Muotibisnes on sijoittajista jännittävää, ja siksi siitä pitäisi kertoa enemmän, sanoo bisnesenkeliverkosto FiBANin hallituksen varapuheenjohtaja Annukka Mickelsson. Hän on mukana myös Fashion Finlandin muotikauppaa auttavassa hankkeessa.


Ilman rahaa on vaikea kasvaa.

Väitteen todisti todeksi Fashion Finlandin elokuussa tekemä selvitys, jonka mukaan suomalaisilta muotikaupoilta puuttuu kasvurahoitusta ja samalla resursseja kehittää toimintaa ja palkata osaavaa työvoimaa.

Selvitykseen vastanneiden muotikauppiaiden viesti oli kuitenkin selvä: selkeä enemmistö haluaisi hyödyntää eri rahoitusvaihtoehtoja ja riskirahaa, joka auttaisi kauppoja kasvamaan ja kansainvälistymään.

Uutisten mukaan Suomessa sijoitetaan nyt ahkerasti, mutta muotikauppaan sitä ei virtaa.

– Meillä Suomessa tehdään paljon sijoituksia teknologiaan, jota on helppo viedä ulkomaisille markkinoille, helppo skaalata ja helppo tehdä näkyvää tulosta aika nopeastikin. Muotialan bisneslogiikka on erilainen, ja monelle sijoittajalle huomattavasti vaikeampi ymmärtää, sanoo FiBANin hallituksen varapuheenjohtaja Annukka Mickelsson.

FiBAN on suomalaisten bisnesenkeleiden verkosto, ja Mickelsson kokenut hallitusammattilainen, toimitusjohtaja, start up -mentori ja yksi Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -hankkeen ohjausryhmän jäsenistä.

Mickelsson on perillä muotialan syklistä. Hän tietää, että nopeimmat brändit lanseeraavat uusia vaatemallistoja jopa 12 kertaa vuodessa. Muotibrändien täytyy jatkuvasti kehittää uusia ja kiinnostavia tuotteita, joilla ne pyrkivät kosiskelemaan kuluttajia aina uudelleen – ja perustelemaan paikkansa markkinoilla uudelleen.

– Jos muotialaa verrataan vaikka Nokian puhelimiin, jotka lanseerataan kerran ja sitten ne ovat markkinoilla, niin ala on hyvin erilainen. Se näyttäytyy monelle sijoittajalle jännittävänä ja erilaisena, ja siksi muotialan toiminnasta pitäisi kertoa sijoittajille enemmän. Suomidesignin tasohan on kuitenkin huippuluokkaa.

Koska muotialan toimintatapa – ja mahdollisuudet – ovat sijoittajille vieraita, rahaakaan ei virtaa muotiin.

Tässä suomalaisia muotikauppiaita pyrkii auttamaan Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -hanke, joka keskittyy alan kasvun, kehityksen ja kansainvälistymisen edistämiseen muun muassa tuomalla yhteen muotiyrityksiä ja bisnesenkeleitä sekä kertomalla muotiyrityksille erilaisista rahoitusvaihtoehdoista ja tavoista valmistautua sijoittajatapaamisiin.

Mickelsonin mukaan sijoittajaa kiinnostaa tällä hetkellä ensisijaisesti se, mikä tekee brändistä erityisen, miksi brändin tuote menestyy paremmin kuin toisen brändin tuote, ja onko yrityksen toiminta kasvua tavoittelevaa, pitkäjänteistä, vastuullista ja kestävää.

– Lisäksi pitää tietysti osata kertoa markkina-alueistaan ja asiakaskunnastaan. Millainen on kattavuus ja tuotteiden jakelutie, mikä on brändiarvo ja millaiset ovat yrityksen tulevaisuudennäkymät.

Mickelsson muistuttaa, että enkelisijoittajat sijoittavat rahan lisäksi osaamistaan, verkostojaan, kokemustaan ja tietotaitoaan. Siksi moni sijoittaja katsoo suurennuslasilla myös sitä, miten tosissaan kauppias tiimeineen haluaa kasvaa ja kehittää osaamistaan.

– Kun yritys tapaa sijoittajia, täytyy tietää mitä etsii. Hyvin usein kasvuun ja kehitykseen tarvitaan muutakin kuin rahaa.

Vaikka enkelisijoittajat tunnetaan riskinottajina, hekin valitsevat sijoituskohteensa huolellisesti. Siksi sijoittajatapaamisessa täytyy osata kertoa yrityksen toiminnasta laaja-alaisesti.

– Mieluummin sijoitetaan kohteisiin, joissa on kasvunäkymä, kuin vain kivoihin kohteisiin. Jälkimmäisessä on enemmänkin kyse rakkaudesta lajiin. Mutta hyviin yrityksiin löytyy kyllä aina kiinnostusta.


Fashion Finlandin kaksivuotisen Muotikaupan muodonmuutos -hankkeen avulla muotikaupoille luodaan maksuttomat neuvonta- ja ohjauspalvelut esimerkiksi yritysten liiketoiminnan kasvua, digitaalista kehitystä, kansainvälistymistä ja vastuullisuuden edistämistä varten.

Hanke pyrkii auttamaan muotikauppiaita myös tuomalla yhteen muotiyrityksiä ja bisnesenkeleitä sekä kertomalla muotiyrityksille erilaisista rahoitusvaihtoehdoista ja tavoista valmistautua sijoittajatapaamisiin.

Hämeen ELY-keskuksen ja Euroopan sosiaalirahaston (ESR) tukema hanke keskittyy auttamaan Etelä-Suomen muotikauppoja. Kahden vuoden jälkeen neuvontapalvelut on tarkoitus laajentaa koko Suomeen. Hanke käynnistyy loppuvuodesta 2021, ja Fashion Finland tiedottaa hankkeesta lisää uutiskanavissaan syksyn aikana.


Lisätietoa Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -hankkeesta löydät RR-tietopalvelusta. Hanke löytyy palvelusta nimellä Murroksesta menestykseen – Asiantuntijaverkosto muotikaupan transformaation tukena.


Kysy lisää hankkeesta: 

Karri Jalkanen
Hankejohtaja 
040 731 2793
karri.jalkanen@fafi.fi


Kuva Leena Aro

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.