Kotimaisten muotitoimijoiden Finn Fashion Friday haastoi Black Fridayn

Suomalaisten muotimerkkien vastaisku ylikansalliselle Black Friday -alepäivälle osoittautui menestykseksi. Viime viikonloppuna suomalaiset yhdistivät voimansa tempaukseen, joka on nimetty Finn Fashion Fridayksi.

Sen takana on tuttuja nimiä kotimaiselta muotikentältä: pipobrändi Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu, kenkäsuunnittelija Terhi Pölkki ja hálo-vaatemerkin perustaja Martta Valtovirta. Mukana olivat myös Aarre, Alpa, Costo, Formal Friday, Frenn, Kaiko, Morico, Sasta, Vestiarium ja Wildkind Kids. 

Vaikka myös Finn Fashion Friday houkutteli kuluttajia ostoksille etuhinnoilla, toiveena on, että suomalaiset valitsisivat yhä useammin kotimaisen kivijalan isojen ulkomaisten verkkokauppajättien sijaan. 

”Kampanja oli todella onnistunut, ja brändit tyytyväisiä”, Myssyfarmin Anna Rauhansuu kertoo ilahtuneena. 

”Myynnit olivat viime vuotta paremmat, samoin medianäkyvyys. Kampanjaviikonlopun aikana Finn Fashion Fridayn verkkosivuilla oli 15 000 kävijää.”

Tarkoituksena on jatkaa Finn Fashion Fridayta vuosittain samana ajankohtana, viikkoa ennen Black Friday -alennusmyyntejä. Tavoitteena on saada mukaan lisää kotimaisia brändejä. 

”Uskomme yhteistyön voimaan. Toisiamme tukemalla saamme enemmän aikaan – myös myynnillisesti”, Rauhansuu toteaa.


Xmas Garage levittäytyi Kämp Galleriaan

Suosittu lahja-pop-up Xmas Garage on avannut ovensa Kämp Galleriassa peräti kolmessa eri myyntipisteessä. Jo kahdeksatta kertaa järjestettävät modernit joulumarkkinat löytyvät nyt Aleksanterinkadun ja Mikonkadun sisäänkäyntien lisäksi myös toisen kerroksen keskiaukiolta. 


”Emme löytäneet tänä vuonna tarpeeksi isoa yhtä tilaa, joten päätimme jakaa valikoiman kolmeen pienempään kauppapaikkaan”, Xmas Garagea pyörittävä vaatekaupan konkariyrittäjä, muotiliike My o Myn perustaja Pauliina Louhiluoto kertoo.

”Kämp Galleria tuntui luontevalta lokaatiolta, sillä meillä on täällä entuudestaan kaksi pysyvää myymälää.”

Xmas Garagen valikoimassa on suomalaisia designtuotteita, vaatemuotia, käsin tehtyjä asusteita, keramiikkaa, kynttilöitä, kodin koriste-esineitä, artesaanisuklaata ja taidetta. Kaikissa kolmessa liikkeessä valikoima on omanlaisensa.

”Aleksanterinkadun puoleinen putiikki on värikäs ja lapsenmielinen, kun taas Mikonkadun puolelle on koottu klassisempia tuotteita”, Louhiluoto kuvailee.

Tänä vuonna jouluisessa kimppakaupassa tuotteitaan myy yli sata muoti- ja lifestyle-alan yritystä, muun muassa Aida Impact, ASK Scandinavia, Gauhar, hálo, Katri Niskanen, Lapuan Kankurit ja Woolberg.


Lastenvaatemerkki Reima aloittaa tuotteidensa dynaamisen hinnoittelun Japanissa

Kotimainen lastenvaatemerkki Reima avasi lokakuussa verkkokaupan Japanissa, mutta haasteena on ollut oikean hintatason löytäminen. Nyt haastetta yritetään ratkoa dynaamisella hinnoittelulla. 

Dynaamisessa hinnoittelussa tuotteen hinta määräytyy kysynnän ja ostoajankohdan mukaan. Kysynnän laskiessa myös tuotteen hinta laskee. Hotellihuoneiden ja lentojen hinnoittelussa käytetystä mallista hyötyy parhaimmillaan sekä kuluttaja että kauppias. Suomessa vielä vähällä käytöllä oleva hinnoittelumalli on japanilaisille kuluttajille tuttu. 

”Japanin markkina on meille vielä uusi, ja haluamme löytää sinne oikean hintatason. Reimalla ei ole Japanissa kivijalkamyymälöitä eikä jälleenmyyjiä, joten meille on tärkeää tutkia asiakkaidemme hintaherkkyyttä”, toteaa Reiman Japanin markkinoista vastaava Petteri Isotalo tiedotteessa.

Reiman verkkokaupan autodynaamisen hinnoittelun toteutuksesta vastaa kotimainen kasvuyritys Priceff. Yrityksen kehittämä laskenta-algoritmi on patentoitu Yhdysvalloissa. 


Arelan kierrätysmallisto antaa vanhoille neuleille uuden muodon

Second hand -kauppaan on kehitetty uusi suomalaiskonsepti. Kotimaisen laatuneulebrändi Arelan uuden Reborn-capsule-malliston vaatteet on tehty merkille palautuneista second hand -neuleista.

Arelan For Good -konseptin mukaisesti hyväkuntoiset neuleet päätyvät uudelleen myyntiin ja korjausta kaipaavia tuotteita käytetään huoltopalvelussa paikkamateriaalina – tai kuten nyt ensimmäistä kertaa innovatiivisen kierrätysmalliston pohjana.

Reborn-mallisto on toteutettu yhteistyössä tekstiilisuunnittelijoiksi pian valmistuvien Saimi Parikan ja Kaisa Kervisen kanssa. Parikka ja Kervinen ovat antaneet 45:lle Arelan second hand -neuleelle uuden elämän solmuvärjäämällä niitä käsin muun muassa kasvivärejä hyödyntäen.

Malliston tuotteet ovat myynnissä Arelan verkkokaupassa. 

Kuvataiteen opiskelijat tekivät säilyketölkeistä koruja ja kierrätystaidetta

Tomaattituotteistaan tunnettu italialainen perheyritys Mutti haastoi viime keväänä suomalaiset taidekoulut luomaan taidetta käytetyistä alumiinituubeista, tölkeistä ja lasipurkeista. 

Kilpailun voitti 16-vuotias Jasmin Nikkanen Forssan Kuvataidekoulusta. Nikkasen tomaattipyreetuubista valmistama kaulakoru kuvastaa puuta ja on saanut inspiraationsa suomalaisesta luonnosta. 

Nikkasen kaulakoru ja seitsemän muuta kilpailussa menestynyttä teosta on nyt 3D-mallinnettu Muttin virtuaaliseen taidegalleriaan yleisön ihasteltaviksi.


Kuvat Albert Romppanen, Kristiina Männikkö ja brändit

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi



Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *