TAUKO-vaatemerkki lopettaa – mutta lehti jatkaa

TAUKO-vaatemerkki lopettaa, kertovat yrityksen perustajat ja omistajat Mila Moisio ja Kaisa Rissanen. Jatkossa yritys keskittyy täysin kansainvälisen ompelu- ja elämäntapalehden TAUKO Magazinen julkaisuun ja jakeluun.

Helsinkiläinen TAUKO on tunnettu suunnittelu- ja tuotantokonseptistaan, joka on perustunut paikallisten palvelutekstiilien uusiokäyttöön. Kansainvälisesti palkitun vaatemerkin mallistot ovat kiertäneet Berliinin, Pariisin ja Milanon muotiviikoilla. 

TAUKO-vaatemallistojen myynti jatkuu näillä näkymin tammikuun 2022 loppuun. Moisio ja Rissanen jatkavat vaatesuunnittelua yritysyhteistöiden ja muiden pienempien projektien puitteissa. TAUKO-mallistoista tuttujen tuotteiden kaavoja julkaistaan tulevissa TAUKO Magazinen numeroissa.

Käsityö- ja lifestyle-lehti TAUKO Magazinen ensimmäinen numero ilmestyi tämän vuoden marraskuussa. Englanninkielistä lehteä myydään jo nyt yli 20 maassa ympäri maailman.

”Emme osanneet odottaa näin hienoa vastaanottoa”, tunnustaa Moisio. 

”Neulomisbuumi ja käsillä tekemisen trendi ovat olleet vallalla jo jonkin aikaa. Mukaan on tullut paljon nuoria tekijöitä, joiden tarpeisiin ja arvomaailmaan lehtemme vastaa.”

Lehden pääjakelukanavina toimivat paikalliset käsityöliikkeet, mutta mukana on myös kansainvälisiä lehti- ja kirjakauppaketjuja. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvän TAUKO Magazinen vuosipainos on 40 000 kappaletta. 


Väri-instituutti Pantonen vuoden 2022 väri on lämmin violetti

Yhdysvaltalainen väri-instituutti Pantone on julkistanut vuoden 2022 värin. Violetinpunaisen pohjasävyn omaava sininen väri kantaa nimeä Very Peri ja Pantone-koodia 17-3938.

Pirteä ja dynaaminen Very Peri kannustaa rohkeuteen, luovuuteen ja mielikuvitukselliseen ilmaisuun, instituutista kuvaillaan. 

Voimakasta trendiväriä on jo nähty tänä vuonna punaisilla matoilla. Muun muassa Lady Gaga oli valinnut sitä ylleen marraskuun alussa Lontoossa järjestettyyn House of Gucci -elokuvan maailmanensi-iltaan.

Pantone valitsi vuoden värin nyt 23. kertaa. Valinta perustuu kattavaan analyysiin muodin, taiteen ja kulttuurin virtauksista. Vuoden värillä on näkyvä vaikutus eri alojen tuotekehitykseen ja pakkaussuunnitteluun. Ensi vuonna futuristista sinistä on siis nähtävissä niin vaatemuodissa kuin kodin sisustuksessa. 


Joutsen juhlii 85-vuotispäiviään uudella logistiikkahallilla 

Untuvatuotteistaan tunnettu Joutsen viettää tänä vuonna 85-vuotisjuhlavuottaan. 

Yritys sai alkunsa saunan lämmössä vuonna 1936, kun margariini- ja jäätelötehtaan johtajana toiminut Marius Pedersen sai liikeidean katsellessaan vaimonsa Saiman pesevän höyheniä. Harrastuksena alkanut toiminta kasvoi liikeyritykseksi ja työllisti pian koko perheen. Tänä päivänä Joutsenen tuotteita viedään yli kymmeneen maahan ja kansainvälinen verkkokauppa toimittaa maailmanlaajuisesti. 

Yritys on viime vuosina laajentanut valikoimaansa untuvatakeista, -peitoista ja -tyynyistä sisutustuotteisiin kuten torkku- ja päiväpeittoihin. 

Koronavuoden 2020 aikana verkkokaupan osuus myynnissä kasvoi, ja nyt Joutsen investoi uuteen logistiikkahalliin, jonka on määrä valmistua ensi keväänä. Halli nousee samalle tontille Riihimäen tehtaan ja toimitilojen kanssa. 


Kuvat brändit

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *