Vaatebrändi Makialla on parhaillaan kahdeksan aktiivisena olevaa kollaboraatiota muiden brändien kanssa. Yhteistyömallistoja ei toteuteta vain myynnillisistä lähtökohdista, vaan yhteiset arvot ja markkinointi edellä.

Ennätyksellisen vuosituloksen tehnyt suomalaisbrändi Makia luottaa kasvussaan yrityksen sisäiseen viihtyvyyteen ja selkeään strategiaan, jossa yhteistyömallistoilla on näkyvä rooli.

– Yhteistyöt kuuluvat katuvaatekulttuuriin, ja me olemme tehneet niitä aina. Ulkoapäin katsottuna ne voivat näyttää isolta osalta Makian bisnestä, mutta todellisuudessa niitä tehdään markkinointikulmalla ilman suuria myynnillisiä tavoitteita, kertoo yrityksen kaupallinen johtaja Totti Nyberg.

Makialle kollaboraatiot eivät ole ainoastaan keino kasvattaa omaa ja muiden kaupallisten brändien näkyvyyttä. Projektit voittoa tavoittelemattomien järjestöjen kanssa ovat ohjanneet kuluttajien huomion Makialle tärkeisiin yhteiskunnallisiin teemoihin.

Pidä Saaristo Siistinä ry on meitä lähellä oleva toimija. Vietämme itse aikaa merellä ja Itämeren suojelu on meille tärkeää. Haluamme tehdä hyvää, joten tämä on ollut luonnollinen yhteistyö. Tälle kesälle tehtiin yhdessä vähän isompi mallisto.

– Nyt julkaisimme t-paidan, joka on suunniteltu hyväntekeväisyysprojektina CMI:lle. Se on tribuutti eläkkeelle siirtyvän Martti Ahtisaaren rauhantyölle, ja kaikki voitto menee järjestön konfliktinratkaisutyöhön.

Loppukesästä myyntiin tulee viime talvena Pitti Uomossa ruotsalaisen Tretornin kanssa lanseerattu ”Peace Islands”. Vaatebrändin yhteinen purjehdusvaatekokoelma on inspiroitunut Ahvenanmaasta. Toinen ajankohtainen mallisto on urbaaniin kaupunki- ja festivaalikulttuuriin pureutuva Makia x Flow.

makia x superga -mallistokuva


Kollaboraatiot vaativat arvojen yhteensopivuutta ja selvät pelisäännöt

Yhteistyömallistot ovat Makialle sydämen asia. Vau-efektin aikaansaamiseksi mukana täytyy olla jotain erilaista ja uutta.

– Kun löysimme idean ja kontaktin yhteistyöhön Muumien kanssa, emme välittäneet siitä, kuinka yleisö ottaa sen vastaan. Olimme niin innoissamme suomalaisten brändien yhdistämisestä. Nyt mallistosta on tullut poikkeuksellisen suosittu ja kaupallinen, mutta emme aio tehdä siihen kolmatta osaa.

Makian tärkein oppi on löytää yhteistyökumppaneiksi yrityksiä, joiden arvomaailma sointuu omaan brändiin. Yhteistyömallisto kertoo yrityksen tarinaa aina toisen kautta.

– Uuteen yhteistyöhön ryhdytään aina arvomaailma edellä. Talon sisällä arvostamme muun muassa suomalaisuutta ja ajatonta designia. Toisen brändin arvojen ei tarvitse olla samoja, mutta niiden pitää kohdata jollain tavalla.

– Pienenä brändinä teimme helpommin virheitä. Esimerkiksi yhteistyö kenkäbrändi Etniesin kanssa vei meitä aikoinaan vahvasti skeittimaailmaan. Tuntui, että tuotteemme menivät tuolloin väärälle kohderyhmälle. Se osoitti, kuinka tärkeä yhteinen arvomaailma on.

Makia on toteuttanut yhteistöitä yritysten, järjestöjen ja taiteilijoiden kanssa. Vuosien kokemus on vakiinnuttanut yhteistöille selkeät prosessit.

– