Pienyrittäjä Kirsi Korenius kertoo, kuinka hän selvisi kivijalkoja ravistelleesta asiakaskadosta ja miltä hääpukumuoti näyttää tänä kesänä.

Kutsumusammattiin ajautuu toisinaan sattumalta. Yli 50 vuotta olemassa ollut kivijalkaliike on harvinaisuus Helsingin katukuvassa.

– Hääpukuala valitsi minut. Olin aikoinaan vaatekauppaketju Pukevassa pukeutumisneuvojana ja puin jo siellä ihmisiä juhla-asuihin. Pukevan mentyä konkurssiin suuntasin Helsingin Yliopiston käsityöalan ammattilaisille tarkoitetulle yrittäjäkurssille, kertoo Kaunis Morsian -liikkeen omistaja Kirsi Korenius.

– Halusin ostaa valmiin yrityksen. Tällä tavoin saatoin välttää pitkälti sen taustatyön, mitä uuden yrityksen perustaminen vaatii ja keskittyä siihen mitä parhaiten osasin. Ostin 27 vuotta toimineen Kaunis Morsian -liikkeen Helsingin Kalevankadulta vuonna 1995. Liikkeellä oli oma ompelimo, jossa sain hyödyntää käsityöosaamistani ja tehdä juhla-asuja.

Lama ja nettikauppabuumi tekivät kivijalkamyymälöistä sovituskauppoja

Kaupan alan digikehityksestä huolimatta hääpuvun ostoprosessissa sovituksen rooli korostuu ja ostaminen nojaa kivijalkatoimintaan kenties muuta vaatemuotia enemmän. Näin ei ole kuitenkaan aina ollut.

– Lama ja ensimmäinen nettikauppabuumi iskivät Suomeen samaan aikaan. Tämä oli valtava kaksinkertainen vyöry kivijalkayrittäjien kestettäväksi. Suomalaiset ovat modernia digikansaa, joka imaisee heti tällaiset trendit ja alkaa tilata verkosta, kun siihen tulee mahdollisuus. Vaikeimpina aikoina ovi ei käynyt kahteen, kolmeen viikkoon.

– Kivijalkaliikkeet jäivät sovituskaupoiksi, joissa asiakkaat ottivat kuvia mieltymyksiään vastaavista puvuista. Kuvat lähetettiin Kiinaan, jossa valmistettiin vastaavia pukuja pilkkahinnalla. Jälki oli tietysti täyttä huttua, mutta ilmiöstä ei kirjoitettu lehdissä tai puhuttu asiakkaiden toimesta. Tämä vaihe kesti vuosia.

Hiljalleen asiakaskunta alkoi taas ymmärtää kivijalan ja palvelun päälle, ja kaupankäynti elpyi. Digitalisaatio ja uudet markkinointiympäristöt aiheuttavat kuitenkin uutta haastetta useille pienyrittäjille.

– Instagram on kanava, jossa pitäisi olla vahvasti läsnä. Se on nykyhetken mainoskanava. Lehdet eivät ole enää se ykkösjuttu, jonka äärellä morsiamet viihtyvät. Pinterestista on tullut morsiamille tärkeä inspiraatioalusta ja usein toteutammekin sen pohjalta toiveita hääpuvun suhteen.

kaunis morsian -myymälä


Hääpukumuoti rikkoo yhä enemmän perinteitä

Hääpuku on monelle iso satsaus. Käyttökerran ei kuitenkaan tarvitse jäädä yhteen, vaan puvulle voidaan tuunata uusi ilme hääpäivän jälkeen. Materiaalien kierrätys nähdään järkevänä hyötykäyttönä.

– Morsiuspuku voidaan muuntaa hääpäivän jälkeen esimerkiksi cocktail -mekoksi ja antaa sitä kautta puvulle monipuolisemmat käyttömahdollisuudet. Vastuullisuus on ollut toimintani perusta jo kauan ennen kuin siitä tuli trendikästä. Ompelimossamme toteutamme paljon korjausompeluita ja tuunaustöitä.

Hääpukutrendit vaihtuvat Koreniuksen mukaan 5 – 10 vuoden sykleissä, eli huomattavasti perinteistä vaatemuotia hitaammin.

– Vielä 90-luvulla korsetit ja suuret puvut muodostivat häämuodin perustan. 2000-luvulla mentiin pelkistetymmällä kaavalla. Boheemi ja vintage ovat olleet 10 vuotta muodissa. Toisaalta haaleat värit, hiekka ja nude ovat tämän hetken juttuja. Myös pitsi kiinnostaa jälleen uudella tavalla.

– Morsiuspukuyrittäjyys on onnellisten ihmisten kauppaa. Tämän päivän morsian saa olla mitä hän haluaa. Klassinen, rokkihenkinen ja kaikkea siltä väliltä. Pukuja ja vaihtoehtoja löytyy kaikenlaisille persoonallisuuksille.

Kaunis Morsian on Helsingin Kalevankadulla pitkään palvellut hääpukuliike. Kivijalkamyymälän valikoimista löytyy tunnettuja eurooppalaisia hääpukubrändejä, kuten Monica Loretti, Herve Paris, AbbyWaits ja Sincerity. Liike toteuttaa ompelimossaan myös korjaustöitä.

Teksti Ida Rantala Kuvat Esko Leppäkorpi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.