Kilpailukykyiset hinnat, hyvät tuotteet ja laaja valikoima. Tällä menestyksen reseptillä Nahkapaikka on käynyt kauppaa jo yli 40 vuotta. Nyt ohjaksiin on hypännyt uusi sukupolvi.


Kenkäkaupat käyvät Suomessa yhä harvinaisemmiksi. Esimerkiksi Kesko on kertonut lopettavansa vuoden loppuun mennessä kenkäkauppaketjunsa, ja samalla katoavat myös Kookenkä-myymälät.

Kenkiä ja laukkuja myydään lisäksi yhä enemmän esimerkiksi vaateliikkeissä, ja verkkokaupoista jokainen voi ostaa kansainvälisten merkkien asusteita.

Silti kenkäbisneksessä on myös onnistujia, kuten Nahkapaikka Oy Toivonen. Se käy kauppaa Tuurin kyläkaupan kupeessa Alavudella. Ja pärjää hienosti yhdistämällä vähittäis- ja tukkukaupan.

Nahkapaikan myymälä on yksi Pohjoismaiden suurimmista kenkäkaupoista: se on 2000 neliömetrin kokoinen ja muistuttaa tavarataloa. Valtavassa rakennuksessa on majesteetillinen lasinen sisäänkäynti. Ulkoseinän näytöllä pyörii muotimerkki Guessin mainosvideo. Sisällä on kenkiä ja laukkuja silmänkantamattomiin. 

Myymälä toimii samalla tietynlaisena testilaboratoriona, jonka avulla kehitetään tukkukauppaa.

– Ilman vähittäiskaupan tuntemusta ei voitaisi toimia tukkurina ja maahantuojana. Ihmisiä käy myymälässä ympäri Suomen, ja sitä kautta saamme arvokasta tietoa mikä myy ja mikä ei.

Muut suomalaiset kenkäkauppiaat ovat valinneet Nahkapaikan jo kaksi kertaa Vuoden Kenkätoimittajaksi – eli alan parhaaksi tukkukauppiaaksi. Vuonna 2019 yritys valittiin myös Vuoden Kenkäkaupaksi.

Tunnustusten lisäksi on tullut myös tulosta.

Esimerkiksi vuonna 2019 Nahkapaikka teki lähes 8,9 miljoonan euron liikevaihdon ja mukavansuuruisen voiton. Yrityksellä on noin 20 työntekijää, ja kesäisin määrä lähes tuplaantuu myymälän kesätyöntekijöiden myötä.

Nyt yrityksessä on kuitenkin tapahtunut iso muutos. Nahkapaikan perustaja ja yritystä yli 40 vuotta johtanut Markku Toivonen siirsi tammikuussa vetovastuun virallisesti pojilleen. 

Antti Toivonen nimitettiin Nahkapaikan toimitusjohtajaksi ja Mikko Toivonen vähittäiskaupan johtajaksi. Isä Markku toimii jatkossa yrityksen hallituksen puheenjohtajana.

Nahkapaikan juuret ovat Antin ja Mikon isoisän Kalevi Toivosen ja isän Markku Toivosen 1970-luvulla Alavudelle perustamassa Nahka-Aitassa. Yrittäjyys kulkee suvussa.

– Isoisäni teki nahkarukkaskauppaa talvella ja autokauppaa kesällä, Antti Toivonen kertoo. 

Kalevin poika Markku perusti oman yrityksensä vuonna 1978. Isän Nahka-Aitta sai rinnalleen pojan Nahkapaikan.

Yritys myi aluksi nahkatakkeja ja muita nahka-alan tuotteita. Myymälöitä oli Rovaniemellä, Vaasassa ja Seinäjoella. 

1980-luvun lopussa avattiin myymälä Tuuriin, ja valikoimiin tulivat myös kengät. Tukkukaupan kasvun myötä muista vähittäismyymälöistä luovuttiin.


Nahkapaikan perustanut Markku Toivonen ja uudet kauppiaat Antti ja Mikko Toivonen


Nyt toiminta on keskittynyt Tuuriin. Vuosien mittaan myymälää on laajennettu ja uudistettu monta kertaa. Viimeisin suuri remontti tehtiin vuonna 2015, jolloin myymälä uusittiin lattiasta kattoon ja tilaa saatiin uusille merkeille lisää.

