Helsinkiläiseen Kaunis Morsian -hääpukuliikkeeseen tullaan asioimaan ympäri Suomen. Nyt tunnetulle, lähes 60-vuotiaalle brändille etsitään uutta omistajaa.

Kaupallinen yhteistyö: Kaunis Morsian

Helsingin Kalevankadulla Kirsi Korenius on auttanut asiakkaitaan valmistautumaan avioliiton auvoon lähes kolmekymmentä vuotta. Pitkästä urasta muistuttavat valokuvakehyksissä hymyilevät hääparit. Nykyään kuvaterveiset tulevat sähköisinä ja päätyvät seinien sijaan yrityksen Instagram- ja Facebook-tileille.

Kymmenien vuosien ja tuhansien myytyjen pukujen jälkeen Korenius on päättänyt etsiä liiketoiminnalle jatkajan.

”Olen jo yliajalla”, Kaunis Morsian -liikkeen omistaja toteaa nauraen.

Myynnissä on valmis paketti.

”Meidät tunnetaan koko maassa; asiakaskuntamme on Suomen laajuinen. Sosiaalisen median tilit ja markkinointikanavat ovat olemassa ja suhteet eurooppalaisiin puku- ja asustetoimittajiin hyvät.”

Kirsi Korenius osti Kauniin Morsiamen liiketoiminnan ja rekisteröidyn tavaramerkin vuonna 1995. Liiketila on sijainnut samalla paikalla Helsingin ydinkeskustassa, Stockmannin tavaratalon sekä Kampin ja Forumin ostoskeskusten kupeessa, brändin perustamisvuodesta 1967 lähtien.

Perustaja oli aikanaan luonut kontaktit erityisesti ranskalaisiin hääpukuvalmistajiin, mutta Koreniuksen myötä mukaan tuli morsiusasujen ja -asusteiden valmistajia eri puolilta Eurooppaa. 

Muinoin Kauniin Morsiamen valikoimaan kuului myös itsesuunniteltuja pukuja. Nykyään myynnissä on valmispukuja, joihin tehdään muutoksia asiakkaiden toiveiden mukaisesti.

”Maailma on täynnä upeita häämekkoja, joten on järkevämpää korjata pukua kuin tehdä alusta alkaen kaikki itse.”

Kauniin Morsiamen ompelimossa on jo vuosien ajan syntynyt myymättä jääneistä häämekoista tuunattuja uusiopukuja ja yksilöllisiä hiuskoristeita.

Vaikka konsepti on toimiva, kehittämisenkin mahdollisuuksia on. Esimerkiksi yrittäjiä voisi tulevaisuudessa olla yhden sijaan kaksi tai jopa useampi.

”Liiketoimintaa on mahdollista laajentaa tuomalla myyntiin morsiuspukujen lisäksi iltapukuja ja miesten juhla-asuja sekä ottamalla mukaan yhteistyökumppaneita, kuten hääjärjestäjiä ja kauneusalan ammattilaisia”, Korenius visioi.

Myös valmius kotimaisen MyCashflow-verkkokauppa-alustan käyttöönottoon on olemassa.

Millaista morsiuspukukauppiaan työ sitten on?

”Tämä on onnellisten ihmisten bisnestä”, Korenius kuvailee.

”Asiakkaiden odotukset tulevaisuudesta ovat valtavan positiivisia. Hääpäivän ja -puvun halutaan olevan ihania, täydellisiä.”

Unohtumattominta hetkeä vuosien varrelta kauppias ei osaa nimetä – ”niitä on niin paljon” – mutta hääpukumessuilla mukana kiertäneeltä puolisolta vastaus löytyy.

”Pääseminen Pariisin muotimaailmaan sisään on ollut upea kokemus. Olemme käyneet messuilla vuosikymmeniä, ja ihmiset ovat tulleet tutuiksi”, sanoo elintarviketeollisuudessa oman työuransa tehnyt aviomies, jota yhteistyökumppanit Pariisissa kutsuvat Monsieur Kauniiksi.

Muotimaailma on perinteisesti ollut maineeltaan kova, mutta morsiusasubisneksessä asiat ovat toisin. 

”Alalla vallitsevat pehmeät arvot”, pariskunta toteaa.

Viime vuoden marraskuussa Helsingin Yrittäjät ry valitsi Kirsi Koreniuksen Vuoden helsinkiläiseksi yksinyrittäjäksi. Tunnustuksen kriteereissä korostuvat yrittäjän talous, liiketoiminnan omaperäisyys ja asiakastyytyväisyys. Perusteluissa kiitettiin erityisesti Koreniuksen kykyä selvitä haastavista ajoista. 

Millaisia ominaisuuksia uudella kauppiaalla olisi alan konkarin mielestä hyvä olla?

”Yrittäjyys on kovaa työtä ja vaatii sekä sinnikkyyttä että taitoa reagoida nopeasti muuttuvaan maailmaan. Sosiaalisuutta ja myyntitaitoja tarvitaan. Vaikka tuote olisi kuinka upea, se ei myy itse itseään.”

Yrittäjyydestä haaveilevalla on nyt mahdollisuus tehdä melko huolettomat kaupat.

”Morsiuspukujen myyjä on turvassa monilta vaikeuksilta. Pandemia, huonot kesäsäät tai turistikato eivät vaikuta kaupankäyntiin. Aina mennään naimisiin.”

Kaunis Morsian on rekisteröity tavaramerkki ja suojattu nimi. 


Tiedustelut ja tarjoukset: Kirsi Korenius, kirsi.korenius(at)gmail.com, 040 508 9754


Teksti Fashion Finland
Kuvat Jaana Tihtonen ja Kaunis Morsian

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.