Fashion Finlandin jäsenyritykset vahvistavat hyvät uutiset: muotikaupoissa kuhisee jälleen.

Jo tovin talousvaikeuksissa rämpinyt Stockmann yllätti kesken kuumimman kesälomakauden antamalla positiivisen tulosvaroituksen. Tieto oli ilouutinen legendaarisen tavaratalon asiakkaille ja kertoo samalla laajemmasta ilmiöstä erikoiskaupan alalla: muotikauppa on vihdoin piristymässä vaikeiden vuosien jälkeen.

Tilastokeskuksen ja Kaupan liiton julkaiseman Erikoiskaupan liikevaihtoraportin mukaan vaatekauppa kasvoi alkuvuonna 17,6 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Myös kenkäkaupan myyntikäyrät osoittavat pitkästä aikaa ylöspäin: kasvua viime vuoden tammi-huhtikuuhun oli 3,2 prosenttia.

Kesäkuussa kyselimme kenkäkauppojen kuulumisia. Mutta miten sujuu vaatekauppa Fashion Finlandin jäsenyrityksillä?

”Pienen pientä kasvua on havaittavissa. Toimintaamme ohjaa ekologisuus, emmekä siksi varsinaisesti edes havittele liikevaihdon kasvua, sillä se tarkoittaisi samalla kaiken muunkin kasvattamista”, vastuullista naistenmuotia myyvän Vimman omistaja Marjut Rahkola paljastaa.

Liikevaihdon kasvattamisen sijaan Vimmalla keskitytään toiminnan järkevöittämiseen ja tuloksen tekemiseen. Vaatteita ei haluta tuottaa lisää pelkästään tuottamisen ilosta.

Maltillisen tasaisesta kasvusta Vimmalla on saatu nauttia jo pitkään. Edes koronavuodet eivät aiheuttaneet myynteihin notkahdusta, vaan verkkokauppa piti silloinkin bisneksen plussalla. 

Tekstiilitaiteilija, yrittäjä Liisa Kotilaisella on 30 vuoden kokemus vaatebisneksen nousuista ja laskuista. Kotilainen pyörittää miehensä Vesa Poutiaisen kanssa Fredrikinkadulla vain kivenheiton päässä Helsingin ydinkeskustasta sijaitsevaa naistenvaateliike AINOa.

”Alkuvuosi oli meillä vielä myynnillisesti huono, mutta nyt näyttää jo paremmalta. Asiakkaat ovat jälleen liikkeellä. Erityisesti juhlavaatetukselle kesä on ollut superruiske, sillä nyt on vihdoin pidetty pantatut häät ja syntymäpäivät. Jos kauppa käy jatkossa edes tällaisena, tilanne on siedettävä”, Kotilainen kertoo.

Kotilainen on pannut merkille ihmisvilinän paluun keskustan kaduille, ja se ilahduttaa kauppiasta kovasti. Kotilainen arvelee suurten kaupunkien kivijalkaliikkeiden kärsineen pandemiasta eniten.

”Koronan keskellä Helsingin keskusta oli tyhjä kuin neutronipommin jäljiltä. Vaikka asiakkaiden ennustettiin siirtyneen lopullisesti verkkoon, nyt näkee jälleen vanhanaikaista shoppailua: tullaan sovittamaan vaatteita ystävättären kanssa ja käydään kahvilla ostosten lomassa.”

Vanhalla Raumalla sijaitsevan naisten ja miesten merkkivaatteiden erikoisliike Westlookin omistaja Manu Aadeli vahvistaa Kotilaisen uumoilut todeksi.

”Korona-ajat olivat pikkukaupungeille myötämielisiä. Kesät olivat keskellä pandemiaakin hyviä, kun ihmiset tekivät lomamatkoja Suomen sisällä ulkomaanreissujen sijaan. Tämän kesän edellisvuotta pienemmissä asiakasmäärissä näkyvät matkustusrajoitusten poistuminen ja polttoaineen korkea hinta – on matkustettu maakuntien sijaan Kreikkaan.”

Pitkään kylmänä jatkunut kevät painoi Westlookin alkuvuoden myyntejä alas, mutta heinäkuu on ollut Aadelin mukaan kuluneen vuoden paras kuukausi – kuten joka vuosi.

”Kesien hyvät myynnit perustuvat turismiin. Tänä kesänä Raumalla on järjestetty jälleen kaikenlaista ohjelmaa, mikä on houkutellut tänne ulkopaikkakuntalaisiakin.”

Loppuvuotta ja maailmantalouden käänteitä yrittäjä odottaa pelonsekaisin tuntein.

”Ostovoima heikkenee vääjäämättä, kun palkat eivät pysy hintojen nousun perässä.”


Kuva Liivia Pallas / Vimma

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.