivien, samankaltaisten ja usein yhdessä ostettujen tuotteiden avulla. 

Vuosien varrella MyCashflow on mahdollistanut lukuisia verkkokaupan kasvutarinoita. Muotikaupoista sen asiakkaita ovat muun muassa koko perheen vaateyritys, huimaan yli 12 miljoonan euron liikevaihtoon verkkokaupallaan kasvanut Nosh, sekä urheiluvaatteistaan tunnettu Biancaneve.

Lue lisää vaatekaupan perustamisesta MyCashflow’lla, tutustu MyCashflow’n palvelupaketteihin ja hyödynnä 30 päivän maksuton kokeilujakso.



Kuvat Leena Aro, Pulse247

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi
Sisällöntuottaja Liina Haanmäki | liina.haanmaki@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *