Helsinki Outletiin saavutaan viihtymään sekä läheltä että kaukaa. Suomen ainoalla ostoskylällä on myös oma verkkokauppa – toisena koko Euroopassa.

Kaupallinen yhteistyö: Helsinki Outlet

Vau, en olisi koskaan arvannut, että tämä on näin hieno! Se on yleisin kommentti, jonka Helsinki Outletin toimitusjohtaja Johanna Haltia kuulee ostoskylässä ensi kertaa vierailevien suusta pääsevän.

”Suomalaisten mielikuvat outlet-myymälöistä pitävät sisällään sotkuisia laareja ja varastomaisia tiloja. Siksi he yllättyvät positiivisesti, kun täällä ei ole lainkaan sellaista. Ulospäin saatamme näyttää harmaalta hallilta, mutta porttien sisäpuolella odottaa ihan toinen todellisuus”, Haltia nauraa.

Ja se todella pitää paikkansa. Kehä III:n varrella Vantaan Ikeaa vastapäätä sijaitsevassa ulko-ostoskylässä on 43 viimeisen päälle somistettua brändimyymälää, kahvila, kaksi ravintolaa – ja perheellisten iloksi yksi Suomen suurimmista sisäleikkipuisto HopLopeista. Päällystettyjä katuja reunustavat hoidetut istutukset, ja näin joulun alla tunnelmaa luovat lukuisat koristevalot.

Kun Helsinki Outlet avasi ovensa ensi kerran, se oli kotimaisella vähittäiskauppasektorilla uusinta uutta. Nyt kolme vuotta myöhemmin se on Suomen ainoana ostoskylänä sitä edelleen. Vaikka kilpailijoita ei ole vielä ilmaantunut, konseptille on ollut selvä tilaus. 

”Hintatietoista kansaa outletin hinnat miellyttävät. Meillä tuotteet ovat aina vähintään 30 prosenttia ohjevähittäishintaa edullisempia. Parhaimmissa tarjouksissa alennus on 70 prosenttia, ja Flash Salessa löytöjä voi tehdä jopa 90 prosenttia normaalihintaa edullisemmin.”

Helsinki Outlet avattiin kolme vuotta sitten Kehä III:n varrelle.

Asiakkaiden lisäksi ostoskylän ovat löytäneet myös brändit: Helsinki Outletissa ei ole tällä hetkellä ainuttakaan tyhjää liiketilaa. Suunnitelmissa on ostoskylän laajentaminen noin 4 000 neliön ja 15 brändin verran.

Suomessa asuvat pääsevät hyötymään ostoskylän tarjonnasta ja tarjouksista myös kotoa käsin, sillä Helsinki Outletilla on verkkokauppa. Se on poikkeuksellista, sillä koko Euroopassa on vain kaksi ostoskylää, jotka toimivat myös verkossa.

Helsinki Outletin yli neljästäkymmenestä laatubrändistä kolmannes on kotimaisia, kolmannes pohjoismaisia ja loput kansainvälisiä. Edeltävien sesonkiensa mallistoja ja mallisarjoja ostoskylässä myyvät muun muassa Marimekko, Turo, Gugguu, Tiger of Sweden, Peak Performance, Boss ja Calvin Klein.

Naisten, miesten ja lasten muodin lisäksi valikoimaan kuuluu myös kodinsisustusta ja kosmetiikkaa: alueelta löytyvät esimerkiksi Vepsäläisen, Tempurin ja Lumenen myymälät.

”Ostoskylän valikoima vaihtelee paljon ja usein. Meiltä voi tehdä uniikkeja löytöjä todella edulliseen hintaan. Meillä on myös Suomen vahvin kattaus ulkoiluvaatemerkkejä, ja esimerkiksi norjalaisen lasketteluvaatebrändi Norrønan ainut kivijalkamyymälä Suomessa löytyy Helsinki Outletista.”

Ostoskylässä on yhteensä 43 brändimyymälää. Verkkokauppa toimittaa ympäri Suomen.

Helsinki Outletiin virtaa asiakkaita ympäri Suomen, mutta myös sen rajojen ulkopuolelta. Turisteja saapuu myös Virosta, missä vastaavanlaista outlet-ostoskylää ei vielä ole. Monelle ulkomaalaiselle vetonaulana toimivat laadukkaat suomalaiset brändit, joita ei kotimaasta saa.

”Meille tullaan varta vasten viihtymään, inspiroitumaan ja viettämään aikaa perheen tai läheisten kanssa. Tämä näkyy asiakasmäärien kasvuna loma-aikoina. Sesonki on toukokuusta syyskuuhun, toinen piikki ajoittuu jouluun ja vuoden loppuun.”

Miten vastuullista ajanvietettä ostoksilla käyminen sitten on?

”Outlet-liiketoiminta nimenomaan on vastuullista vaatebisnestä”, huomauttaa Haltia. 

”Vaatteelle toisen mahdollisuuden antava konsepti on jo itsessään kestävä. Monet brändit tekevät esimerkiksi tehtaalla väärän sävyisiksi vahingossa värjätyistä kankaista vaikkapa t-paitamalliston outleteissa myytäväksi sen sijaan, että tuhoaisivat virheellisen kankaan.”

Lisäksi Helsinki Outlet tekee yhteistyötä Kierrätyskeskuksen ja käytettyjen merkkivaatteiden verkkokauppa Emmyn kanssa. Premium-brändien laadukkaista materiaaleista valmistetuilla tuotteilla on jälleenmyyntiarvoa.

”Nykykuluttaja miettii tarkkaan, mitä ostaa. Kierrätyskelpoisuus on monelle tärkeä kriteeri vaateostoksilla: haetaan laadukasta tuotetta, jonka voi joskus myydä tai lahjoittaa eteenpäin. Uskon, että ihmiset tulevat koko ajan yhä tietoisemmiksi kulutusvalinnoistaan ja fokus siirtyy kertakäyttömuodista laatubrändeihin – sellaisia meiltä löytyy 43.”



Kuvat Helsinki Outlet

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.