Suomalainen kenkäkauppias on keksinyt omaperäisen liikeidean. Korkkari37 ostaa kenkien mallipareja tehtailta ja myy ne kuluttajille puoleen hintaan. Kauppa käy kivijalassa Alppilassa ja markkinointi hoidetaan verkossa ja sosiaalisessa mediassa.


Terttu Johansson oli päättänyt, että 60 vuotta täyttäessään olisi aika kokeilla jotain uutta. Hän oli toiminut Keskusosuusliike OTK:lla jalkineiden ja laukkujen sisäänostajana yli vuosikymmenen ja sen jälkeen SOK:lla kenkämuodin sisäänostajana 23 vuotta.

Tuttava vinkkasi omaperäisestä liikeideasta: Ruotsissa toimii kenkäkauppa, joka myy jalkinetehtaiden esittelykäytössä olleita mallipareja, yhdessä koossa ja puoleen hintaan. Sellaista ei ollut Suomessa.

Johansson mietti asiaa kesän yli ja suuntasi lopulta tyttärensä Hanna Sirkiän kanssa viikonlopun mittaiseen yrittäjäkoulutukseen. Kun Johansson haki lainaa, pankit olivat ihmeissään – kuinka kukaan voi saada liikevaihtoa aikaan myymällä vain yhtä kenkäkokoa? Johansson suuntasi lopulta suoraan pankinjohtajan puheille, sai 20 000 euron lainan ja Finnveran tuen. Seuraavan vuoden maaliskuussa, vuonna 2009, oli myymälä pystyssä.

– SOK:n sisäänostajan rooli oli minulle mahtava korkeakoulu ja verkostoitumismahdollisuus. Saatoin matkustaa ympäri maailmaa jopa 100 päivää vuodessa ja sitä kautta opin tuntemaan tavarantoimittajia. Uskalsin aloittaa yritystoiminnan näiden kokemusten ja verkostojen turvin, Johansson kertoo.

Liike avattiin Vallilaan Teollisuuskadulle, ja se sai nimekseen Korkkari37. Kaikki näyteparit eivät kuitenkaan ole korkokenkiä, vaan myynnissä on yhtä lailla lenkkitossuja, saappaita, nilkkureita ja avokkaita. Naisten kenkien koot vaihtelevat 36,5 ja 38 välillä – suurin osa kengistä on kokoa 37. Miesten jalkineita myydään ko´oissa 41 ja 42.

Syksyllä 2016 Korkkari37 muutti uuteen liiketilaan Aleksis Kiven kadulle Alppilaan.

– Vanha vuokrasopimuksemme sanottiin yllättäen irti. Kun nykyinen myymälätila tuli vastaan, päätimme ostaa sen. Sen myötä olemme saaneet enemmän jalkineita esiin ja paremmat varastotilat, Sirkiä summaa.

Liikkeen sijainti Alppilassa ei ole sattumaa. Alueella sijaitsee useita suuria pankki-, kauppa- ja teleoperaattorialan konttoreita, joissa on valtavasti naisia töissä. He vierailevat Korkkari37:ssa lounastauolla tai töiden jälkeen ja levittävät sanaa työyhteisön sisällä.

– Meillä on paljon kanta-asiakkaita Vallilan ja Alppilan alueella, jotka olemme oppineet tuntemaan 10 vuodessa. Myös Konepajaa uudistetaan ja alueelle rakennetaan asuintaloja. Kauppakeskus Redi ja pian avattava Tripla kehittävät lähialueita entisestään.

Kymmenessä vuodessa liiketoimintaidea on osoittautunut menestykseksi. Kenkiä myydään keskimäärin kaksi paria asiakasta kohden, mutta kauempaa saapuva saattaa ostaa kolmesta viiteenkin paria. Ennätys on 11 parin kertamyynti.

– Moni asiakas on pettynyt kenkäkauppojen nykyiseen valikoimaan, jonka sisäänosto on tehty liian varman päälle. Sitten he tulevat meille hakemaan yksilöllisempiä vaihtoehtoja. Korkkari on kuitenkin palveleva kenkäkauppa, jossa asiakkaan ei tarvitse penkoa valikoimaa outlet-myymälöiden tai ystävämyyntien tapaan, vaan kaikki parit ovat järjestelmällisesti esillä. Moni tulee katsomaan uutuudet läpi viikoittain, koska tietää valikoiman vaihtuvan jatkuvasti.

Valikoima on toisinaan yllätys myös omistajille itselleen. Johansson ja Sirkiä tekevät tilaukset useimmiten sähköpostitse tai puhelimitse soittamalla suoraan tehtaille. He kertovat haluamansa tuotemäärän ja kenkätyypin – mutta laatikoita avatessaan he saattavat silti yllättyä.

– Koskaan ei tiedä, mikä tuote tai tyyli nousee lopulta trendiksi. Olemme kääntäneet eduksi sen, ettemme pääse itse valitsemaan tuotteita tarkkaan. Makuja on monia ja helposti tulee ajateltua vain omia mieltymyksiä.

– Mallikappaleiden myynti ei ole kuitenkaan tehtaille kannattavaa, koska kenkien pakkaaminen teettää töitä ja niiden myynnistä saa vain vähän rahaa. Mutta jos mallikappaleita ei ostettaisi myyntiin, ne menisivät poltettaviksi. Siinä mielessä näyteparien myynti on ekologista, koska jalkineet voidaan käyttää hyödyksi.

Perheyritys on panostanut kivijalkamyymälän lisäksi digitaaliseen markkinointiin ja yhteisön luomiseen ensimetreiltä alkaen. Korkkari37:lla on pelkästään Facebookissa lähes 13 000 seuraajaa ja Instagramissa yli 2000 ihmisen fanikunta.

– Heti yritystoiminnan alkuvaiheessa aloimme keräämään postituslistaa, jossa on tänä päivänä yli 6000 nimeä. Facebookissa toteutamme myös mainontaa, mikä on osoittautunut tehokkaammaksi kuin pienet painetut mainokset paikallislehdissä tai Hesarissa.

Vaikka digitaalinen markkinointi on tehonnut, digitaaliseen myyntiin siirtyminen ei ole Korkkarille vaihtoehto.

– Emme voi lähteä verkkokauppaan, koska meillä on vain yhtä tuotetta yhdessä koossa. Mallikappaleiden koot vaihtelevat ja siksi niitä on sovitettava. Juuri nyt meillä ei ole varsinaista tarvetta laajentaa toimintaa.

Perheyritys on auki sesongittain. Myymälä on auki maaliskuusta juhannukseen, jolloin myydään kevään ja kesän kenkämallistoja. Elokuussa alkaa syys- ja talvikenkien myyntisesonki, joka jatkuu joulukuun puoliväliin. Heinäkuussa ja vuodenvaihteessa myymälä pysyy kiinni – paitsi tammikuun kolmipäiväisen poistomyynnin aikaan, joka houkuttelee asiakkaita jonoksi asti.

– Sesongittainen aukiolo on toiminut loistavasti, eikä siitä olla luopumassa. Moni kanta-asiakas kokee sesongit meidän kanssamme. Kevät alkaa siitä, kun Korkkarin kevätkausi alkaa!

Juttu on ilmestynyt alunperin syyskuussa 2019. Korkkari 37 palvelee nykyisin myös verkossa.


Teksti Ida Rantala Kuva Korkkari37

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.