Muotibisnes on kiinnostava sijoituskohde julkisuudesta tutuille. Kun brändin ja julkkissijoittajan arvomaailma ja tyyli kohtaavat, kaikki voittavat.

”Käsitykseni muotimaailmasta perustuu edelleen Kauniisiin ja rohkeisiin”, sanoo kirjailija Miika Nousiainen

Amerikkalainen tv-sarja ei ihan vastaa muotimaailman todellisuutta, mutta siitä huolimatta Nousiainen on sijoittanut muotiin: hän on miestenvaatebrändi FRENNin osakas. Kun FRENNin perustajat Antti Laitinen ja Jarkko Kallio ehdottivat osakkaaksi lähtemistä, Nousiainen ei miettinyt asiaa kahdesti.

”Päätös oli helppo, koska FRENNissä yhdistyy kaikki, minkä takana voin seistä: eettisyys, vastuullisuus ja laatu. Tämä on tähän mennessä elämäni ainoa sijoitus johonkin yritykseen.”

Nousiainen törmäsi FRENNiin ensimmäisen kerran seitsemän vuotta sitten. Silloin Hyvät ja huonot uutiset -tv-ohjelman kuvauksissa vierailevalla Kari Hotakaisella oli päällään FRENNin denimpuku. 

Nousiainen ihastui asuun, halusi samanlaisia vaatteita televisioesiintymisiinsä ja otti itse yhteyttä FRENNin omistajiin. Siitä lähtien Nousiainen onkin nähty melkein aina ruudussa FRENNin vaatteissa. Aiemmin Nousiainen oli hankkinut vaatteita muun muassa Filippa K:lta ja Tiger of Swedeniltä. 

Nousiainen kuvailee pukeutumistyyliään jopa hieman tylsäksi, sillä jo laivastonsininen on hänelle värinä ”kreisiä ilottelua”. 

”Joskus stailisti ja varmaankin FRENNin Jarkko ovat salaliitossa tuoneet minulle esimerkiksi oranssin esiintymisvaatteen. Tämä on sellainen yritys, jonka he ovat varmasti tienneet jo etukäteen tuhoon tuomituksi.”

Nousiaisen suhtautuminen muotiin ei ole hänen omien sanojensa mukaan muuttunut sen myötä, kun hänestä tuli omistaja muotiyrityksessä. Sen sijaan suhtautuminen kuluttamiseen on. 

”Olen ehtinyt käydä vasta yhdessä yhtiökokouksessa. Silti suhtaudun ostamiseen eri tavalla kuin ennen. Nyt kun tiedän vastuullisuudesta enemmän, se näkyy kaikissa valinnoissani.”

Kirjailija Miika Nousiainen on sekä miesten vaatemerkki FRENNin osakas että mainoskasvo.

Entä miksi FRENN oli kiinnostunut tekemään yhteistyötä juuri Miika Nousiaisen kanssa?

”Miika on mukavan näköinen ja sopivan ikäinen, ja hänellä on positiivinen koko kansan rakastama julkisuuskuva. Eli täydellinen match meille. Hän antaa kasvot brändillemme”, FRENNin Jarkko Kallio kertoo. 

Nousiainen on ollut FRENNin asiakas jo melkein seitsemän vuotta, mutta yhteistyö on tiivistynyt osakkuuden myötä. Esimerkiksi Nousiaisen taustasta uutistoimittajana on ollut hyötyä brändin viestinnän kehittämisessä. 

”Osakkaana sitoutuminen brändiin on erilaista. Kun molemmat osapuolet ovat sitoutuneet vetämään yhtä köyttä pitkäjänteisesti samaan suuntaan, on yhteistyö antoisampaa.”

Nousiainen ei ole ainoa tuttu nimi muotibrändien omistajana. Vastuullisen muodin verkkokauppa-alusta IVALOn osakkaina ovat muun muassa vaikuttajat Jenni Rotonen ja Stella Harasek, malli ja yrittäjä Saimi Hoyer, juontaja Tuija Pehkonen ja fitness-urheilija Eevi Teittinen.

Yksi lastenvaatemerkki Gugguun osakkaista on formulamiehestään tunnettu Minttu Räikkönen.

Laukkuvalmistaja Lovian takaa löytyy liuta julkisuudesta tuttuja kasvoja.

Myös vastuullisen laukkubrändi Lovian osakasluettelossa on useita tuttuja nimiä, kuten valokuvaaja Meeri Koutaniemi, median moniosaaja Ina Mikkola, vaikuttaja Sara Vanninen, juontaja Anni Hautala, Mimmit sijoittaa -kaksikko Hanna Tikander ja Pia-Maria Nickström sekä julkkiskokki Hanna Gullichsen

Moni heistä on tehnyt yhteistyötä brändin kanssa jo ennen osakkaaksi ryhtymistään. Esimerkiksi Koutaniemi on kuvannut Lovialle mainoksia ja Vanninen suunnitellut Lovialle laukkumallin. 

”Oli ihana yllätys, että niin moni vaikuttaja halusi lähteä rahoituskierroksella mukaan. Kyseisten vaikuttajien kanssa on ollut mukava ja helppo tehdä töitä aikaisemminkin. Osakkuuksien myötä yhteistyö vain syventyi”, sanoo Lovian perustaja ja luova johtaja Outi Korpilaakso.

Korpilaakson mielestä on tärkeää, että vaikuttaja ja brändi jakavat saman arvomaailman ja arvostavat toistensa työtä. Samalla tavalla ajattelee myös osakas Sara Vanninen.

”Tutustuin brändiin yli kaksi vuotta sitten ja tajusin heti sen kiinnostavuuden. Tein aluksi vaikuttajayhteistyötä, ja viime vuonna aukesi tilaisuus lähteä osakkaaksi”, Vanninen kertoo. 

”Uskon Loviaan ja tiedän, että vastuulliset tekijät tulevat nostamaan päätään tulevaisuudessa vielä enemmän. Myös luvut näyttivät hyviltä, joten pohdittavaksi jäi vain millä summalla lähden mukaan.”

Osakkuus Loviassa on saanut Vannisen kiinnostumaan myös muista brändeistä, jotka tekevät vastuullista muotia.

Muotiin sijoittaminen kiinnostaa myös maailmalla. Vastikään uutisoitiin poptähti Rihannan ja Beyoncén sijoittaneen ranskalaiseen muotibrändi Destreehen. Brändin osakkaina on vain naisia. 



Teksti Rebekka Silvennoinen
Kuvat FRENN ja Sara Lehtomaa / Lovia

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.