Helsinkiläinen vaatebrändi Nomen Nescio järjestää tukijoilleen festarit

Maailman myllerrys ajoi mustia unisex-vaatteita valmistavan vaatebrändi Nomen Nescion viime vuoden puolella taloudellisiin vaikeuksiin, mutta joukkorahoituskampanja pelasti yrityksen haastavasta tilanteesta. 

Nyt toimintaa on sopeutettu, uusi liike avattu Mikonkadulle ja tekeminen jatkuu, brändiltä kerrotaan.

Kiittääkseen tukijoitaan Nomen Nescion perustajat Niina ja Timo Leskelä järjestävät tammikuun lopussa kaikille avoimet, ilmaiset festarit Kellohallissa Helsingissä. Tapahtumassa on mukana kokeellisen elektronisen musiikin ja audiovisuaalisen taiteen kollektiivi Post-Rift.

Festivaaleilla esiintyy joukko elektronisen musiikin tekijöitä, ja illan aikana brändin tuotteita myydään festarihintaan. Pukeutumiskoodi on – tietenkin – all-black.

Nomen Nescio Festival 27. tammikuuta klo 15–02, Kellohalli, Teurastamo, Helsinki

Kekäle saavutti B Corp -vastuullisuussertifikaatin alansa ensimmäisenä Suomessa

Kotimainen vaatealan perheyritys Kekäle on saavuttanut kansainvälisen B Corp -vastuullisuussertifikaatin alansa ensimmäisenä Suomessa ja on nyt viides maassa sertifioitu B Corp -yritys.

Arvostettu sertifikaatti on myönnetty 92 maassa 8 000 yritykselle 162:lta eri alalta, muun muassa ulkoiluvaatemerkki Patagonialle, suklaavalmistaja Tony’s Chocolonelylle ja kosmetiikkayritys Ritualsille. 

”Tämän eteen on tehty työtä jo vuosien ajan. Vaatimukset kiristyvät yrityksillä paitsi lainsäädännön myös B Corp -sertifioinnin osalta vuosi vuodelta. Kekäleen visio on olla suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa. Se on suurin kirittäjämme”, toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo tiedotteessa. 

B Corp -sertifiointia Suomessa tavoittelevan osakeyhtiön on lisättävä yhtiöjärjestykseensä lauseke, jossa se kertoo tavoittelevansa muutakin kuin taloudellista kasvua. Yritys sitoutuu positiivisen vaikutuksen luomiseen sekä yhteiskunnan että ympäristön näkökulmista. 

Osta vähemmän, pidä enemmän on ollut vuodesta 2021 asti pääviestimme. Pidetyimpien vaatteiden filosofian tueksi olemme luoneet uusia palveluita, jotka kannustavat ja opastavat pitämään huolta ostetuista vaatteista. Esimerkiksi lempivaatevalmentaja auttaa löytämään pidetyimpiä vaatteita. Kekäle Second hand tarjoaa taas mahdollisuuden pitää tyyli kierrossa.”

Kekäleellä on Suomessa 13 myymälää. Yrityksen liikevaihto vuonna 2022 oli 30,2 miljoonaa ja tulos 200 000 euroa.

Muodin huipulle -ohjelmassa etsitään jälleen tulevaisuuden muotisuunnittelijoita

Tosi-tv-kilpailu Muodin huipulle saa jatkoa helmikuussa. Ohjelman pääyhteistyökumppanina on Stockmann.

”Suomalaisen suunnittelun tukeminen on meille kunnia-asia, joten halusimme ehdottomasti olla mukana tälläkin kaudella”, Stockmannin naisten muodin kategoriajohtaja Maiju Niskanen sanoo.

Ohjelman finaali kuvataan viime kauden tapaan Stockmannin Helsingin keskustan tavaratalossa, jonka valikoimaan kilpailun voittaja saa mallistonsa myyntiin syksyllä.

”Tulossa on huikea kausi”, suunnittelijoiden apuna tälläkin kaudella toimiva mentori Sofia Järnefelt lupaa.

Järnefelt suunnittelee vaatteita itsekin. Hänen vuonna 2021 perustamalleen Hedvig-naistenvaatebrändille kuuluu paljon uutta.

”Viime syksynä esittelimme Kööpenhaminan muotiviikolla ensimmäistä kertaa kokonaisen malliston, joka vietiin sen jälkeen Pariisiin showroomille”, Järnefelt kertoo.

Sieltä mallisto löysi tiensä Milanoon ja luksusliike Daad Dantoneen, jonne se on tulossa pian myyntiin. Jatkossa Hedvigin tuotteita voi ostaa myös Stockmannin verkkokaupan kautta.

Nyt Järnefelt työstää syksyn 2024 mallistoa, jota tullaan esittelemään myöhemmin Pariisin muotiviikoilla.

Kymmenen uuden kilpailijan lisäksi kaudella nähdään myös uusi vakiotuomariston jäsen. Miisa Grekovin ja Sami Sykön rinnalle liittyy ohjelmasta aikoinaan muotimaailmaan noussut vaatesuunnittelija Mert Otsamo.

Näyttävistä gaalapuvuistaan tunnettua Otsamoa työllistää parhaillaan uusi aluevaltaus. 

”Suunnittelen Muumille nuorille aikuisille suunnattua streetwear-mallistoa, joka tulee myyntiin näillä näkymin joulumarkkinoille tai ensi vuoden alussa.”

Nuorten katumuoti on melko kaukana muun muassa Linnan juhlissa vuosittain nähdyistä Otsamon glamourisista luomuksista – mutta siitä huolimatta suunnittelijalle tuttu genre.

”Tykkään itse pukeutua streetweariin.”

Muodin huipulle MTV3-kanavalla ja MTV Katsomossa 8. helmikuuta alkaen.


Teksti Johanna Rämö
Kuvat brändit

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.