Kashmiryrittäjän uraan on mahtunut suunnittelutöitä kolttasaamelaisten käsitöistä hiihtoasuihin ja valmisvaatteisiin. Nyt hän uskoo, että vaatealalla on käynnissä kaikkien aikojen suurin kestävyysmurros.


Smaragdinvihreää, paloautonpunaista, merensinistä. Myös rauhoittavaa ruskeaa, hillittyä beigeä ja harmaata. Muotiyritys Arelan lookbookeissa juhlitaan väreillä. Eikä ihme, sillä kashmirvillamerkin äiti on värisilmästään tunnettu Maija Arela.

Värit ovat viehättäneet Arelaa aina – hän reagoi värikkäisiin tekstiileihin jo vauvana. Värit ovat myös hänen koko uransa punainen lanka.

Arela opiskeli Ateneumissa tekstiilisuunnittelua. Siitä saakka hänen työnsä on tavalla tai toisella liittynyt väreihin. Pitkään uraan on mahtunut töitä äitiyspakkausvaatteista Naganon olympialaisten hiihtoasuihin. Yksi merkittävä muisto ulottuu vuosiin 1973–1974. Silloin Tapio Wirkkala lähetti nuoren Arelan Lappiin kartoittamaan ja kuvaamaan katoavaa kolttasaamelaisten käsityöperinnettä: helmikirjontaa ja juuritöitä.

”Se käsityökulttuuri teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Kunnioitus kädentaitoja ja perinnettä kohtaan on kantanut koko urani ajan, taiteen tekemisen lisäksi teollisemmissakin projekteissa”, sanoo Maija Arela.

Arela valmistui Ateneumista vuonna 1975 ja pääsi kuosisuunnittelijaksi Tampellan tekstiilitehtaaseen. 1970-luvun värimaailma oli rusehtava ja kukkakuviot suuria. Öljykriisin jälkeen siirryttiin pieniin, valkaisemattomalle pohjalle tehtyihin kuvioihin. Suurten väripintojen tekemisestä tuli kallista.

Arela suunnitteli tekstiilejä Tampellan lisäksi Lapinniemen Puuvillatehtaassa. 1980-luvulla hän työskenteli E. Heleniuksella. Tuohon aikaan suunnittelijat kiersivät maailmalla oppimassa: New Yorkissa, Tokiossa, Pariisissa, Los Angelesissa. Arela muistaa matkat tärkeinä: maailmaa täytyy ymmärtää, jotta suunnittelujälkeen saa syvyyttä.

Vuonna 1991 oli vuorossa tekstiiliagentuuri Niinnon, jonka Arela perusti Antti Hoiskon kanssa. Sittemmin Arelan kuoseja on nähty myös valmisvaatteisssa Luhdalla, Tutalla, Reimalla ja Rill’sillä.

Merkittävän työn Maija Arela on tehnyt kansainvälisen Intercolor-värineuvoston jäsenenä. Siellä Arela aloitti vuonna 1982. Intercolorin värikarttoja ostavat yritykset, jotka käyttävät niitä uusia mallistoja ja tuotteita suunnitellessaan. Neuvoston kokouksissa väriasiantuntijat ympäri maailmaa kokoontuvat tekemään ennusteita seuraavien vuosien väreistä.

”Kokouksissa emme keskustele varsinaisesti muodista, vaan yhteiskunnallisista ilmiöistä, taiteesta ja politiikasta. Esimerkiksi ilmastonmuutosta voidaan kuvata vihreällä ja ajatella, että mennään metsän syleilyyn. Usein valitaan muutama ohjaava väriteema ja yhden värin sijaan mietitään värisuuntauksia.”

Arelan lookbookeissa juhlitaan väreillä. Vaatemerkin perustanut Maija Arela on toiminut Intercolor-värineuvostossa 38 vuoden ajan.


Arelan uran aikana maailma on muuttunut ja tekstiiliteollisuus Suomessa pienentynyt olemattomaksi. Vuonna 2006 Arela huomasi kaipaavansa jotain uutta, omaa ja kestävää. Pariisissa käydessään hänen huomionsa kiinnittyi kashmir-villaan. Benettonin ja Loftin myymälöiden valikoimiin tullut kashmir viehätti. Arela osti itselleenkin kevyen kashmirpuseron.

“Tajusin, että kashmirvilla sopisi täydellisesti Suomen sääoloihin. Tuohon aikaan kashmiria oli markkinoilla hyvin vähän, ja asut olivat klassisen beigejä. Sain idean modernista kashmirmallistosta, jossa olisi mielenkiintoisia värejä ja inspiroivia muotoja.”

Maija Arela julkaisi ensimmäisen kashmirmallistonsa vuonna 2007. Oma brändi oli syntynyt. Ensimmäisinä vuosina yrityksen nimi oli Arelalizza. Nimi oli yhdistelmä Arelasta ja yhteistyökumppani Kristiina Lizzasta. Maija Arela oli tutustunut Kristiinaan New Yorkissa. Lizza työskenteli maineikkaan Saks Fifth Avenue -tavaratalon kashmirsuunnittelijana ja lähti mukaan tekemään myös suomalaista kashmirmallistoa. Malliston myynti Yhdysvaltojen kilpailluille markkinoille oli kuitenkin vaikeaa. Vuonna 2013 Lizza jäi toiminnasta pois ja nimi muutettiin Arelaksi. Nykyisin yrityksen toiminnassa ovat mukana Maija Arelan tyttäret Anni ja Viivi Arela

Arelan vaatteet valmistuvat Nepalissa, Virossa ja Liettuassa. Yritys on näkynyt muun muassa Voguen ja New York Timesin sivuilla. Jälleenmyyjiä on Suomen lisäksi Englannista, Saksasta, Ranskasta, Itävallasta, Koreasta ja Japanista.

Huoltopalvelua Arela on tarjonnut vaatteilleen vuodesta 2010. Sillä halutaan osoittaa, että laadukas vaate kyllä kestää, kun sitä jaksaa huoltaa.

”Yksi asiakas toi meille äskettäin mekkonsa huoltoon ja toivotti vaatteelleen hyvää spa-lomaa. Joskus asiakas luulee huollon jälkeen, että olemme vaihtaneet tuotteen uuteen ja ilahtuu älyttömästi nähdessään lopputuloksen.”

Arela ottaa vastaan myös loppuunkäytetyt vaatteet ja hyötykäyttää materiaalin uudelleen. Huolto- ja kierrätyspalvelussa piilee syvempi periaatteellinen merkitys. Maija Arela toivoo, että vaatteiden arvostus palaisi vaatekeskusteluun. 

“Kestävyys ei enää ole vaatealan yritykselle kilpailuetu, vaan se on lähtökohta ihan kaikelle liiketoiminnalle. Jos kestävyys ei ole kunnossa, yritystä ei ole edes järkevä viedä eteenpäin 2020-luvulla. Muunlaisella vaateteollisuudella ei ole tulevaisuutta.”

Arela on joutunut sulkemaan väliaikaisesti liikkeensä Helsingin Kämp Gardenissa koronaviruksen vuoksi. Myynti on tyrehtynyt myös verkkokaupassa, mutta viime viikon kotiasukampanja vetosi vielä kuluttajiin. Nyt kehitetään nettikauppaa ja huoltopalvelua. Arela uskoo, että pandemiasta voi seurata jotain hyvääkin.

”Keskustelin juuri Stockmannin sisäänostajan kanssa, ja hän sanoi, että suomalaiset ostavat nyt selkeästi enemmän suomalaista. Tämä on valtavan hieno uutinen. Nyt kun olemme sulkeutuneet Suomen rajojen sisälle, ehkä huomaamme sen, että kotimaassa on vaateosaamista. Ja opimme arvostamaan vaatteita ja ymmärtämään sen, että laadukas vaate maksaa.”

Arela täytti 70-vuotta tiistaina. Hän tekee töitä edelleen täysillä.

“Haluan nähdä miten alamme uudistuu. Suunnittelijana toivon, että opimme nyt uusia luovia tapoja selviytyä tästä kriisistä toinen toistamme auttaen. Optimistina uskon, että tässäkin voi olla uusi mahdollisuus laittaa arvot uusiksi niin, että maailma on tulevaisuudessa parempi paikka elää meille kaikille.”


Teksti Viivi Arela, Ida Rantala Kuvat Timo Anttonen, Arela

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.