Papu Design ja Lindström vaatettivat ruokakaupan työntekijät

Pikkuisen epämukavat, eivät hengitä ja jousta.

Tämänkaltaiset työvaatteista saadut kommentit olivat kimmokkeena Unelmien työvaatteet -pilotille, joka alkoi Pirkanmaan Osuuskaupassa viime keväänä. Projektin tavoitteena oli modernisoida Pirkanmaan alueen S-marketlaisten työvaatteet samalla, kun S-marketin kauppoja uudistetaan.

Pilotin lopputuloksena on syntynyt 22-osainen työvaatemallisto, joka otetaan käyttöön Pirkanmaan alueen S-marketeissa.

Malliston ovat suunnitelleet Pirkaanmaan S-markettien työntekijät yhdessä muotiyritys Papu Designin ja tekstiilipalvelualan yritys Lindströmin kanssa.

Lindströmin suunnittelija Minna Kuivamäki arvioi tiedotteessa, että hyvä työvaate antaa työntekijälle itsevarmuutta, mutta vaate on myös tärkeä osa yrityksen viestiä.

– Projektin aikana olemme päässeet tosissamme venyttämään Lindströmin näkemystä työvaatteesta. Työpajalaisten ansiosta teimme ensimmäistä kertaa esimerkiksi legginssit työvaatteeksi, Kuivamäki sanoo.

Papu Designin kuosisuunnittelija Hanna-Riikka Heikkilä piirsi työpajalaisille erilaisia kuosivaihtoehtoja, joista tuotantoon valittiin Antimet -niminen kuosi – tietenkin ruokakaupan antimiin viitaten.

Työvaatemallistoon kuuluu vaatteiden lisäksi asusteita, kuten lippalakki, huivi ja pipo. Niillä S-markettien työntekijät voivat tuoda esiin omaa persoonaansa.

S-markettien ohella työvaateprojektia suunnitellaan laajennettavan tulevaisuudessa muihin Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin, kuten Prismoihin ja Saleihin.



Jack & Jones alkaa tehdä muotia naisille

Tanskalainen vaatealan suuryritys Bestseller tuo markkinoille uuden muotimerkin. JJXX -niminen naistenvaatebrändi lanseerataan syksyllä, ja siitä tulee Bestsellerin omistaman, miestenvaatteistaan tunnetun Jack & Jonesin sisarmerkki.

Bestseller ei ole vielä paljastanut yksityiskohtia uudesta tulokkaastaan. Se kuitenkin tiedetään, että myyntiin on tulossa Jack & Jonesin tapaan esimerkiksi farkkuja ja sesonkiin sopivia trendituotteita. Kohderyhmänä ovat nuoret naiset.

JJXX-muotimerkkiä tullaan myymään verkossa ja valikoiduissa myymälöissä Euroopassa. Ensimmäinen mallisto julkaistaan lokakuussa.



Odotettu veromuutos: maahantuonnin verovapausraja poistuu

Uusi vuosi tuo kaupan alalle kipeästi odotetun veromuutoksen.

Ensimmäinen heinäkuuta tulevat voimaan verkkokaupan uudet alv-säädökset, jotka parantavat kotimaisen kaupan asemaa, kertoo Kaupan liitto.

Uusien säädösten myötä maahantuonneilta poistetaan 22 euron verovapausraja. Tämä tarkoittaa sitä, että EU:n ulkopuoliset verkkokaupat eivät voi enää heinäkuusta alkaen myydä vähäarvoisia tavaroita Suomeen arvonlisäverotta.

Muutos on merkittävä, sillä aiemmin ulkomaiset verkkokaupat ovat voineet myydä Suomeen edullisia tavaroita ilman arvonlisäveroa, kun taas suomalaiset kauppiaat ovat joutuneet lisäämään arvonlisäveron kaikenhintaisiin tuotteisiinsa. Se on nostanut tuotteen hintaa ja vääristänyt kauppaa – ulkomaisten verkkokauppojen eduksi. Heinäkuun alusta alkaen kauppiaat ovat siis yhdenvertaisessa asemassa.



Kuvat Jukka Salminen, JJXX


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *