Tampereen Hallituskadulla sijaitseva pukujen erikoisliike Pohjanheimo on toiminut laatupukujen maahantuojana ja mittatilaustöiden toteuttajana jo 80 vuoden ajan. Ikä ei hidasta vauhtia, vaan liikkeen asiakaskunta nuorentuu vuosi vuodelta.

Pukuliike Pohjanheimon alkuperäiset perustajat Annie ja Jukka Pohjanheimo pitivät liikettä 70-luvulle saakka, kunnes johtoon astui Reino Hautanen ja hänen jälkeensä Mikko Hautanen. Pohjanheimon kauppiaana nykyisin toimiva Mikko on todellinen pukujen monitoimimies, jonka opit tulevat suoraan Armanilta, Canalilta ja Cornelianilta.

Huippumerkit ja laadukkuus ovat Hautaselle tärkeitä, mutta niidenkin ohi kiilaa ensiluokkainen palvelu ja asiakaskokemus.

– Pohjanheimolla kaikki on osa asiakaskokemusta – sisustus, tuotteiden asettelu, valaistus, äänimaailma. Kun myydään ensiluokkaisia tuotteita, niitä ei voi laittaa metallitelineisiin pitkin seiniä. Ja kaiken keskiössä on tietenkin palvelu, jonka on oltava aina asiantuntevaa, Hautanen kertoo.

Asiantuntemus kumpuaa vahvasta kokemuksesta. Sitä Hautanen arvostaa myös työntekijöissä, joista kaikki ovat työskennelleet vähintään 15 vuotta miesten juhlapukeutumisen ammattilaisina. Hautanen on itse viihtynyt Pohjanheimon pukujen parissa jo vuodesta 1997 alkaen.

Puvun paikka on edelleen kivijalkaliikkeessä

Verkkokaupan kasvusta huolimatta laatupukujen paikka on edelleen kivijalkaliikkeessä, sillä ostajat haluavat ehdottomasti kokeilla pukua ennen ostopäätöstä. Pohjanheimo ei ole avannut verkkokauppaa, mutta jos ostaja pyytää lähettämään puvun toisaalle, tietenkin niin tehdään.

– Ihmiset lähestyvät Pohjanheimoa sähköpostilla ja nyt myös sosiaalisessa mediassa – ja hyvä niin. Useimmiten ohjaamme heidät kuitenkin paikan päälle liikkeeseen, sillä meillä valmispuvutkin mitoitetaan aina vaatturin avustuksella juuri kantajalleen sopiviksi.

Vaikka puvut myydään liikkeessä, verkossa on oltava esillä. Pohjanheimon verkkosivut jatkavat tuttua tummanpuhuvaa linjaa ja Instagramissa puvut on aseteltu yhtä huolellisesti kuin liikkeessä. Jatkuvasti uudistuva Pohjanheimo osoittaa, että perinteikäs liike voi olla myös trendikäs.

– Somesta olemme saaneet sellaista palautetta, jota toivoimmekin. Etenkin nuoremmat ovat löytäneet meidät sieltä ja tahtovat ostaa pukunsa juuri Pohjanheimolta. Tietenkin on sitten se toinen porukka, joka valitsee hinnan perusteella ja tilaavat netistä halvalla.

pukuliike


Suomalaiset haluavat nyt sinisen puvun ja rusetin

Hautasen mukaan messuilla ja sosiaalista mediaa selatessa silmiin osuvat usein vain omaan makuun sopivat puvut ja asusteet. Liikkeen valikoiman on kuitenkin oltava laajempi ja pukujen sellaisia, jotka menevät oikeasti kaupaksi. Sisäänostajille hän suosittelee merkkien showroomeja.

– Messuilla on runsaasti valikoimaa, mutta ei tietoa siitä mitä asiakkaat todella haluavat. Kun tuntee asiakaskuntansa, kannattaa tuleviin trendeihin tutustua merkkien omissa showroomeissa. Itse suuntaan mielelläni Milanoon, sillä puvuissa italialaiset valmistajat ovat omaa luokkaansa.

Pohjanheimon valikoima ei vaihdu vuosittain kokonaan, mutta saatavilla olevat mallit kertovat sen hetken trendeistä. Tällä hetkellä suosituin tuote on istuva, jopa slim fit -mallinen puku ja värimaailmassa sinisen eri sävyt hallitsevat. Puvun pariksi valitaan nykyään usein rusetti.

– Rusetti on murskannut kravatin suosiossa, noin kolme neljästä asiakkaasta valitsee sen. Rusetti ja muut asusteet valitaan puolison asun tai juhlan teemavärien mukaan, joten selkeää suosikkia ei ole. Suomalaiset miehet uskaltavat valita räväkänkin värin, mutta kyllä hillityt hallitsevat.

Paras mainos on puvussaan viihtyvä asiakas

Vaikka suomalaiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota pukeutumiseen ja ovat valmiita sijoittamaan merkkipukuun tai jopa mittatilaukseen, aina asiakas ei tiedä mitä hän etsii. Pohjanheimon pukuliikkeeseen voi tulla huoletta myös tiedustelemaan ja oppimaan puvuista.

– Tulevaisuudessa haluamme olla entistäkin enemmän tiedonjakaja. Ammattilaisina osaamme kertoa millainen puku sopii millekin ruumiinrakenteelle tai mitä pukukoodiin kuuluu. Haluamme, että asiakkaat palaavat ostoksille ja viihtyvät meiltä ostetuissa puvuissa.


Miesten pukujen erikoisliike Pohjanheimo on perustettu Tampereella vuonna 1939. Pohjanheimolla on oma vaatturi ja ompelimo sekä valikoimissaan italialaiset huippumerkit.

Teksti Elina Järvenpää Kuvat Juho Kuva, Andri Verners

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *