Kaupallinen yhteistyö: DHL Express

Kuljetusyhtiö DHL järjestää muotikauppiaille maksuttoman Kestävää muotia Suomesta -webinaarin torstaina 7.10. klo 9.


Mitä kestävä kehitys tarkoittaa muodissa? Mitkä ovat sen haasteet ja uusimmat materiaali-innovaatiot? Miten suunnitella muotia vastuullisesti ja kuljettaa kestävästi?

Näihin kysymyksiin pureudutaan kuljetusyhtiö DHL:n ensi torstaina 7. lokakuuta järjestämässä webinaarissa, jonka teemana on muotikauppa ja kestävä kehitys.

Webinaarin avaa Aalto-yliopiston professori Minna Halme, jonka mukaan Suomella on hyvät edellytykset tulla vastuullisen muodin ja tekstiiliteollisuuden kärkimaaksi.

– Nykyinen vaatesysteemi on tullut tiensä päähän. Puuvillan kasvattaminen vie maa-alaa esimerkiksi ruokatuotannolta ja kuluttaa paljon vettä. Tekstiilin valmistamisessa on alettava hyödyntää nykyistä huomattavasti vähemmän jätteitä tuottavia menetelmiä. Nyt on tullut aika pitkäikäisille vaatteille, kertaalleen käytetystä kuidusta valmistetuille vaatteille sekä jaettuun käyttöön perustuville vaatelainaamoille, sanoo Halme.

Webinaarissa ekologisesti kestävästä tekstiilikuidusta jatkaa kotimaisen kuitukeksintö Spinnovan liiketoiminnan kehityksestä vastaava Reetta Hassinen.

Spinnova on mullistanut merkittävästi tekstiilien valmistustapaa tekemällä ekologista tekstiilikuitua puusta. Yrityksen bisnesidea lähti ajatuksesta, voisiko luonnonmateriaalia kehrätä samalla tavalla kuin hämähäkinverkkoa, ja jo muutamassa vuodessa Spinnova on kerännyt yhteistyökumppaneikseen ja sijoittajikseen tunnettuja muotibrändejä, kuten Adidaksen, H&M:n, Bestsellerin ja Marimekon.

Webinaarissa pureudutaan vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen myös ajattoman muotisuunnittelun näkökulmasta. Aiheesta kertoo klassisista vaatteistaan tunnetun suomalaisen muotibrändi Andiatan myyntipäällikkö Nita Salo.

– Yksi Andiatan perusarvoista on tuottaa kestävää muotia luomalla ajattomia vaatteita, jotka sopivat eri aikoihin ja eri ikäryhmille. Vastuullisuus on pitkän aikavälin prosessi, ja siksi pyrimme sisällyttämään kestävät käytännöt tuotteen elinkaaren kaikkiin alueisiin; ei vain suunnitteluun, vaan myös tuotantoon ja kulutukseen, kertoo Salo.

Kestävä kehitys ulottuu epäilemättä myös kuljetuksiin. Verkkokaupan suosion kasvaessa muotia kuljetetaan ja paketteja tilataan kasvavassa määrin maailman eri kolkkiin, ja siksi kuljetustavoilla ja pakkausmateriaaleilla on yhä suurempi merkitys.

Webinaarin päätöspuheenvuorossa kuullaan DHL Expressin ympäristöasioista vastaavaa Mika Reposta, joka kertoo, kuinka DHL-konserni tuo oman panoksensa kestävään kehitykseen kuljetusprosesseissaan – auttaen samalla muotiyrityksiä täyttämään kestävän kehityksen mukaisia tavoitteitaan.

DHL investoi vuoteen 2030 mennessä seitsemän miljardia euroa erilaisiin toimenpiteisiin, joilla hiilidioksidipäästöjä leikataan. Tärkeimpiä niistä ovat jakelukaluston sähköistäminen, kestävien lentopolttoaineiden käyttö sekä ilmastoneutraalit kiinteistöt.

– DHL:n ympäristönsuojelutavoitteena on ilmastoneutraali logistiikka vuoteen 2050 mennessä. Nouto- ja jakelutoimintojen päästöjen vähentäminen on tärkeä osa tätä matkaa. Kuriirimme ovat jo viitenä kesänä jaelleet lähetyksiä kaupunkikeskustoissa sähköisillä tavarapyörillä. Sähköautojen käyttöönotto on seuraava askel kohti ympärivuotista päästötöntä jakelua. Myös suurikokoisemmat Express-lähetykset liikkuvat sähköllä, kun yhteistyökumppanimme otti käyttöön sähköisen kuorma-auton pääkaupunkiseudun lavalähetysten jakeluihin ja noutoihin, kertoo DHL:n toimitusjohtaja Oktay Nurin.


Kestävää muotia Suomesta -webinaari järjestetään torstaina 7.10. klo 9.00–10.40. Ilmoittaudu webinaariin tästä.


Kuva DHL Express

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.