Naisten vaatteita ja asusteita valmistava Papu Design lanseerasi kierrätyspalvelun, joka päästää asiakkaan helpolla.

Viime vuosina moni muotimerkki on lanseerannut käytetyille tuotteilleen kierrätyspalvelun. Usein se on tarkoittanut alustaa, jolla kuluttajat voivat käydä kauppaa keskenään. Oman second hand -palvelunsa julkisti tällä viikolla myös naisten vaatteita ja asusteita valmistava Papu Design.

Papu Pre-loved -palvelu on suunniteltu kuluttajalle mahdollisimman vaivattomaksi: asiakkaan tehtäväksi jää ainoastaan käytetyn Papu-tuotteen toimittaminen brändille, ja sekin hoituu maksutta. Sen jälkeen Papu hoitaa kaikki muut myymiseen liittyvät työvaiheet, kuten vaatteen valokuvaamisen ja hinnoittelun. 

Papulle toimitetusta käytetystä vaatteesta asiakas saa korvauksena lahjakortin verkkokauppaan. Parhaimmillaan summa voi olla 70 prosenttia vaatteen arvioidusta myyntihinnasta. Asiakas saa lahjakortin jo ennen kuin vaate on myyty, noin kahden viikon kuluessa käytetyn vaatteen lähettämisestä.

Vaatteita voi lähettää Papu Pre-loved -palvelun kautta myytäväksi maksutta Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta.

Papu Pre-loved on toteutettu yhteistyössä kotimaisen, vastuullisille vaatemerkeille kierrätyspalveluita tarjoavan Ninyesin kanssa. Siksi käytetyt tuotteet tulevat myyntiin sekä Papun että Ninyesin verkkokauppaan, ja myös hyvityslahjakortti käy maksuvälineenä molemmissa. Pieni valikoima Pre-loved-tuotteita löytyy myös Papun Helsingin Pohjoisesplanadilla sijaitsevasta kivijalkamyymälästä. Tuotteita koskee normaali palautusoikeus, mikä tekee käytetyn vaatteen ostamisesta totuttua huolettomampaa.

Näin pitkälle vietyä vaatteiden kiertotalousmallia ei ole aiemmin tuotu Suomen markkinoille, ja Euroopankin tasolla Papu konsepteineen on ensimmäisten joukossa. Alkuvuonna lastenvaatemallistostaan luopunut Papu Design luottaa second hand -kaupan kasvattavan liikevaihtoa – ennemmin tai myöhemmin.

”On selvää, että vaatemerkkien pitää pysyä mukana muodin murroksessa, jossa second hand -vaatteiden kysyntä alati kasvaa ja erilaiset kiertotalousmallit mahdollistavat liiketoiminnan monipuolisemman kehityksen. Meille on myös tärkeää kehittää uusia palvelumalleja asiakaslähtöisesti”, Papu Designin toimitusjohtaja Anu Vauhkonen toteaa tiedotteessa.


Teksti Johanna Rämö
Kuvat Papu Design

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.