Syksyn muotimessukausi käynnistyi Tanskassa tällä viikolla. Messujen yhteydessä Kööpenhaminan muotiviikolla mallistojaan esitteli peräti viisi suomalaisyritystä.

Elokuun toisella viikolla Euroopan muotialan katseet kääntyivät Kööpenhaminaan. Fashion Finland kysyi kahdelta kauppiaalta ja yhdeltä kansainvälisen muotialan vaikuttajalta Kööpenhaminan kuulumisia.

My Milou -liikkeen yrittäjä, Fashion Finlandin hallituksen jäsen Mari Huhtamäki sanoo, että CIFF-messuilla oli hänen odotuksiinsa nähden rauhallisempaa. Kauppiaan näkemyksellä Huhtamäki kommentoi messutarjonnan yleisiä linjoja. Messujen lisäksi ostoja tehtiin tietysti erityisesti suurten merkkien omilla showroomeilla.

”Nythän ostamme ensi vuoden kevättä ja kesää. Jos viime vuonna oli tarjolla väri-iloittelua, nyt värimaailmassa oli harmonisuutta ja maanläheisyyttä”, hän sanoo.

Epävarmat taloudelliset ajat saavat tunnetusti muotisuunnittelijat panostamaan yksinkertaisuuteen ja neutraalimpiin väreihin. Niin ikään perinteisesti, kun ajat ovat haastavat ja töitä pitää paiskia, yksi materiaali nousee ylitse muiden. Niin nytkin.

”Farkkua oli todella paljon: haalareita, housuja, paljon yläosia ja jopa kengissä näkyi denimiä”, Huhtamäki kuvailee.

Viime vuosina muotiteollisuutta voimakkaasti muokannut megatrendi on suomalaiskauppiaiden mukaan toivottavasti jo sulautunut alan rakenteisiin.

”Vastuullisuutta ei messuilla hirveästi korostettu, vaikka vaatteiden materiaaleja tutkimalla se näkyy kaikkialla. Haluaisin ajatella, että monille merkeille vastuullisuus on jo itsestäänselvyys”, Huhtamäki korostaa.

Suomalainen Hedvig esitteli uutta mallistoaan Kööpenhaminan muotiviikolla. Kaikkiaan suomalaismerkkejä oli mukana viisi.

Niin ikään FaFin hallituksessa istuva Anne Niemi on Seinäjoella toimivan Idanne-vaateliikkeen omistaja ja toimitusjohtaja. Pitkän linjan ja monen alan yrittäjänä Niemi on kokenut messukävijä, mutta hän oli nyt ensimmäistä kertaa mukana Kööpenhaminan kansainvälisillä muotimessuilla.

Niemi komppaa Huhtamäen näkemyksiä, mutta ensikertalainen noteerasi myös tanskalaisille tyypillisen heimopukeutumisen.

”Minua yllätti se, että niin monella merkillä oli hyvin samanlaista tarjontaa. Jos olisi ottanut kyltit pois, osastoja olisi ollut vaikea erottaa”, Niemi pohtii.

Suomalaisten vaatebrändien osalta messujen yhteydessä järjestetty muotiviikko oli viime vuosien suurin panostus. Kaikkiaan suomalaisia näytöksiä oli Kööpenhaminassa peräti viisi: Hedvig, Latimmier, Marimekko, Rolf Ekroth ja Vain.

Muotiin ja designiin erikoistuneen PR-toimisto Junin Martta Louekari kommentoi, että kansainvälinen yleisö kehui suomalaisbrändien esiintymisiä vuolaasti.

Junin perustama ja organisoima Fashion in Helsinki -muotiviikko tekee tiivistä yhteistyötä Kööpenhaminan muotiviikon kanssa, ja Louekari on mukana muun muassa viikon nuorten lahjakkuuksien ohjelman valintaraadissa. Se vauhdittaa ilmasiltaa Suomesta Tanskaan.

Kiinnostus suomalaisia kohtaan on juuri nyt suurta, Louekari kertoo.

“Esimerkiksi Rolf Ekrothin näytöksessä oli onneksi tarpeeksi suuri tila, niin saimme kaikki halukkaat katsomoon. Näytöksessä oli täysi tupa”, Louekari kertoo paljon kansainvälistä mediahuomiota saaneesta näytöksestä.

Teksti Jani Niipola
Kuvat Hedvig

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.