Antti ja Mikko Toivonen ovat olleet töissä Nahkapaikassa vuodesta 1999 lähtien. Perheyrityksen jatkaminen on ollut veljeksille itsestäänselvyys.

– Olemme kasvaneet mukaan yrityksen toimintaan, ja nuoruuden kesät ja viikonloput viettäneet aina kassan takana. Myöhemmin vastuuta on tullut tukkukaupan kehittämisestä ja kasvattamisesta.

Nahkapaikka aloitti tukkumyyntinsä laukkukaupalla, mutta jälleenmyy nykyisin myös kenkiä, lompakoita, matkailutarvikkeita ja sateensuojia. Asiakkaina ovat suomalaiset kenkä- ja laukkualan kauppiaat sekä tavaratalot ja marketit.

Tukkukaupan osuutta Nahkapaikan liikevaihdosta Toivonen ei paljasta, mutta kertoo sen olevan merkittävä osa kaupankäyntiä.

Aluksi tukkukauppa aiheutti logistista päänvaivaa.

– Tavarat olivat neljässä eri varastossa ja meidän oli ajettava varastosta toiseen, kerättävä tilatut tavarat käsin ja koottava tilaukset vielä yhteen. Ongelma ratkesi vuonna 2010, kun rakennutimme Tuuriin yhden suuren keskusvaraston.

Nahkapaikka edustaa ja myy muun muassa Migantin, Chesterfieldin, Espritin ja Go Travelin tuotemerkkejä. Facebookissa Nahkapaikalla on yli 10 000 seuraajaa, mutta verkkokauppaa yrityksellä ei ole.

– Haluamme, että asiakas tulee paikan päälle Tuuriin, jossa tuotteita pääsee sovittamaan. Toki verkkokaupan suhteen pitää olla hereillä, mutta toistaiseksi meillä ei ole sille tarvetta. Postitamme asiakkaille kuitenkin pyynnöstä sosiaalisessa mediassamme näkyviä tuotteita, sanoo Toivonen.

Toivosen mukaan kenkämuoti ei nykyisin ole todellakaan yhdestä muotista.

– Yhtä ja ainoaa selkeää trendiä ei ole, mutta maihareita myydään paljon. Katumuodissa niitä näkee myös kesäisin.

Nahkapaikan toiminta on ollut tuloksellista koko 43-vuotisen historiansa ajan. Viime vuonna liikevaihto laski koronan vuoksi reilusti.

– Se taisi olla maaliskuinen torstai-ilta, kun hallitus piti tiedotustilaisuuden koronaan liittyen. Silloin kaikki pysähtyi. Vaikka maaliskuu oli jo puolessa välissä, kuukauden myynti tippui 60 prosenttia. Huhtikuussa miinukset olivat jo 80 prosentin luokkaa. 

Kesällä kauppa piristyi normaaliksi, mutta syksystä lähtien uudet koronarajoitukset ovat vaikuttaneet negatiivisesti kaupankäyntiin – koko erikoiskaupan alalla.

– Koska yrittäjinä tajusimme myös muiden ahdingon, halusimme auttaa jälleenmyyjiämme. Keksimme yhdessä keinoja, millä he selviäisivät ennakkoon ostetuista tavaroista. Siirsimme toimitusaikoja eteenpäin ja joustimme maksuajoissa.

Nyt vuosi on vaihtunut, ja Toivosella on vahva usko parempaan tulevaan. 

Sukupolvenvaihdokseen liittyen kanssakauppiaille hän antaa vinkin: jos vaihdos on tuloillaan, se kannattaa toteuttaa ajan kanssa.

– Jo usean vuoden ajan olemme jakaneet vastuuta ja tehtäviä asteittain. Radikaalien muutosten sijaan lähinnä tittelit ovat vaihtuneet. Olemme kuitenkin pieni yritys eli laivaa voimme kääntää tarpeen tullen hyvinkin nopeasti, jos kaupan muutos sitä vaatii.

Toivonen aikoo jatkossakin kuunnella kuluttajien ja jälleenmyyjien toiveita tarkalla korvalla. 

– Ei hakata päätä seinään tarjoamalla vääriä tuotteita.




Kuvat Nahkapaikka, Taisto Järvinen


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *