AnnKai tuo Suomeen erilaista ja jännittävää luksusmuotia. Uuden konseptimyymälän perusti ikonisen suomalaissuunnittelijan tytär.


Muotimerkkien lista on vaikuttava. Issey Miyake, Tsumori Chisato, Antonio Marras, Avant Toi, Annette Görtz, Cambio, Botto Giuseppe… Miyaken ja Marrasin kaltaisten huippunimien lisäksi moni uuden AnnKai -muotiliikkeen myymä brändi saattaa olla uusi tuttavuus suomalaisille muodinostajille. Ja juuri se on AnnKain myymäläkonseptin tarkoitus.

– Helsinki tarvitsee korkeatasoisen ja yksilöllisen luksusmuotiliikkeen. Halusin tuoda Suomeen ensisijaisesti uusia, erilaisia ja jännittäviä designer-brändejä, joita ei juuri muualta saa. Monet isot ja tunnetut muotitalot ovat Helsingissä jo edustettuna, kertoo AnnKain perustaja Anna-Katri Karvinen.

– Olemme napanneet valikoimiimme mallistojen kiinnostavimmat tuotteet ja kaikista rohkeimmat värit. Tämä liike ei sisällä beigeä muotia, vaan meillä on runsaasti signaalivärejä. Valikoima saapuu liikkeeseen osissa ja brändikirjo on kokonaisuutena saatavilla joulukuussa.

Anna-Katri on tunnetun suomalaissuunnittelija Annikki Karvisen tytär. Perheyritys Karvinen hakeutui konkurssiin vuonna 2016. Nyt Saksassa kahta muotikauppaa pyörittävä Anna-Katri jatkaa äitinsä perustaman nimikkomerkin uutena omistajana ja luovana johtajana.

– Äitini liikkeen lopettaminen tuntui todella pahalta ja tuli tunne, että on pakko tulla takaisin, Anna-Katri kertoo.

Issey Miyake on osa AnnKain brändivalikoimaa.



Oma Karvisen suunnittelema mallisto tulee olemaan osa AnnKain brändivalikoimaa ja muodostaa vajaa puolet myymälän tarjonnasta. Tarjolla on myös Annikki Karvisen klassikoita.

AnnKai pyrkii löytämään asiakkaansa laajalla kokokirjolla ja erilaisille vartalotyypeille istuvilla malleilla. Kluuvikadun liikkeen tavoitteena on lisätä Helsingin vetovoimaa muotikaupunkina sekä paikallisten että turistien keskuudessa.

Uuden luksusmuotiliikkeen avaaminen yhdelle kaupungin kalleimmista kauppapaikoista on rohkea veto – ja jännittää myös yrittäjää itseään. 

– Tämä siirto tuntuu uhkarohkealta ja kyllä minua jännittää. Varsinkin nyt, kun moni kivijalkaliike on joutunut lopettamaan toimintansa verkkokaupan tieltä. AnnKaillekin rakennetaan nettisivuja parhaillaan ja tarkoitus on harjoittaa jatkossa pienimuotoista verkkokauppatoimintaa. En kuitenkaan halua lähteä myymään esimerkiksi luksusmuodin verkkokauppa Farfetchin välityksellä, vaan toteuttaa kauppaa Kluuvikadulta käsin. Myymälä on näyteikkuna mallistoille.

AnnKai viettää virallisia avajaisiaan 5. syyskuuta. Asiakkaille liikkeen ovet ovat jo avoinna.


Teksti Ida Rantala Kuvat Ida Rantala, Issey Miyake

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.