Iloa pirskahtelevan näytösmuodin lisäksi Kööpenhamina vahvistaa jalansijaansa Skandinavian muotipääkaupunkina, joka houkuttelee vieraikseen muotimaailman vaikuttajia.
Muotiviikot ovat harvoin – jos koskaan – aiemmin olleet yhtä demokraattiset kuin tänä vuonna. Kööpenhaminassa nähtiin peräti 31 muotinäytöstä, ja niistä jokainen oli vapaasti katsottavissa digitaalisesti muotiviikkojen verkkosivuilta.
Muotiviikkojen suola, eli katumuoti, jäi tänä vuonna puuttumaan, kun kaupunkiin ei koronan takia virrannut tuttuun tapaan tyylikkäitä muotinäytösvieraita.
Se ei kuitenkaan näyttänyt latistavan Kööpenhaminan muotiviikon hohtoa, joka onnistuttiin välittämään poikkeuksellisen hyvin virtuaalisesti – Instagram täyttyi live-puheenvuoroista, ja tunnetut muotivaikuttajat oli värvätty tapahtuman digitaalisiksi sanansaattajiksi. Muotiviikoista kirjoittivat tuttuun tapaan maailman arvostetuimmat muotimediat Voguesta Harper’s Bazaariin.
Tässä Fashion Finlandin kooste muotiviikkojen parhaista paloista:
Kööpenhaminan muotiviikko alkoi huippu-uutisella, kun Aalto-yliopiston kandidaattiopiskelija Idaliina Friman voitti nuorille suunnittelijoille suunnatun Designer’s Nest -kilpailun tummanpuhuvalla, kierrätetyistä materiaaleista tehdyllä mallistollaan.
Menestys kertoo suomalaisen vaatesuunnittelun olevan hyvissä uomissa – tämä on jo kolmas peräkkäinen vuosi, kun suomalainen nappaa Designer’s Nest -kilpailussa voiton.
Ruotsalainen muotitalo House of Dagmar voitti Zalandon järjestämän, Kööpenhaminassa ensimmäistä kertaa nähdyn Sustainability Award -vastuullisuuskilpailun.
Tuomaristo perusteli House of Dagmarin voittoa muun muassa sillä, että yrityksen viimeisimmässä mallistossa peräti 90 prosenttia tuotteista on valmistettu kestävämmistä materiaaleista. Brändi on vähentänyt myös esimerkiksi tuotantonsa vedenkulutusta muutamassa vuodessa yli 40 prosentilla. House of Dagmar saa voitostaan rahapalkinnon ja se pääsee tekemään yhteistyömalliston Zalandon kanssa.
Marimekko sijoittui Sustainability Award -kilpailussa toiseksi ja sai tuomaristolta tunnustusta kestävän kehityksen huomioimisesta tuotantoketjussaan. Marimekko esitteli muotiviikolla sesongittoman malliston, joka juhlisti brändin printtitaidetta ja ajatonta muotoilua.
Tanskan muotiviikko oli saanut houkuteltua live-keskusteluihinsa useita tunnettuja muotialan vaikuttajia eri puolilta maailmaa. Keskusteluissa kuultiin muun muassa luksusmuodin verkkokauppa Mytheresan johtavaa sisäänostajaa Tiffany Hsuta, New York Timesin journalisti Angela Kohia, muodin verkkosivusto Highsnobietyn editorial-johtajaa Christopher Morencya sekä useiden maiden Vogue -lehtien toimittajia.
Muotiviikon avauspäivänä kuultiin myös Vuoden Nuori suunnittelija 2020 -kilpailun voittanutta Ervin Latimeria, joka keskusteli juontaja Amanda Hoyn kanssa rasismista ja sen vastaisista käytännöistä Skandinavian muotiteollisuudessa.
Ja mitä olisivat muotiviikot ilman näytöstrendejä. Rohkeat värit, runsaat kuosit ja yllätykselliset yhdistelmät ovat tanskalaisen muodin kulmakiviä – ja niitä nähtiin rutkasti myös tällä viikolla.
Yksi viime vuosien puhutuimmista muotisuunnittelijoista on tanskalainen Stine Goya, jonka mallistosta saattoi poimia yhden tärkeän asustetrendin: värikkäät ja katseita kääntävät nahkahansikkaat ovat veikeä väripilkku ensi syksyn muodissa.
Ruotsalaisten muotivaikuttajien suosikkimerkki Stand Studio puolestaan näytti, miten turkkitakit stailataan tulevana talvena yhteensopivien karvahattujen kanssa. Kokonaisuus kruunataan hauskalla tikatulla toppalaukulla.
Muotibrändi Ganni visioi syksyn trendiväriksi vihreän. Pukulook ja kukkamekko saavat uutta ilmettä jykevistä saappaista.
Kööpenhaminan muotiviikon perusteella ensi syksyn suosikkiväreihin kuuluvat myös marjapuuron, purppuran ja liilan vivahteet, joita esitteli muun muassa muotivaikuttajien Jeanette Madsenin ja Thora Valdimarsdottirin perustama katumuotimerkki Rotate.
Kööpenhamina tarjoili herkkuja myös minimalistisemmille pukeutujille.
Sosiaalisessa mediassa hehkutettiin erityisesti By Malene Birgerin ja Mark Kenly Domino Tanin näytöksiä – ne todistivat, että näyttäviä ja kiinnostavia asukokonaisuuksia syntyy myös valkoisen, beigen ja harmaan väripaletilla. Ensi syksynä ponchot, ylipitkät takit ja toispuoliset viitat palaavat takkimuodin kärkeen. Talvella päätä lämmittää pipon sijaan villainen lierihattu.
H&M esitteli trendivetoisen Studio -mallistonsa ensimmäistä kertaa Kööpenhaminassa.
Mallisto esiteltiin kuvien lisäksi muotifilmillä, joka näyttää katsojalle H&M:n luovan neuvonantajan ja entisen pääsuunnittelijan Ann-Sofie Johanssonin johdolla, miten uusin mallisto on syntynyt. Video vie pikavierailulle muun muassa H&M:n suunnittelijoiden työtiloihin, arkistohuoneeseen ja näyttää, kuinka mallisto viimeistellään hieman ennen lanseerausta.
Samsøe Samsøen syysmalliston materiaaleista 75 prosenttia on kestävän kehityksen mukaisia. Brändi on asettanut tavoitteekseen nostaa luvun sataan prosenttiin vuoteen 2024 mennessä.
Sade- ja ulkoiluvaatteistaan tunnettu Rains näytti upealla muotifilmillään, että ensi syksyn ulkovaatteissa todella riittää vaihtoehtoja – trenditietoinen testaa esimerkiksi tikattuja toppahousuja ja -hametta.
Tanskalainen Rains nauttii Pohjoismaissa kovaa nostetta. Yritys avasi juuri uuden lippulaivamyymälän Kööpenhaminan ytimeen Amager Torvin aukiolle.
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi