Ray-Ban ja Facebook lanseerasivat tulevaisuuden aurinkolasit

Muoti ja teknologia kohtaavat silmiä avaavalla tavalla. Facebook ja aurinkolasibrändi Ray-Banin emoyhtiö Luxottica ovat nimittäin kehittäneet älylasit, jotka saattavat mullistaa sisällönkulutuksen lähitulevaisuudessa – niiden on tarkoitus korvata kännyköiden kamerat.

Uusien Ray-Ban Stories -nimisten älylasien käyttäjä voi ottaa ja jakaa kuvia ja lyhyitä videoklippejä laseillaan, sekä soittaa niillä myös musiikkia ja puheluita. Laseja varten Facebook on luonut uuden Facebook View -applikaation, johon lasien kautta jaettava sisältö voidaan myös tallentaa.

Aiheesta uutisoinut Vogue Business povaa lasien mullistavan esimerkiksi sisällöntuotannon – älylasit päässä kuvia ja sisältöjä voi taltioida kädet vapaana. Myös muotinäytökset saatetaan tulevaisuudessa katsoa suoraan älylasien välityksellä – siis ilman, että näytöksiä seurataan puhelimien tai tietokoneiden näytöltä.

Facebook ei ole ensimmäinen yritys, joka yrittää tehdä läpimurron älylaseilla. Esimerkiksi Google lanseerasi älylasit jo vuonna 2013, mutta veti ne markkinoilta muutamaa vuotta myöhemmin. Teknologian kehittyessä älylaseilla on kenties nyt uusi ja otollisempi aika, sillä Facebookin lisäksi ainakin Apple ja TikTok kehittelevät parhaillaan omia versioitaan.

Ray-Ban Stories -lasien kolme mallia mukailevat Ray-Banin hittikehyksiä, ja niitä valmistetaan silmä- ja aurinkolaseina. Lasien hinta on 299 dollaria ja ne ovat myynnissä jo ainakin Yhdysvaltain, Kanadan, Britannian, Italian ja Australian Ray-Ban liikkeissä ja verkkokaupassa.



Japanilainen katumuotitähti nimitettiin Kenzon taiteelliseksi johtajaksi

Muotimaailma tuntuu hakevan perinteisten vaatesuunnittelijoiden tilalle yhä innokkaammin tekijöitä nuorison suosimilta merkeiltä. Nyt japanilainen katumuotiyrittäjä Nigo on nimitetty Kenzon, japanilaistaustaisen mutta nykyisin ranskalaisen muotitalon, uudeksi taiteelliseksi johtajaksi. Hän korvaa Kenzon kesäkuussa jättäneen Felipe Oliveira Baptistan.

Nigo on länsimaalaiselle yleisölle tuntemattomampi nimi, mutta Japanissa hänet tunnetaan kuuluisan A Bathing Ape -katumuotibrändin perustajana. Merkki on menestynyt tuomalla myyntiin pieniä, keräilijöiden himoitsemia erikoiseriä, ja sen graafisiin vaatteisiin ovat pukeutuneet esimerkiksi rap-artistit Kanye West ja Pharrell.

Vuonna 2011 Nigo myi A Bathing Ape -brändinsä ja lanseerasi kaksi pienempää merkkiä. Viime vuosina Nigo on tehnyt yhteistyötä muun muassa Uniqlon ja Adidaksen kanssa.

Nyt Nigolla on uusi merkittävä pesti Kenzon taiteellisena johtajana. Kukka- ja tiikerikuoseistaan tunnettu Kenzo on viime vuosina hakenut suuntaa, ja Nigon odotetaan varmasti tuovan uutta virtaa muotitaloon.

Kenzon omistava luksusmuodin suurkonserni LVMH on nimittänyt Kenzolle myös uuden toimitusjohtajan – Nigon rinnalla aloittava Sylvain Blanc on työskennellyt aiemmin johtotehtävissä muun muassa muotibrändi The Kooplesilla ja tavaratalo Printempsissa.



Muotimaailma tehtailee yhteistöitä

Syksyn edetessä yhteistyömallistoja tehdään jälleen urakalla. Ja valinnanvaraa totisesti riittää!

H&M paljasti uusimman yhteistyömallistonsa viime viikolla New Yorkissa. Muotijätti järjesti tyyli-ikoni Iris Apfelille satavuotissyntymäpäivät ja kertoi samalla lanseeraavansa alkuvuodesta Iris Apfel x H&M -malliston. Iris Apfel tunnetaan suurista silmälaseistaan, valtavista ranne- ja kaulakoruistaan, rohkeista kuosiyhdistelmistään ja värikkäistä vaatteistaan. H&M:n mallistossa nähdään rohkeasti leikattua, värikästä ja runsasta vaate- ja asustemuotia – Apfelille tuttuun tyyliin tietenkin.

Luksusmuotitalo Balenciaga on puolestaan laittanut hynttyyt yhteen pelitalo Epic Gamesin kehittämän hittipeli Fortniten kanssa. Balenciaga on suunnitellut pelitalolle neljä virtuaalista asua, joita Fortnite-pelaajat voivat ostaa ja käyttää verkkopelissä. 

Jotain on mietitty myös live-pukeutujille: Balenciaga toi eilen maanantaina myyntiin Fortnite-logolla somistetun pienen erikoismalliston. Kokoelman hattuja, paitoja ja huppareita myydään Balenciagan myymälöissä ja verkkokaupassa.

Ja yhteistyöuutisia kuuluu myös Suomesta.

Muotisuunnittelija Anne-Mari Pahkala ja koko perheelle vaatemuotia tekevä NOSH lanseeraavat yhteisen muotimalliston torstaina. Mallistossa nähdään neutraalinvärisiä ja helposti yhdisteltäviä vaatekaapin kulmakiviä, kuten jakkuja, housuja ja puseroita. Vaatteet on valmistettu suurimmaksi osaksi luomupuuvillasta ja merinovillasta.

Marraskuussa myyntiin tulee korutalo Kalevalan ja muotibrändi Hálon yhteistyössä tekemä Tundra -korusarja. Mallistoon kuuluu veistokselliset, pronssista valmistetut korvakorut, säädettävä sormus sekä rannekoru. Malliston design on saanut innoituksensa Lapin luonnosta ja pitsimäisestä isokarvejäkälästä, jota Lapin tundrillakin nähdään.


Kuvat Ray-Ban, Kenzo, H&M

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *