Suomalaisesta jalkinesuunnittelijasta Camperin luova johtaja

Suomalainen Achilles Ion Gabriel on nimitetty kenkäbrändi Camperin luovaksi johtajaksi. Gabrielin eteneminen maailmankuulussa kenkätalossa on ollut nopeaa: hänet palkattiin vain vuosi sitten vastaamaan Camperin sisarbrändin, Camberlabin, visuaalisesta ilmeestä. Uudessa pestissään Achilles Ion Gabriel on vastuussa koko Camperin visuaalisesta ilmeestä ja tuotesuunnittelusta.

Gabriel on opiskellut jalkinesuunnittelua Hämeen ammattikorkeakoulussa. Hän on aiemmin työskennellyt esimerkiksi Marnin ja Sunnein muotitaloille sekä pyörittänyt omaa ION -jalkinebrändiä. Camperin luovana johtajana Gabriel aloittaa heti. Ensimmäinen mallisto esitellään syksyllä 2021.

Espanjalaisen Camperin kenkiä myydään 40 maassa. Viime vuonna sen liikevaihto oli noin 180 miljoonaa euroa.


Tuomas Laitinen opettaa pariisilaisessa muotikoulussa

Aalto-yliopiston entinen muodin lehtori ja kansainvälisen SSAW -muotilehden tekijä Tuomas Laitinen on karistanut Helsingin pölyt jaloistaan ja muuttanut Pariisiin. Ainakin yksi uusi työtehtävä näyttää löytyneen Parsonsin muotikoulusta. Juuri alkaneella syyslukukaudella Laitinen luennoi kurssilla, joka käsittelee muodin stailausta ja valokuvausta. Asia käy ilmi Parsonsin verkkosivuilta.

Tuomas Laitinen joutui viime syksynä keskelle kohua, kun verkkojulkaisu Long Play julkaisi artikkelin, jossa jotkut Aallon muotiopiskelijat syyttivät Laitista esimerkiksi nöyryyttämisestä ja tiettyjen opiskelijoiden suosimisesta. Aalto-yliopisto teetti asiasta selvityksen, joka ei kuitenkaan tuonut ilmi tahallista tai järjestelmällistä syrjintää. Laitinen jatkoi muodin linjan vanhempana lehtorina vielä selvityksen jälkeenkin, kunnes ilmoitti lähtevänsä Aallosta elokuun alussa.

Tuomas Laitinen on kerännyt opettajanurallaan myös paljon suitsutusta. Hän on ollut avainasemassa nostamassa Aalto-yliopistoa kansainvälisesti kovatasoisten muotikoulujen joukkoon.


Tukholman muotiviikko palasi – nyt digitaalisesti

Tukholman muotiviikko on ollut myrskyn silmässä kuluvana vuonna. Aiemmin Tukholman muotiviikko oli muotimaailmassa hyvin seurattu tapahtuma, mutta viime vuosina se on pienentynyt ja menettänyt merkitystään. Viimeiseen vuoteen kaupungissa ei oltu järjestetty muotiviikkoja lainkaan. Tuona aikana muotiviikko-organisaatiota on uudistettu ja sen uudeksi pääsihteeriksi on nimitetty Catarina Midby. Hän on työskennellyt aiemmin muun muassa Lontoossa H&M:n vastuullisuusjohtajana.

Viime viikolla Tukholman muotiviikko teki paluun. Se järjestettiin täysin virtuaalisesti uudellla digitaalisella näytösalustalla. Mallistonsa videolla esittelivät muiden muassa House of Dagmar, Stand, Jeanerica, Stylein, Hunkydory ja Lazoschmidl. Digitaalisella näyttämöllä nähtiin myös haastatteluja, puheenvuoroja kestävästä muodista sekä Ruotsin kruununprinsessa Victorian videotervehdys.

Tukholman muotiviikko pyrkii Kööpenhaminan tavoin kehittämään digitaalisia palveluitaan
ja tuomaan vastuullisuuden osaksi näytöshumua. Esimerkiksi kestävää kehitystä ja muotialan tulevaisuutta ruotivat virtuaalikeskustelut ovat kasvattaneet suosiotaan kummassakin kaupungissa.


Louis Vuitton uudistaa mallivalintojaan – nyt kampanjaan kelpaavat vain ystävät

Mainos- ja mallimarkkinat muuttuvat. Aikoinaan mainoskampanjoihin palkattiin isoilla summilla valokuvamalleja. Sen jälkeen tulivat muotiin julkkismallit. Mutta nyt sekään ei enää riitä, vaan julkkiksen pitää olla brändin ystävä.

Tämän trendin aallonharjalla kulkee Louis Vuitton. Jotta pääsee muotitalon mainoskasvoksi, täytyy olla Friend of the House – muotitalon ystävä. Ja aito ystävyyshän on tunnetusti pitkäkestoista. Siksi myös Louis Vuitton tekee pitkiä, yli nelivuotisia sopimuksia kampanjakasvojensa kanssa.

Näin kerrottiin luksusbrändin viestinnästä, kun Fafi tiedusteli uuden LV Volt -korumalliston kiinnostavista mallivalinnoista. Korukampanjaa tähdittävät Pariisin oopperan tähtitanssija Hugo Marchand, newyorkilainen taiteilija Sharon Alexie, ruotsalaisnäyttelijä, Oscar-voittaja Alicia Vikander, sekä kiinalainen malli XiaoXing Mao.

LV Volt -mallistossa on 36 korua, joissa toistuu L:n ja V:n muotoiset kirjaimet. Korut ovat Francesca Amfitheatrofin suunnittelmia. Rytmikkäät kampanjakuvat ja -videot on ottanut Jean-Baptiste Mondino.



Teksti Ida Rantala Kuvat Camper, Stand, Louis Vuitton

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *