Korutalo Tiffany sai uuden omistajan

Muotivuosi 2020 päättyi suureen yrityskauppaan. Ranskalainen luksusmuodin konserni LVMH osti amerikkalaisen koruyhtiö Tiffanyn 15,8 miljardilla dollarilla.

Kauppaa hiottiin vuoden päivät. Välillä LVMH vetäytyi sopimuksesta. Yhdysvaltalaismedia The Wall Street Journalin mukaan syynä oli Ranskan ja Amerikan välillä kytevä kauppakiista ja mahdolliset tullit. Tiffany epäili syyksi myös koronaa, joka heikensi korukauppaa, ja aloitti LVMH:ta vastaan oikeustoimet.

Nyt kauppa on syntynyt – tosin LVMH sai neuvoteltua kauppahinnan 425 miljoonaa dollaria alaspäin alunperin suunnitellusta. 

Tiffany on maailman tunnetuimpia korubrändejä. LVMH:n jo aiemmin omistamiin koru- ja kellomerkkeihin kuuluvat muun muassa TAG Heuer, Hublot ja Bvlgari.



Amerikkalaisnäyttelijä edusti ONARin hatussa

Muotitalo Miu Miun röyhelöhame ja kenkäguru Stuart Weitzmannin bootsit saivat seurakseen suomalaista designia äskettäin järjestetyssä lehdistötilaisuudessa Yhdysvalloissa.

Amerikkalaisnäyttelijä Tessa Thompson esiintyi tähdittämänsä uuden Sylvie’s Love -nimisen Netflix-sarjan lanseeraustapahtumassa suomalaisen ONARin Eila-hatussa.

ONARin vuonna 2014 perustanut Irene Kostas kertoo, että karvalakin päätyminen Tessa Thompsonin ylle oli sattumien summa.

– Viime lokakuussa ONARin takit olivat esillä amerikkalaisessa Karma & Desire -lyhytelokuvassa. Yksi elokuvan tähdistä oli Tessa Thompsonin sisko Zsela Thompson, joka seuraa ONARia myös Instagramissa. Joulukuussa lähetimme Eila-hatun lahjaksi Zselalle, ja hän antoi sen Tessa-sisarelleen joululahjaksi, kertoo Kostas.

ONARin päähineitä on aiemmin käyttänyt muun muassa pop-tähti Miley Cyrus. ONARin mallistot valmistetaan elintarviketeollisuudesta ylijääneestä lampaannahasta. Brändin tuotteita myydään Suomen lisäksi muun muassa Japanissa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.

Tessa Thompson tunnetaan rooleistaan muun muassa elokuvissa Selma, Creed, Thor sekä Men in Black. Hän on näytellyt myös tv-sarjoissa Veronica Mars ja Westworld. ONARin hattu näkyi myös Thompsonin Instagram-kuvissa, mikä toi suomalaisyritykselle hienoa näkyvyyttä – onhan näyttelijällä 2,8 miljoonaa seuraajaa.



Ranskalainen muotilegenda Pierre Cardin on kuollut

Italialais-ranskalainen muotisuunnittelija Pierre Cardin menehtyi 29. joulukuuta Ranskassa 98 vuoden iässä. Cardin oli yksi maailman tunnetuimmista vaatesuunnittelijoista, ja hänen uransa jatkui yli 70 vuotta.

Venetsian lähistöllä ranskalaisten vanhempien lapsena syntynyt Cardin muutti Pariisiin 23-vuotiaana opiskelemaan arkkitehtuuria. Uransa alussa Cardin työskenteli muun muassa muotisuunnittelija Christian Diorin räätälinä.

Oman muotiyrityksensä Pierre Cardin perusti vuonna 1950. Hän tuli ennen kaikkea tunnetuksi futuristisesta vaatemuodistaan. 

Cardin vei ensimmäisenä muodin suurnimenä muotivaatteet tavarataloihin 1950-luvun lopulla ja lisensoi ennen muita suunnittelijoita nimensä käytettäväksi arkisissakin hyödykkeissä, kuten ruokatuotteissa, patjoissa ja paistinpannuissa. Se herätti muotimaailmassa pahennusta, mutta teki Cardinista miljonäärin.

Pierre Cardin yritti myydä muotitaloaan 25 vuoden ajan yli miljardin euron hintaan, mutta se ei mennyt kaupaksi.

Tiettävästi viimeisen vaatemallistonsa Cardin esitteli Kiinassa vuonna 2019.


Kuvat Tiffany, Instagram @tessamaethompson, Pierre Cardin


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *