Urheiluvaatekaupalla menee hyvin koronasta huolimatta – tai juuri sen takia. Uusi suomalais-ruotsalainen ulkoiluvaatemerkki Astrid Wild perustettiin, jotta naisetkin löytäisivät mieluisia ulkoiluvaatteita.


Koronan takia suomalaisetkin ovat viettäneet ennätysmäärän aikaa kodeissaan. Ja kun seinät ovat alkaneet kaatua päälle, moni on lähtenyt luontoon. Esimerkiksi Metsähallitus kertoo, että Suomen kansallispuistojen kävijämäärät ovat kasvaneet 20 prosentilla vuoden takaisesta. Kävijöitä on 400 000 enemmän kuin viime vuonna.

Se on muuttanut myös muotikauppaa.

Muoti- ja Urheilukauppa ry kertoo, että muotikaupan myynti laski syyskuussa reilut 11 prosenttia vuoden takaisesta, mutta urheiluvaatteiden ja -jalkineiden myynti kasvoi 5–6 prosenttia edellisvuodesta. Keväällä ulkoiluinnostus oli huipussaan: silloin urheilukauppa kasvoi Suomessa yli 30 prosenttia viime vuodesta.

Yksi ulkoilutrendistä hyötyneistä on ollut suomalais-ruotsalainen ulkoiluvaatemerkki Astrid Wild. Yritys on vasta vuoden vanha, mutta se on saanut kelvollisen alun: liikevaihtoa on kertynyt 200 000 euron edestä.

–Myynti on kasvanut 100 prosenttia kahdella viimeisimmällä vuosineljänneksellä verrattuna edelliseen neljännekseen. Se antaa kuvaa kasvuvauhdista, kertoo Jemina Pomoell, Astrid Wildin toinen perustaja ja toimitusjohtaja.

Astrid Wild sai alkunsa, kun Vantaalla syntynyt Pomoell ja ruotsalainen Maria Paulsson Rönnbäck tapasivat toisensa Tukholmassa yrityksen perustamisesta kiinnostuneille järjestetyssä start up -ohjelmassa. Paulsson Rönnbäck kertoi uudelle tutulleen olevansa turhautunut pohjoismaiseen ulkoiluvaatetarjontaan. Paulsson Rönnbäckin mielestä ulkoiluvaatteet oli suunniteltu miehille, eikä istuvuudessa tai leikkauksissa juuri huomioitu naisvartaloa.

– Ymmärsin heti mistä hän puhui. Päätimme siltä istumalta lähteä kehittämään yritysideaa eteenpäin, kertoo Pomoell.

Kaksikolla oli työkokemusta markkinoinnista ja investointipankkimaailmasta, mutta muotialasta ei päivääkään. Uudet yrittäjät ymmärsivät tarvitsevansa apua tuotekehityksessä. He saivat tiimiinsä tunnetun ruotsalaisen vaate- ja brändiasiantuntija Peter Lindblomin. Lindblom on tehnyt brändi-, tuote ja designsuunnittelua muun muassa Fjällrävenin, Tretornin ja Peak Performancen kaltaisille tunnetuille ulkoilumerkeille. Hän on työskennellyt myös J.Lindeberg -muotibrändin luovana johtajana.

– Lindblom on ollut meille iso apu tuotteiden toiminnallisuuden kehittämisessä. Hän tietää, mitä asioita ulkoiluvaatesuunnittelussa pitää ottaa huomioon. Ulkoiluhousuihin ei välttämättä tarvita kymmentä vetoketjua ja hilavitkutinta, mutta esimerkiksi kankaan pitää olla tekninen, sanoo Pomoell.


Astrid Wild on kehittänyt tuotteitaan verkkokyselyllä saatujen tietojen perusteella. Amelia -vaellushousuja on tehty 11 eri koossa.


Ensimmäistä mallistoa varten yrittäjät keräsivät verkkokyselyllä tietoa ja toiveita 400 naiselta. Miltä ulkoiluvaatemuodin pitäisi näyttää? Millaisia värejä ja yksityiskohtia naiset ulkoiluvaatteiltaan haluavat? Mitä tuotetta on vaikein löytää?

Vähiten tyytyväisiä oltiin markkinoiden tarjoamiin ulkoiluhousuihin.

– Kysely paljasti, että varsinkin muodokkaiden ja standardikokojen ulkopuolella olevien naisten on ollut vaikea löytää hyvin istuvia housuja.

Astrid Wildin ensimmäiset tuotteet valmistuivat yhdeksän kuukautta Paulsson Rönnbäckin ja Pomoellin ensitapaamisen jälkeen. 

Astrid Wild ratkaisi kyselyssä ilmenneen ongelman valmistamalla housuja isolla kokokirjolla – XXS:n ja XXXL:n väliltä. Istuvuuteen on panostettu. Esimerkiksi Amelia -vaellushousuissa on vartaloa myötäilevä leikkaus ja korkea vyötärö. Mallistosta löytyy myös esimerkiksi fleecetakeja, liivejä ja merinovillaisia aluskerrastoja.

Tuotteet valmistetaan Liettuassa ja kankaat tulevat Euroopasta.

Ruotsi on yrityksen päämarkkina: siellä tehdään noin 70 prosenttia myynnistä. Suomesta tulee vajaa 30 prosenttia. Pieni osa verkkotilauksista menee esimerkiksi Saksaan ja Englantiin. Kiinnostusta on ollut myös Yhdysvalloissa.

– Kesällä amerikkalainen ulkoilulehti Field Magazine teki meistä jutun ja se toi paljon liikennettä verkkosivuille.

Astrid Wildissä naiset tekevät ulkoiluvaatteita naisille. Perustajat haluavat, että ajatus näkyy kaikessa toiminnassa. Yrityksen verkkosivuilla päivittyy Wild Women -niminen blogi, jossa esimerkiksi ulkoilua harrastavat ruotsalaiset sosiaalisen median vaikuttajat, kuten Cecilia Blomdahl ja Kajsa Silow, kertovat seikkailuistaan ja antavat vinkkejä esimerkiksi vaellukseen.

Myös brändin nimi on naisten valitsema.

– Halusimme pohjoismaisen naisen nimen ja jonkinlaisen linkin luontoon. Listasimme eri  vaihtoehtoja ja kysyimme Instagramissa, mikä nimi meille sopisi parhaiten. Astrid Wild sai suurimman kannatuksen.


Kuvat Malin Fränberg, Emma Johansson, Cecilia Blomdahl



Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *