Sukupuolineutraaleja ja vain mustia vaatteita valmistava Nomen Nescio haluaa uudella liikkeellään luoda kokonaisvaltaisen brändielämyksen.


Vuonna 2018 maailman arvostetuimpiin muotitoimittajiin lukeutuva Suzy Menkes kirjoitti Yhdysvaltojen Vogueen innostuneen artikkelin. Se käsitteli sukupuolineutraaleja mallistoja, joista Menkes povasi tulevan muotimaailman uusi normi. Artikkelissa nostettiin esiin unisex-trendin edelläkävijöitä – mukaan lukien suomalainen Nomen Nescio.

Nyt kolme vuotta myöhemmin unisex-muodista on tullut arkipäiväisempää – erot naisten- ja miestenvaatteiden ja trendisuuntausten välillä ovat aiempaa häilyväisempiä. 

Nomen Nescio on ollut unisex-muodin tienraivaaja Suomessa. Niina ja Timo Leskelän vuonna 2012 perustama brändi tunnetaan minimalistisista ja täysin mustista, sukupuolineutraaleista vaatemallistoistaan. Leskelät aloittivat bisneksensä yhdellä sadan metrin kangaspakalla ja ompelivat itse koko ensimmäisen mallistonsa, johon kuului vain mustia takkeja.


Nomen Nescio on ollut unisex-muodin tienraivaaja Suomessa. Nyt brändi on avannut uuden, galleriaa muistuttavan myymälän Helsingin Mikonkadulle.


Vajaassa vuosikymmenessä bisnes on kasvanut – ja nyt brändi on avannut uuden ja näyttävän, minimalistista taidegalleriaa muistuttavan 130-neliömetrin lippulaivamyymälän Helsingin Mikonkadulle.

Nomen Nescion Kämp Gardenin liike suljettiin muutama päivä sitten, ja Fredrikinkadun kauppa meni kiinni loppukesästä. Uusi lippulaivamyymälä keskittää kaupankäynnin Mikonkadulle.

– Uudella liikkeellä halutaan tulla esille vielä aiempaa enemmän, tavoittaa ihmisiä paremmin ja kertoa brändin tarinaa. Tämä on yksi Helsingin parhaista kauppapaikoista, ja tarkoituksena on, että tila toimii alustana myös taiteelle ja muotoilulle. Tulossa on yhteistöitä, installaatioita ja myös omia tuotoksia, kertoo Nomen Nescion myynnistä ja markkinoinnista vastaava Minttu Vesala.

Brändin tarinaan viitatessaan Vesala puhuu holistisesta kokonaisuudesta – Nomen Nescio haluaa puhua yhtä kieltä mallistollaan, kauppapaikallaan ja brändi-ilmeellään.

Myymäläavauksen yhteydessä Nomen Nescio onkin uudistanut myös verkkokauppansa ja visuaalisen ilmeensä aina logosta vaatteiden niskalappuihin.

Myös syksyn mallisto on juuri julkaistu – ja se on tietenkin musta.

Mitä etuja kokomustassa on?

– Helppo yhdisteltävyys, ajattomuus, pitkäkestoisuus. Mustia vaatteita tarvitsee myös pestä huomattavasti vähemmän, ja usein riittää pelkkä höyrytys ja tuuletus. Musta vaate on siisti ja juhlava, mutta tavallaan myös nöyrä valinta kantajalleen.

Nomen Nescion uusi myymälä löytyy osoitteesta Mikonkatu 1.


Kuvat Markus Pentikäinen, Nomen Nescio

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *