Isabella Suutari suunnittelee hyvän olon vaatteita tavallisille naisille. Taustalla ovat omat kipeät nuoruudenkokemukset.
Vielä kymmenen vuotta sitten vaatetusalan artesaaniksi juuri valmistunut Isabella Suutari, 32, ei olisi voinut kuvitellakaan ryhtyvänsä yrittäjäksi.
”Parikymppisenä en uskonut itseeni ja omaan luovuuteeni”, hän kertoo.
Luotto omaan osaamiseen löytyi lopulta Laurea-ammattikorkeakoulussa suoritetuista tradenomin opinnoista. Samalla Suutari heräsi vaateteollisuuden ongelmiin. Kantaa ottavan ja vastuullisen vaatebrändi Studio Sieluisan hän perusti vuonna 2020.
”Aluksi minua jopa vähän hävetti brändin nimi”, hän tunnustaa.
”Varovaisesti kyselin lähipiiriltä, onko nimi ihan hölmö. Mutta nykyään olen sitä mieltä, että nimivalinta on oikein onnistunut.”
Brändin nimi pohjautuu Suutarille merkitykselliseen mietelauseeseen Whatever’s good for your soul, do that. Hän tuijotteli sanoja usein miettien, mitä merkityksellistä tekisi, jos saisi tehdä mitä vain.
”Studio Sieluisa ilmentää herkkyyttäni, jota nuorempana piilottelin.”
Suutari suunnittelee ja valmistaa ”sielukkaita” vaatteita ompelustudiollaan Porvoossa.
”Brändini kautta haluan paitsi parantaa vaateteollisuuden tilaa, eli valmistaa vaatteita mahdollisimman vastuullisesti, myös laajentaa kauneusihanteita.”
Suunnittelun lähtökohtana on erilaisten vartalotyyppien huomioiminen.
”Mitoituksen pohjana on naisten vaatetuksen N-2001-mittataulukon leveälanteinen vartalotyyppi. Vyötärön ja helman väljyys eivät sulje pois pienikokoisia käyttäjiä, mutta isompikokoisille ne ovat tärkeitä ominaisuuksia. Tiedän tämän omasta kokemuksesta”, Suutari kertoo.
Nuorempana hän ei tahtonut millään löytää itselleen sopivia vaatteita. Alaosat istuivat lähes poikkeuksetta huonosti. Suutari ajatteli, että vika on hänen vartalossaan tusinamitoituksen sijaan.
Nykyään Suutari suunnittelee tuotteita juuri heille, jotka ovat joskus kokeneet olevansa väärän mallisia tai joille pukeutuminen on aiheuttanut päänvaivaa ja itsetunto-ongelmia. Tunteet ovat tuttuja suunnittelijalle, mutta aiheen ottavat toistuvasti puheeksi myös asiakkaat.
”Olen kasvanut aikuiseksi kapean naiskuvan aikana. Asiassa ehti jo tapahtua edistystä, mutta ilmassa on jälleen äärimmäisen laihuuden ihannoinnin merkkejä. Sieluisa on olemassa tavallisia naisia varten, kuin lämmin ja ymmärtäväinen syli.”
Siksi Sieluisan brändi- ja somekuvissa on malleina asiakkaita ja Suutarin tuttuja sekä läheisiä.
”Olen saanut paljon kiitosta siitä, että kuvissa näkyy eri-ikäisiä ja -muotoisia ihmisiä.”
Taustalla vaikuttavat myös Suutarin kolme tytärtä.
”Haluan, että tytöilläni on kasvaessaan erilaisia roolimalleja ja että he sen myötä osaisivat hyväksyä itsensä paremmin kuin minä aikoinani.”
Äidiksi tuleminen olikin viimeinen sysäys oman vaatebrändin perustamiselle: vanhempainvapaalla ollessaan Suutari pukeutui kotona mukaviin, väljiin vaatteisiin, mutta muualle niissä ei kehdannut lähteä.
”Kaipasin katsetta ja käyttöä kestäviä mukavia asuja, jotka kulkevat mukana elämänvaiheesta toiseen. Sillä mikään – ikä, koko, muoto tai status – ei saa estää meitä pukeutumasta kauniisti.”
Studio Sieluisan valikoima koostuu pääosin erilaisista mekoista. Joskus valikoimaan on kuulunut myös paitoja ja housuja.
”Palaan aina mekkoihin niiden monikäyttöisyyden vuoksi. En haluaisi käyttää sanaa arkimekko, vaikka se onkin hyvä nimitys. Sieluisan mekot ovat tarpeeksi mukavia päivittäiseen käyttöön mutta taipuvat asustamalla myös juhlaan.”
Mekko on myös helppo vaate tilata sovittamatta, sillä toistaiseksi Studio Sieluisan tuotteita voi ostaa vain brändin verkkokaupasta.
Suurin osa Sieluisan mekoista on saanut muotonsa jo brändin perustamisvuonna 2020. Kaikki lähti liikkeelle yhdestä hyväksi havaitusta perusmallista, josta on myöhemmin syntynyt pienillä kaavan muutoksilla useampi uusi.
Paitsi tavallista väljemmästä mitoituksesta Studio Sieluisan tuotteiden mukavuus syntyy materiaaleista.
”Kankaan tulee olla pehmeän tuntuista ja laskeutuvaa mutta kestävää.”
Oikeanlaisen kankaan löytäminen on välillä työn takana. Tanskalaisen toimittajan kautta on kuitenkin löytynyt kriteerit täyttävää eurooppalaisvalmisteista Lyocell-collegea, Ecovero-viskoosista tehtyä ribbikangasta ja luomupuuvillaa.
Isabella Suutari haluaa menestyä alalla kestävästi. Tulevaisuudessa häntä kiinnostavat myös uudet liiketoimintamallit, kuten vaatevuokraus ja korjauspalvelu.
Asiakkailta ja seuraajilta saatu palaute on vahvistanut, että Sieluisan ideologialle ja vaatteille on aito tarve.
”On hienoa, miten moni on suunnittelemieni vaatteiden kautta löytänyt ilon ja itsevarmuuden: pukeutuminen ei olekaan enää kamalaa vaan ihanaa.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Jannamari Palo ja Isabella Suutari
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi