Suomalainen Catharina Eden on suunnitellut upeita iltapukuja ja ommellut filmitähti Emma Watsonille. On häntä työllistänyt myös Bridgerton-tv-sarja.

Ensimmäisellä työviikolla tuli jo haukut. Suositun televisiosarjan pukuompelimon päällikkö antoi suomalaiselle Catharina Edenille vihaista palautetta ompelujäljestä – se oli liian tasaista ja tasokasta:

“Mehän sanoimme sinulle, että tämä kaulus pitää ommella käsin, eikä koneella.”

Eden vastasi pomolle: “Tämä on ommeltu käsin.”

Ompelimon päällikkö oli hyvin hämmästynyt.

“Pomo vastasi, että holy shit – nyt me tiedämme, ketä lähestymme, kun tarvitaan käsin ompelua.”

Eden ei voi paljastaa televisiosarjan nimeä koska on allekirjoittanut tiukan sopimuksen, mutta sen hän voi kertoa, mistä ompelutaidot ovat peräisin. Ne hän oppi työskennellessään brittiläisellä muodinluojalla, Alexander McQueenillä.

“Siellä käsinompelua sai harjoitella paljon.”

Suomalaisbrittiläinen Catharina Eden pääsi töihin Alexander McQueenin muotitaloon vuonna 2006. Se oli yksi hänen ensimmäisistä työpaikoistaan Britanniassa. Valmistuttuaan muotisuunnittelijaksi Lahden muotoiluinstituutista Eden oli muuttanut isänsä kotimaahan asumaan.

Hän oli lähettänyt portfolionsa McQueenille ja päässyt heti töihin. Parin kuukauden kuluttua Eden lopetti hommat kuuluisassa muotitalossa.

“Se ei ollut mukava paikka olla töissä. Siellä odotettiin, etteivät työntekijät tarvitse taukoja ja ovat valmiita olemaan töissä yötä myöten. Eikä kiitosta tullut. Ja kun herra McQueen kävi studiolla, hän ei katsonut ketään silmiin. Jos et kuulunut hänen lähitiimiinsä, et päässyt puhumaan hänen kanssaan ollenkaan.”

Mutta opettavaista työ McQueenillä oli.

“Opin, kuinka kaavat tehdään nopeasti. Annettu tehtävä piti toteuttaa saman päivän aikana. Ne taidot ovat auttaneet minua myöhemmin, ja erityisesti se, että opin McQueenillä ompelemaan käsin.”

Siitä oli ihan erityisesti apua viime vuonna, kun suunnittelijan omat työt olivat koronan takia tauolla.

“Minulta ei tilattu pukuja, mutta hiljaisuuden keskellä huomasin, että elokuvapuvustaminen on aina kiehtonut minua.”

Hän teki töitä televisiosarjan kuvauksissa, kunnes aukeni unelmien paikka. Eden pääsi – keskellä pandemian pysäyttämää elämää – ompelemaan vaatteita 1800-luvun Englantiin sijoittuvaan Bridgerton-televisiosarjaan.

“En voinut uskoa, että pääsisin sinne oikeasti töihin. Hymyilin maskin takana loppupäivän.”

Suomalaisbrittiläinen Catharina Eden on valmistunut muotisuunnittelijaksi Lahden muotoiluinstituutista.

Eden asuu Cotswoldissa, josta töihin oli parin tunnin matka.

“Työmatkoihin meni neljä tuntia päivässä. Lähdin aamulla kuudelta ja palasin illalla kahdeksalta. Näin poikaani tunnin päivässä. Kun olin kotona, olin ihan kuitti. Työ oli haastavaa, koska se oli täyttä haute couturea.”

TV-sarjoja tehdessään Eden myös tajusi, ettei halua olla pelkkä ompelija.

“Olen suunnittelija, joka osaa ommella. Jatkossa haen tv-töitä suunnittelijana, en ompelijana.”

Palataan uran alkuun. Lähdettyään McQueeniltä Catharina Eden perusti Catharina-nimisen vaatemerkin. Sitä myytiin esimerkiksi jättimäisen brittiläisen ASOS-nettikaupan valikoimissa, Suomessakin parissa liikkeessä.

“Seuraavaksi perustin vaatetehtaan, koska ärsyynnyin siitä, että muilla tehtailla teettämäni vaatteet olivat aina myöhässä.”

Edenin tehtaassa valmistui pukuja monille kuuluisille brittisuunnittelijoille, ja siellä tehtiin yli 200 pukua Lontoon olympialaisten avajaisiin vuonna 2012.

“Lontoossa ei silloin oikein ollut paikkoja, joissa olisi valmistettu korkealaatuisia vaatteita. Siksi nimeni alkoi pyöriä piireissä.”

Eden työllisti pienessä tehtaassaan 12 työntekijää: ompelijoita, kaavantekijöitä ja päälliköitä.

“Tehdas oli tuottava bisnes, ja sen myynti kannatti taloudellisesti.”

Eden myi tehtaan, sillä hän halusi suunnitella mittatilaustöitä. Seuraava askel olikin pidempi, sillä se ulottui satojen kilometrien päähän Lontoosta, kauniiseen Cotswoldiin.

“2018 päätimme mieheni kanssa muuttaa Lontoosta vihreämpiin maisemiin. Se oli iso muutos, koska minulla oli paljon asiakkaita Lontoossa. Viimeisenä vuonna Lontoossa suunnittelin ja tein yli 30 haute couture -pukua.”

Edeniä pelotti, olisiko metsän keskellä bisnestä.

“Huomasin, että minulla oli täällä paljon luovempi olo. Täällä luovat ihmiset tukevat toisiaan. Lontoossa kaikki kilpailivat keskenään.” Sitten sisään ikivanhaan ja romanttiseen puulla paneloituun ateljeehen astui Harry Potter -elokuvien tähti Emma Watson.

“Tein hänen äidilleen juhlapuvun. Äiti toi mukanaan Emma-tyttärensä.”

Potter-elokuvien tähti istui harmaalle sohvalle pikkuruutuisten ikkunoiden viereen.

“Mietin ensin vain, että apua olenko siivonnut.”

Watson halusi uuden takin ja muutoksia mekkoihinsa, joista yksi oli ollut hänen yllään teini-ikäisenä Harry Potterin ensi-illassa. Mekko mahtui hänelle yhä. Eden poisti mekosta yksityiskohtia ja repeytyneet kohdat korjattiin. Siihen lisättiin myös punaisia pitsilehtiä, kuin tuulessa mekkoon tarttuneita.

“Watson on tosi siro, mukava, ja hänellä on vahva näkemys siitä, miten hän haluaa pukeutua.”

Edenin leipälaji ovat hääpuvut.

“Hääpuvut suunnittelen aina asiakkaan toiveen mukaan. Jos asiakas haluaa romanttista pilvitoffeeta, teen sitä.”

Mutta iltapukuja suunnitellessaan Eden pyrkii puhtaisiin linjoihin.

“Karsin kaiken ylimääräisen. Esimerkiksi iltapukujen laskostuksen teen virtaviivaisesti, en ylenpalttisesti. Lisään pukuihini mielelläni jotain seksikästä ja tuon esiin kaunista vartaloa.”

Marja Hintikka Catharina Edenin suunnittelemassa puvussa.

Edenin omasta suunnittelusta kertoo esimerkiksi suomalaisen tv-tähden, Marja Hintikan, uusi iltapuku.
Vuosi sitten Eden ehdotti vanhalle ystävälleen Hintikalle, että voisi tehdä juontajalle iltapuvun.

“Marja on inspiroiva tyyppi. Kun löysin keinonahkaisen kankaan, jossa on laserleikattuja kukkia, halusin tehdä siitä puvun hänelle.”

Nyt puku on valmis, ja Hintikka on pitänyt sitä yllään esimerkiksi Instagram-kuvissa.

Mistä Eden unelmoi?

“Unelmoin siitä, että minulla olisi oma couture-ompelimo. Isot ikkunat, 10–12 artisaania hiljaa ompelemassa käsin valkoisissa takeissa, luomassa ihania yksittäiskappaleita.”

Äidin työlle taitaa olla jo jatkajakin tiedossa.

William-poikamme on kuusivuotias. Hän on tarkka vaatteista ja oppinut jo käyttäytymään ateljeessani. Hän tietää, mihin saksiin saa tarttua ja kuinka kankaisiin voi koskea. Williamilla on hyvä maku, ja hän toimii vaateostoksilla makutuomarinani. Kysyn hänen mielipidettään ja noudatan sitä. Haluan, että hän tuntee mielipiteellään olevan merkitystä.”

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin talven 2022 digitaalisessa muotilehdessä.


Kuvat Diana Patient ja Zaki Charles

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.