Kaupallinen yhteistyö: Business Finland

Kotimaisilla muotiyrityksillä on kaikki mahdollisuudet menestyä maailmalla. Mutta tyhjin taskuin sinne ei kannata lähteä, vaan puskuriksi tarvitaan lähes aina rahallista tukea. Kun raha – ja data – laitetaan töihin, tulosta tulee usein moninkertaisesti.


Suomalaisissa muoti- ja designyrityksissä piilee rutkasti kansainvälistä kasvupotentiaalia. Mutta kuinka saada selville, mistä päin maailmaa potentiaalinen asiakaskunta voisi löytyä?

Sen sijaan, että maita tutkitaan mututuntumalla yksi kerrallaan, nykyisten digitaalisten työkalujen avulla voidaan kartoittaa kysyntää verkossa, oman yrityksen kilpailuetua ja myös kilpailijoita samanaikaisesti useilla markkinoilla – ja tavoittaa jopa miljoonia potentiaalisia asiakkaita.

Tätä kutsutaan ketteräksi dataperusteiseksi markkinatutkimukseksi. Tutkimuksen kehittäjänä pidetään suomalaista verkkokauppakonsulttia Nicolas Fogelholmia, ja menetelmän avulla esimerkiksi Finnish Design Shop aloitti kansainvälistymisensä.

Business Finlandin Experience Commerce -ohjelmassa menetelmää kutsutaan nimellä datalähtöinen strategia kansainvälistymiseen. Ohjelmajohtaja Aija Kalanderin mukaan useat kotimaiset yritykset – myös muodin ja designin verkkokaupat – ovat menestyksekkäästi päässeet viennissään alkuun ja löytäneet eväitä kansainväliseen kasvuun. Ohjelman tavoitteena on auttaa suoraan kuluttajille myyviä yrityksiä vastaamaan digiajan asiakkaiden tarpeisiin – asiakas haluaa brändi- ja ostokokemukseltaan yksilöllisyyttä ja saumattomuutta.

Näin dataperusteisen markkinatutkimuksen runko hieman yksinkertaistaen rakentuu: ensin verkossa tehdään – esimerkiksi puolen vuoden ajan – koemarkkinointia ja testausta, ja samalla analysoidaan saatua dataa ja tehdään toimenpiteitä tulosten pohjalta.

– Lopputuloksena on kansainvälistymisstrategia, joka perustuu syvälliseen asiakasymmärrykseen, markkinoita ja asiakkaita voittavaan kilpailuetuun sekä kilpailukentän kattavaan ymmärrykseen. Menetelmää voi soveltaa kaikilla toimialoilla, ja testauskohteina voivat olla esimerkiksi asiakaslupaus, hintapiste, tuote, brändi tai testaaminen voi perustua hakusanamarkkinointiin, kertoo Kalander.

Kaupan digitalisoituminen antaa yrityksille ainutlaatuisia kasvumahdollisuuksia, ja siksi myös suomalaisten firmojen kannattaisi ajatella isosti jo perustamisvaiheessa.

Miksi myydä vain Suomessa, kun areenana on koko maailma?

Näin miettivät Aissa Paronen ja Jukka Saarikorpi perustaessaan vastuullisten urheiluvaatteiden verkkokauppa Weekendbeetä lokakuussa 2018. Yrityksen verkkokauppa oli alusta asti englanninkielinen. Vasta myöhemmin se käännettiin myös suomeksi.

Luvut puhuvat puolestaan: vuonna 2019 yritys teki 280 000 euron liikevaihdon, ja viime vuonna liikevaihtoa tuli jo lähes miljoona euroa. Myynnistä 20 prosenttia tulee kansainvälisestä kaupasta, ja yrityksen tavoitteena on kasvattaa viennin osuutta joka vuosi kymmenen prosenttia. Onnistuessaan se tarkoittaisi, että viiden vuoden kuluttua 70 prosenttia liikevaihdosta tulisi maailmalta.

Miten tähän päästiin – ja millainen temppu oli kasvattaa koronavuonna liikevaihto miljoonakerhoon?

Weekendbeen perustajien vastaus on: kansainvälinen kasvusuunnitelma ja verkkokaupan skaalaaminen potentiaalisille markkinoille.

Kansainvälistymissuunnitelman avuksi otettiin dataperusteinen markkinatutkimus, ja valittiin muutama markkina, joihin Weekendbeellä oli jo ollut myyntiä. Näitä markkinoita lähdettiin kasvattamaan Googlen ja Facebookin avulla – sosiaalisen median työkaluilla nähtiin, keitä ovat potentiaaliset ostajat ja millaiset kampanjat tuovat yritykselle myyntiä.

Tulokset ovat olleet lupaavia: kansainvälinen myynti on kasvanut parhaimmillaan 70 prosenttia kuukaudessa.

Kun algoritmi lähtee toimimaan, kukaan ihminen ei tee työtä sitä paremmin, sanoo Saarikorpi.

Dataan kansainvälistymisstrategian kulmakivenä luottaa myös toinen muotikaupan menestystarina nimeltään Gugguu.

Vuonna 2012 perustettu kotimainen Gugguu myy lastenvaatteita 0–12-vuotiaille. Yrityksen liikevaihto on noin 4,7 miljoonaa euroa, ja siitä 80 prosenttia tulee verkkokaupasta. Vientiä Gugguulla on 40 maahan, ja sen tavoitteena on kasvattaa liikevaihto 14 miljoonaan euroon viidessä vuodessa.

Myös Gugguu on tehnyt datalähtöisen markkinaselvityksen, tutkinut asiantuntijoiden avulla verkkokauppansa kansainvälistymismahdollisuuksia ja tehnyt pilottikokeiluja uusilla markkinoilla.


Business Finlandilta saa neuvoja ja rahoitusta kansainvälistymiseen


Business Finlandin apua kannattaa hakea ja käyttää.

Vuoden 2020 vaikuttavuusraportin mukaan vuosina 2015–2018 Business Finlandin tukemissa pk-yrityksissä liikevaihto kasvoi 28 prosenttia, kun muissa vastaavissa yrityksissä kasvua kertyi 13 prosenttia.

Kansainväliseen kasvuun tarvitaan hyviä neuvoja, mutta myös rahaa. Sekä Weekendbee että Gugguu ovat olleet aktiivisesti mukana Experience Commerce –ohjelman tuottamissa valmennustapahtumissa ja saaneet Business Finlandilta rahoitusta.  

Esimerkiksi Weekendbee sai Tempo-rahoitusta 50 000 euroa, ja sillä pääsi hyvin liikkeelle: yritys pystyi palkkaamaan avukseen Google- ja Facebook -asiantuntijoita ja tekemään kansainvälisen kasvustrategian, jonka avulla uusia ja isoja markkinoita ja kuluttajia on ollut helpompi ymmärtää ja valloittaa hallitusti.

Lannistua ei kannata, jos hakemus hylätään. Kun Weekendbee haki ensimmäisen kerran Business Finlandilta rahoitusta, hakemus hylättiin. Se johtui siitä, että yritys oli vielä liian alkuvaiheessa. Kun julkisia varoja investoidaan yritysten kehitykseen, Business Finlandilla arvioidaan päätöksenteossa sitä, millaiset kyvyt, resurssit ja tahtotila yrityksellä on kasvaa, onko yrityksen tuotteella aito kilpailuetu ja tuoko sijoitus Suomelle arvokasta vientiä.

Vuonna 2019 aloittanut Experience Commerce -ohjelma jatkuu vuoden 2023 loppuun. Ohjelma auttaa suoraan kuluttajille myyviä D2C-yrityksiä kansainvälisen kasvun haasteissa. Kauppa digitalisoituu ja suomalaisyritykset kilpailevat globaalilla kentällä, jossa niiden tulee erottautua vetovoimaisella brändillä ja yksilöllisellä asiakaskokemuksella. 

Business Finlandin asiakkaita ovat kaikki yritykset, joilla on kykyä, halua ja resursseja panostaa kansainväliseen kasvuun. Ohjelmaan ei ole erillistä pääsymaksua tai rekisteröitymistä. Ohjelman webinaarit ja valmennuspäivät sekä niiden tallenteet löytyvät ohjelman verkkosivuilta.

Jos pohdit, soveltuvatko Business Finlandin palvelut yrityksellesi, parhaiten pääset alkuun täyttämällä yhteydenottolomakkeen tästä.


Lisätietoa löydät näistä linkeistä

  • Artikkelissa esitellyt yritystarinat perustuvat Experience Commerce -ohjelman 24. maaliskuuta järjestetyssä webinaarissa esitettyihin tietoihin. Katso webinaari täältä.
  • Dataperusteista markkinaselvitystä, metodia ja työkaluja on esitelty Business Finlandin webcastissa, jonka voit katsoa täältä.
  • Experience Commerce Finland –ohjelman aineistopankissa on runsaasti aiheeseen liittyvää tietoa, jotka ovat kaikkien suomalaisten yritysten hyödynnettävissä. Tutustu aineistopankkiin täällä.
  • Seuraava Experience Commerce -valmennuspäivä järjestetään 21. huhtikuuta. Lue lisää ja ilmoittaudu tapahtumaan täältä.



Kuva Leena Aro

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi



Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.