Mikkeliläinen Nina Lahtinen haluaa saada suunnittelemillaan vaatteilla ihmiset hehkumaan.

Värit vetivät puoleensa Nina Lahtista, 33, jo varhain. Lapsuudenkodin kirjahyllystä löytyneet värianalyysia käsittelevät teokset kiehtoivat niin, ettei niistä voinut irrottaa näppejään – saati silmiään.

”En osannut vielä edes lukea, mutta katselin mielelläni kirjoissa esiteltyjä värejä, koska ne olivat niin ihania”, muistelee Lahtinen reilu pari vuosikymmentä myöhemmin. 

80-luvulla hitiksi noussut värianalyysi on pukeutumisen menetelmä, jonka avulla voidaan selvittää, mikä värisävy sopii omaan ihonsävyyn parhaiten. Karkeasti ihot voidaan jakaa lämmin- ja viileäpohjaisiin sekä neljään värivuodenaikaan: kevät, kesä, syksy ja talvi. Värianalyysin oppien mukaan sävyt, jotka ovat harmoniassa ihon pohjasävyn kanssa, saavat kasvojen ihon näyttämään heleältä ja tasaiselta. 

Värianalyysi oli tempaissut mukaansa Lahtisen äidin, mutta meni kuitenkin vuosia ennen kuin samaan hurahti toden teolla tytärkin. 

”Parikymppisenä törmäsin uudestaan värianalyysiin tuttavani kautta, joka oli kouluttautunut värianalyytikoksi. Kävin värianalyysissa ja innostuin nähdessäni, miten tietyt värit vaikuttivat ihoni sävyyn. Sen jälkeen vaatekaappini meni vähitellen uusiksi”, Lahtinen kertoo. 

Uusiksi menivät lopulta myös puheviestintää opiskelleen maisterin urasuunnitelmat. Tiedottajan ja toimittajan työt vaihtuivat yrittäjyyteen ja oman brändin, Ruusa Designin, perustamiseen. Merkin mallistojen suunnittelu perustuu värianalyysiin.

”Vaatteen tarkoitus on tuoda ihmistä esille, ei toisinpäin. Missioni on, että jokainen saisi pukeutua sen värisiin vaatteisiin, jotka sopivat parhaiten omaan ihonsävyyn ja saavat sen hehkumaan. Väärän värinen vaate saattaa tehdä ilmeestä raskaan ja ihosta harmaan, keltaisen tai punaisen näköisen.”

Ruusa Designin vaatteissa voi aistia vanhanajan romantiikkaa. Samaa Lahtinen tavoitteli brändiä nimetessäänkin. ”Halusin nimen olevan suomalainen ja romanttinen, koska sellaisia myös suunnittelemani vaatteet ovat. Ruusa tuo mieleeni maalaismaiseman ja luonnon.”

Ruusan mallistoon kuuluu tällä hetkellä kaksi eri mekkomallia viidessä eri värissä. Lahtinen on valinnut kankaiden värit niin, että niistä löytyy jokaiselle iholle sopiva sävy.

Suomalaisissa on eniten iholtaan viileänsävyisiä, näin ainakin Lahtinen on päätellyt Youtube-kanavansa videoiden katsojaluvuista. Videoillaan hän jakaa värinanalyysiin pohjautuvia pukeutumisvinkkejä, ja viileitä ”kesäihmisiä” käsittelevillä videoilla on aina eniten näyttökertoja.

Tiktokissa trendaava värianalyysi on alkanut jälleen kiinnostaa erityisesti nuorisoa. Lahtinen on saanut oppinsa aiheesta tamperelaiselta Ritva Kössilältä, joka on myös aikanaan tuonut Beauty Colors -värianalyysikoulutuksen Suomeen. Tukena yrittäjyydessä on lisäksi Helsinki Design Schoolissa suoritettu muotimarkkinoinnin tutkinto.

Ruusan mekkojen hinta on noin neljäsataa euroa. ”Hinta on monelle kuluttajalle kynnyskysymys. Meidät on totutettu liian halpaan hintatasoon, joka ei ole realistinen. Yhden mekon tekemiseen kuluu pelkästään ompelijalta yksi kokonainen työpäivä”, Lahtinen sanoo.

Värianalyysin lisäksi Ruusan toiminnassa korostuu vastuullisuus: kaikki merkin vaatteet valmistetaan Suomessa. 

”Ei ollut helppoa saada tekijöitä Suomesta, mutta kaavoittaja ja ompelija löytyivät lopulta Kuopiosta. Laadunvalvonta on helppoa, kun tuotanto on lähellä”, Lahtinen iloitsee.

Mekkojen materiaalina on kivipesty pellavakangas, joka tuodaan Suomeen Virosta. Pellava on Euroopassa viljeltyä. Lähempää materiaalia ei saa, sillä kuitupellavan viljely on Suomessa lopetettu.

”Esimerkiksi puuvillaan verrattuna pellava on verrattain ekologinen kuitu, sillä sen kasvattamiseen riittää sadevesi.”

Lahtiselle on tärkeää, että hankittu materiaali käytetään loppuun asti. Siksi mekkojen leikkuujätteestä valmistetaan hiusdonitseja. 

Lahtinen suunnittelee vaatteita vailla alan koulutusta – kotonakin housujen lahkeet lyhentää tarvittaessa aviomies. Kaavoittaja ja ompelija ovatkin osoittautuneet korvaamattomiksi tiimin jäseniksi, jotka osaavat antaa Lahtisen ideoille oikean muodon. 

”Haluan suunnitella kaunista mutta käytännöllistä. Kaikkia Ruusan mekkoja voi esimerkiksi käyttää tavallisten rintaliivien kanssa ilman pelkoa leveidenkään olkainten näkymisestä tai valumisesta.”

Ensimmäinen Ruusan mallisto julkaistiin helmikuussa pop-up-tapahtumassa Kenkäveron Taito Shop -myymälässä Mikkelissä. Mallisto teki kotimaisiin tuotteisiin erikoistuneeseen jälleenmyyjään niin hyvän vaikutuksen, että tämä halusi ottaa tuotteet osaksi liikkeensä pysyvää valikoimaa. 

”Oli ihana juttu, että Ruusa sai heti hyvän vastaanoton. Yrittäjänä iloitsen jokaisesta eteenpäin otetusta askeleesta, mutta menestyäkseen huomion pitää olla jo seuraavassa.”

Lahtinen keskittyy nyt tekemään Ruusaa tunnetuksi kotimaassa, mutta tulevaisuuden tavoitteena on saada asiakkaita myös Euroopasta ja Pohjoismaista erityisesti Ruotsista. Ehkäpä juuri siitä syystä merkin syysmallistoon kuuluu mekko, joka on nimetty Estelleksi.


KuvaRuusa Design

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.