Relove avaa neljännen myymälän Tampereen Stockmannille marraskuussa

Noora Hautakankaan perustama kierrätysmuotiketju kasvaa. Muotia ja ruokaa yhdistelevä second hand -kaupan pioneeri Relove avaa Stockmannin Tampereen-tavarataloon myymälän marraskuussa. Liike on ketjun neljäs.

Konsepti tulee olemaan sama kuin Stockmannin tavaratalossa Helsingissä, jonka katon alla Relove on toiminut jo vuoden ajan: asiakkaat voivat tuoda myyntiin hyväkuntoisia ja sesongin mukaisia vaatteita, kenkiä ja asusteita täyden palvelun all inclusive -sopimuksella. Myymälän yhteydessä toimivassa kahvila-ravintolassa tarjoillaan aamiaista, lämmintä lounasta, kakkuja ja leivonnaisia. 

”Olemme suunnitelleet Tampereelle laajentumista jo vuodesta 2019 lähtien”, paljastaa Hautakangas.

”Hyvin sujunut yhteistyö Stockmannin kanssa sai pohtimaan, voisiko konsepti toimia myös muissa tavarataloissa.”

Uusi liike avataan Tampereen tavaratalon kolmanteen kerrokseen kodinosaston viereen. Visuaaliselta ilmeeltään se tulee muistuttamaan ketjun muita myymälöitä, mutta luvassa on myös jotain uutta. Putiikinomainen tunnelma kuitenkin pysyy.

Tällä hetkellä Relove työllistää Helsingissä 60 henkeä. Rekrytointi Tampereen-myymälään alkaa kesällä – sinne haetaan arviolta 20 uutta työntekijää. 

”Olemme saaneet hakemuksia jo nyt, vaikka rekry ei ole edes alkanut. Ei ole hitaista hämäläisistä tietoakaan”, Hautakangas nauraa.

Tampereelle laajenemista Hautakangas kuvailee hyväksi testiksi. Se on samalla myös askel kohti suurempia haaveita, joita tulevaisuudessa saatetaan toteuttaa Suomen rajojen ulkopuolella.

”Reloven kasvun ovat mahdollistaneet matkassa mukana olevat tyypit, jotka ovat antaneet rakkautensa ja osaamisensa työlleen. Mitään ei saada aikaan yksin.”

Arela avasi uuden myymälän Helsingin Uudenmaankadulle

Tutkimukset kertovat pandemian kasvattaneen suomalaisten halukkuutta tehdä ostoksia fyysisissä myymälöissä. Tämän on huomannut myös laatuneuleistaan tunnettu vaatemerkki Arela, joka avasi uuden myymälän Helsingin Uudenmaankadulle viime viikon torstaina.

Arela sulki Helsingin Kämp Gardenissa sijainneen liikkeensä viime syksynä. Vaikka verkkokauppa onkin pysynyt koko ajan asiakkaille avoimena, kivijalkamyymälän paluuta oli odotettu.

“Kämp Gardenin -liikkeemme lopetettuamme monet asiakkaistamme luulivat toimintamme päättyneen. Pelkkä verkkosaatavuus ei riittänyt. Vaikka verkkokaupalla on oma asiakaskuntansa, kaipaavat asiakkaamme myös fyysistä kohtaamista ja henkilökohtaista palvelua”, kertoo Arelan luova johtaja Anni Arela tiedotteessa. 

Uuden liikkeen yhteydessä toimivat myös Arelan neulehuoltopalvelu ja suunnittelustudio. Myymälän sisustus on suunniteltu yhteistyössä muotoilija Antti Tuomen kanssa.

Kotimainen uusiokuituvalmistaja yhteistyöhön muotijätin kanssa

Suomalainen tekstiiliteknologiayritys Infinited Fiber Company on solminut monivuotisen sopimuksen Infinna-uusiokuitunsa toimittamisesta PVH Europelle. Maailman suurimpiin muotiyrityksiin kuuluva PVH tunnetaan muun muassa Tommy Hilfiger- ja Calvin Klein -brändeistään.

Infinna-uusiotekstiilikuitu muistuttaa ominaisuuksiltaan puuvillaa. Se valmistetaan puuvillapitoisesta tekstiilijätteestä, joka muuten päätyisi kaatopaikalle tai poltettavaksi. Tällä hetkellä Infinited Fiber käyttää raaka-aineenaan Suomessa kerättyjä poistotekstiilejä. 

Infinited Fiberin tekstiilijätteestä tehtyä Infinna-uusiokuitua käytetään aluksi Tommy Hilfiger -tuotteissa Euroopassa, ja myöhemmin kuituinnovaatiota tullaan hyödyntämään myös Calvin Kleinin tuotteissa.

Ensimmäiset Infinna-uusiokuidusta valmistetut Tommy Hilfigerin t-paidat tulevat myyntiin kesän aikana.

Esprit ja Lindex kärkisijoilla Kearneyn vastuullisuusraportissa

Kansainvälinen konsulttiyritys Kearney pisti brändit toista kertaa paremmuusjärjestykseen niiden vastuullisuuden perusteella.

Kearneyn julkaisemassa Circular Fashion Index -raportissa arvioidaan vaatevalmistajien pyrkimyksiä pidentää vaatteiden käyttöikää.

Tänä vuonna tarkastelussa oli yhteensä 150 brändiä toimintatapoineen kahdestakymmenestä maasta. Kärkikolmikkoon pääsivät Patagonia, Levi’s ja The North Face. Fashion Finlandin jäsenet ovat komeasti mukana listalla: neljänneltä sijalta löytyy Esprit ja sijalta kymmenen Stockmannin omistama Lindex. 

Marimekon liikevaihto ja tulos kasvoivat alkuvuonna

Marimekon myynti vetää – paremmin kuin analyytikot olivat odottaneet. Siksi yritys antoi positiivisen tulosvaroituksen. Marimekon liikevaihto kasvoi vuoden 2022 ensimmäisellä vuosineljänneksellä 24 prosenttia. Liikevaihto Suomessa kasvoi 27 prosenttia ja kansainvälinen myynti 20 prosenttia.

”Liiketoiminnan vahvan kehityksen taustatekijöitä ovat muun muassa pitkäjänteisesti kehittämämme brändin koko ajan kasvava vetovoima, asiakkaita puhuttelevat mallistot sekä viime vuosina omaksutut entistä ketterämmät toimintatavat”, listaa Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko tiedotteessa.

Myös helpottanut pandemiatilanne ja sen seurauksena myymälöiden kasvaneet asiakasvirrat näkyvät Marimekon nousujohteisessa alkuvuodessa.



Kuvat Relove, Arela, Fanny Haga, Esprit ja Marimekko

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.