Maailman suurimmat urheilu- ja ulkoilualan messut järjestetään marraskuun lopussa Münchenissä. Visiitti ISPO-messutapahtumaan on lähes pakollinen suomalaisille kauppiaille ja sisäänostajille, jotka haluavat uusimmat ja kiinnostavimmat brändit valikoimiinsa.

Kaupallinen yhteistyö: ISPO München

Yksi urheiluvaatekaupan lainalaisuuksista on, että myynnissä pitää olla kiinnostavimmat ja vastuullisimmat brändit, innovatiivisimmat tekniset materiaalit ja laadukkaimmat välineet. Jos niitä haluaa saada valikoimiinsa, marraskuun lopussa järjestettävä ISPO München on ein muss – pakollinen vierailukohde.

Eikä se koske vain urheilukaupan alaa, sillä muotiteollisuuden suurimpiin trendeihin kuuluvat urheiluvaikutteiden voimistuminen, teknisten materiaalien hyödyntäminen laajemmin ja ulkoiluvaatteiden eli alan kielellä outdoorin nousu. Pandemia oli vaikea kaupalle, mutta vahvaa kasvun aikaa tälle segmentille.

Münchenin ISPO-messut ovat urheilun ja ulkoilun osalta muotialan merkittävin messutapahtuma maailmassa. Brändien, tuotteiden ja innovaatioiden lisäksi ISPO on paikka, jossa tehdään kauppaa. Unohtaa ei sovi myöskään verkostoitumisen ja inspiroitumisen merkitystä.

Messujohtaja Lena Haushofer muistuttaa, että tämän vuoden marraskuun messujen teema New Perspectives on Sports (vapaasti suomennettuna Uusia näkökulmia urheiluun) itse asiassa avaa näkymää urheilua laajemmin muotialan tulevaisuuteen ja vaikuttavuuteen.

“Haluamme tarkastella ja keskustella urheilusta laajana kokonaisuutena. Teema voi käsittää teknologiset innovaatiot, mutta myös vastuullisuuden, sosiaalisen vaikutuksen ja urheilumuodin trendit”, Haushofer sanoo.

Muodin ja trendien osalta ISPO on tuttua ja taattua kokoluokkaa: jättiläinen. Maailman johtava urheilualan ammattilaisten messutapahtuma esittelee muotia ja tekstiilejä yli 2 000 näytteilleasettajan voimin peräti 11 hallissa. Messuorganisaatio ennustaa paikalle yli 50 000 vierasta 28.–30. marraskuuta järjestettävien messujen aikana.

Suosittu ulkoiluvaatemerkki Patagonia on esitellyt ISPO-messuilla myös korjauspalveluaan.

Suurista näytteilleasettajista mukana ovat esimerkiksi Rab / Lowe Alpine, Patagonia, Fjällraven, Jack Wolfskin, Icebreaker, Komperdell, Kari Traa, Hestra, VEJA, Scott ja noin 1990 muuta brändiä, jotka esittelevät uutuustuotteita ja tulevia mallistojaan. Suomesta messuilla mukana ovat esimerkiksi L-Fashion Groupin Luhta, Icepeak, Rukka, Dachstein ja Torstai sekä esimerkiksi Reima.

Sanomattakin on selvää, että maailman suurin urheilu- ja ulkoiluvaatteiden messutapahtuma tarjoilee kyllä kaiken, mitä alan nykyhetkestä ja tulevaisuudesta on tiedettävä.

“Bisnes on edelleen jatkuvassa muutostilassa. ISPO haluaa tukea brändejä, jälleenmyyjiä ja kaikkia markkinalla toimivia kaikilla alustoillaan. On todettava, että esittelemme innovaatioita ja uutuuksia, mutta Münchenissä on hyvin paljon kyse perinteisestä myyjä-ostaja-suhteesta”, linjaa ISPO Groupin toimitusjohtaja Tobias Gröber.

Tulevasta puheen ollen, messujen ytimessä on jälleen kerran Future Lab eli nimeään myöten tulevaisuuteen keskittyvä alue, joka tarjoilee sitä messumatkan inspiroivinta kotiinviemistä: megatrendejä, innovaatioita ja ymmärrystä digitaalisen transformaation mahdollisuuksista. Future Labin lisäksi noston ansaitsee sen sisällä kokonaan uutena osastona esiteltävä ZEITGEIST, joka esittelee erityisesti katumuotia.

Sanotaan, että ISPO München on enemmän kuin messut. Ja hyvä niin, sillä urheilumarkkinan ja muotiteollisuuden trendien ennustaminen ja ymmärtäminen vaatii tietysti laaja-alaista ymmärrystä meitä ympäröivästä maailmasta.

Messuenergia syntyy kuumimpien brändien ja kiinnostavimpien urheilutähtien puheenvuorojen lisäksi erilaisista erikoistapahtumista.

ISPO:n seminaariohjelma on vertaansa vailla. Ohjelman avaa Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2006 voittanut ”vähäosaisten pankkiiri”, bangladeshilainen Muhammad Yunus. Vastuullisuus on tekoja, ja Yunus on sen ajatuksen ruumiillistuma. Sittemmin professori Yunus on nimittäin perustanut nimeään kantavan Yunus Sports Hubin, joka pyrkii ratkomaan suuria sosiaalisia ongelmia urheilun voimalla.

Urheilualan ammattilaismessuihin vaikuttaa myös viihdeteollisuuden kehitys. Vai onko kehityssuunta toisin päin? Varmaa on, että urheiluviihteen markkina on kasvanut ja kasvaa edelleen voimakkaasti. Suuret amerikkalaiset ammattilaisliigat tekevät katsojaennätyksiä ja mitä erilaisemmat lajit luovat uusia supertähtiä – niin urheilun kuin viihteenkin maailmaan.

Joistain urheilijoista kuoriutuu lajiaan suurempia yhteiskunnallisia vaikuttajia. Näistä esimerkkinä seminaariohjelmassa ovat Yusra Mardini ja Colin Kaepernick.

Syyrialaistaustainen uimari Mardini nousi maailmantähdeksi kilpaillessaan niin sanotussa pakolaisten maajoukkueessa ja olympialipun alla Rion olympia-altaassa vuonna 2016. Sittemmin hänet on valittu muun muassa UNHCR:n hyvän tahdon lähettilääksi ja Time-lehden maailman 30 vaikutusvaltaisimman teinin listalle.

Kaepernick puolestaan oli NFL-tähti ja pelinrakentaja, joka johdatti joukkueensa San Francisco 49ersin Super Bowliin vuonna 2012. Syyskuussa 2016 hän polvistui harjoituskauden ottelussa USA:n kansallislaulun aikana protestiksi poliisiväkivaltaa vastaan. Teko oli mullistava ja herätti keskustelua rasismista, mutta Kaepernickin se ajoi ulos seurastaan ja koko liigasta. Kiinnostavaa on, että sponsori Nike ei hylännyt Kaepernickia, josta on kasvanut millenniaalisukupolven vapautustaistelija.

Suomalaisväriäkin nähdään seminaarilavalla. Saksan koripallomaajoukkueen kesällä maailmanmestaruuteen valmentanut suomalaistunut Gordon Herbert astuu myös lavalle tällä kertaa puhujan roolissa.

ISPO Münchenin seminaaritapahtuma antaa ajateltavaa ja inspiraatiota urheilun maailmasta. Puhujiin kuuluu tänä vuonna muun muassa Saksan koripallomaajoukkueen valmentaja Gordon Herbert.

ISPO Münchenin panostaminen seminaariohjelmaan ja urheilumaailman persooniin ei ole sattumaa. ISPO Groupin toimitusjohtaja Tobias Gröber kuvailee nykyurheilijaa vaikuttajaksi, jolla on yhteiskunnallista painoarvoa.

Samanlainen kokonaisvaltainen ajattelu auttaa urheilu- ja ulkoiluvaatealan murroksessa, Gröber uskoo. 

“Vauhditamme hyvää kehitystä tarkastelemalla koko arvoketjua. Urheiluvaate- ja välinemarkkina ei ole erillinen koko urheiluliiketoiminnasta. Urheilu ei vaikuta vain muotiin, vaan myös matkailuun ja turismiin ja sitä kautta moniin paikallisiin talousalueisiin maailmassa”, Gröber sanoo.

Vain ymmärtämällä suuria linjoja, ymmärtää paremmin myös jokaista suomalaistakin alan kauppiasta ja brändiä koskevia yksityiskohtaisempia muutoksia.  

Ja missä muualla näitä molempia pystyy tutkimaan paremmin kuin messuilla? 


Teksti Fashion Finland
Kuvat ISPO München

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.