Tamperelainen Pispala Clothing ja Nykytaiteen museo Kiasma julkistavat yhteistyömallistonsa Kiasman museokaupassa perjantaina 9. kesäkuuta.

Tampere trendaa, nyt myös Kiasmassa. Tamperelainen Pispala Clothing lanseeraa yhdessä graffititaiteilija EGS:n ja nykytaiteilija Ninni Luhtasaaren kanssa suunnitellun taidevaatemalliston Kiasman museokaupassa.

Taidevaatemallisto on herättänyt huomiota mediassa viime syksystä lähtien, ja nyt on julkaisun aika. Yhteistyömalliston on suunnitellut Pispala Clothingin pääsuunnittelija Lauri Järvinen yhdessä edellä mainittujen Kiasman kokoelmataiteilijoiden kanssa. 

Järvinen on monelle tuttu MTV3:n Muodin huipulle -kilpailusta. Kesäinen mallisto koostuu yhdeksästä tuotteesta. 

”Odotan kesäksi leikkisää ja iloista kokoelmaa, jossa Kiasman kokoelmataiteilijat EGS ja Ninni Luhtasaari pääsevät tarkkailemaan muuttuvaa lähiluontoa ja päivänkiertoa rentojen unisex-vaatteiden muodossa. Vaatteet näyttävät mukautuvan niin kadulle, klubille kuin kesäiselle piknikille”, kertoo museonjohtaja Leevi Haapala Pispalan tiedotteessa. 

Pispala Clothing on vuonna 2021 Tampereella perustettu vaatebrändi, joka yhdistää muodin ja taiteen. Värikkään unisex-vaatemerkin tavoitteena on nostaa esiin mielenkiintoisia taiteilijoita ja tuottaa heille taloudellista hyötyä. 

”Aloitimme projektin Ninnin ja EGS:n kanssa vuosi sitten kesällä, ja nyt se todellakin konkretisoituu. On ollut ilo tehdä töitä heidän kanssaan, ja uskon, että se näkyy myös lopputuloksessa. Ja kyllähän se lämmittää tamperelaista sydäntä tuoda Pispala Kiasmaan tyylillä”, kertoo Pispala Clothingin toimitusjohtaja Onni Ikonen

Mallisto on lisäksi myynnissä Pispalan omassa verkkokaupassa ja Tampereen kivijalkakaupassa sekä Helsingin Fredrikinkadulla sijaitsevassa suomalaiseen nykymuotiin erikoistuneessa Liike Shopissa. 

Mediassa on uutisoitu vaatealan haasteista. Onni Ikonen kertoo Fashion Finlandille, että karut talousuutiset eivät sinänsä vaikuta odotuksiin Kiasma-yhteistyön menestyksen suhteen – mutta jännittävät. 

Pispalan tahti jatkuu kiireisenä, vaikka pitkään valmisteltu lanseeraus on julki ja oma Kiasma-kauppa saatiin auki. Paljon on pelissä Kiasma-yhteistyön menestyksessä. Jos kauppa käy, projektille tullee jatkoa. Se on tietysti tavoitteena. Kollaboraatioiden teho paranee kaikkien osapuolien kannalta, kun päästään tekemään pitkäjänteistä yhteistyötä. 

”Tämä on Pispalalle näytön paikka”, Ikonen toteaa. 

Lähiviikot Ikosen pitää kiireisenä Pispalan rahoituskierroksen valmistelu. Uusi rahoitus on tavoitteena saada kasaan elokuussa. 

”Olen tavannut sijoittajia ja tapaamiset jatkuvat. Vastaanotto on ollut todella positiivista ja kiinnostunutta”, Onni Ikonen kertoo. 

Sama ruljanssi oli päällä viime kesänä, mutta yhden eron Ikonen huomaa. 

”Aiemmin tiukat kysymykset stressasivat ja rahoituskierros vei voimavaroja, nyt vuoden kokeneempana huomaan, että tapaamisista saa energiaa”, hän lisää. 

Pispala x Kiasma -mallisto on saatavilla 9. kesäkuuta alkaen Kiasman museokaupasta, Pispala Clothingin omasta verkkokaupasta ja Tampereen kivijalkakaupasta sekä Liike Shopista Helsingistä

Helsingissä avautuu muitakin kesäkauppoja tänä viikonloppuna, kun kotimaiset muotimerkit jalkautuvat hotelli Tornin sisäpihalle.

Lauantaisessa Design District Marketissa ovat mukana Atelier Matti Pikkujämsä, House of Wilow, Kajavo, Kuviokioski, Little Teddy Shop, Nest Factory, Reetta Hiltunen, Sagalaga Design, Samuji, Vintage Style Events HKI sekä Helgabad, MOIMOI accessories ja W Design Finland.  

Päivän aikana on mahdollista osallistua kuvataiteilija Matti Pikkujämsän taide-workshopiin Helsingin kattojen yllä hotellin Ateljee Barissa.  

Design District Market 10.6. klo 10–17 Yrjönkatu 26, Helsinki 



Teksti Jani Niipola
Kuvat Sami Sänpäkkilä

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.