Lifestyle -tuotteet ovat nouseva keino luoda kokonaisvaltaista brändielämystä. Sen tietää myös Anni Ruuth, joka lanseerasi juuri oman tuoksun vaatemallistonsa jatkeeksi.

Lahden Muotoiluinstituutin kasvatti Anni Ruuth sai runsaasti ylistävää mediahuomiota Slow Down -päättötyömallistollaan vuonna 2016. Baletista ja taiteesta inspiroituva suunnittelija tunnetaan ylellisistä ja eettisesti tuotetuista höyhenluomuksistaan. Tällä viikolla suunnittelija lanseerasi oman parfyymin.

– Jo pari vuotta sitten pohdin mieheni Sakun kanssa jatkumoa Anni Ruuthin maailmalle. Silloin laitettiin ajatus tuoksusta ilmoille. Alkuvuonna Pariisissa kuvausmatkalla ollessani sain vahvistusta parfyymi-idealle. Prosessi eteni lopulta todella nopeasti. Kehitystyö alkoi helmikuussa ja lanseeraus tehtiin toukokuussa, Anni Ruuth kertoo.

– Varsinaisessa luomisprosessissa omat toiveeni ja ajatukseni olivat vahvasti mukana. Toivoin tuoksuksi ruusua, mutta halusin tuoda joukkoon jotain modernia ja yllättävää. Lopulta tehtiin eri versioita, joiden annettiin hautua pari viikkoa. Seuraavaksi jäljellä olivat etiketit, pakkaukset, kuvat ja markkinointityö. Elina Liimatta oli tuoksukonseptin AD ja pakkaussuunnittelija.

Dagny Rose -nimeä kantava tuoksu on roll-on öljyparfyymi. Parfyymi on luotu yhteistyössä luomuyrttitila Frantsilan kanssa. Jojoba-pohjainen tuoksu on valmistettu Suomessa täysin vegaanisesti ja luonnonmukaisesti.

– Tuoksut on vahva osa ihmisen tyyliä ja herättävät paljon tunteita. Siksi oma parfyymi oli itsestäänselvä jatke brändille.

Anni Ruuthin mallistokuva


Lifestyle -tuotteilla luodaan kokonaisvaltainen brändielämys

Anni Ruuthin mallistot koostuvat käsityönä valmistettavista luomuksista. Kantava materiaali on eettisesti tuotettu höyhen, mutta mukana nähdään myös samettia ja tylliä. Ruuth on suunnitellut pukuja myös Linnan Juhliin.

– Tarkoituksenani on panostaa tulevaisuudessa helpommin lähestyttäviin tuotteisiin. Toin höyhenpannat valikoimiini vastikään. On myös hyvin mahdollista, että parfyymin jälkeen lifestyle-puolta viedään eteenpäin. Tämä on keino herätellä aisteja ja luoda kokonaisvaltaista brändielämystä asiakkaille.

Seuraavaksi Ruuth palaa kuitenkin kouluun, sillä edessä siintävät maisteriopinnot.

– Ajatus maisteriopinnoista on ollut mielessäni kandivaiheesta saakka. Aloitan Aalto-Yliopistossa muoti- ja tekstiilisuunnittelun maisteriohjelman tänä syksynä. Mielestäni on tärkeää kehittää jatkuvasti itseään ja visiotaan suunnittelijana.

Anni Ruuthin Dagny Rose -tuoksu lanseerattiin virallisesti jälleenmyyjille tällä viikolla. Heihin lukeutuvat Harmonia Perfume Gallery Helsinki, Raw Beauty Turku, House Of Organicin nettikauppa sekä Anni Ruuthin oma nettikauppa. Tutustu tuoksuun täällä.

Teksti Ida Rantala Kuvat Sara Lehtomaa, Atte Tanner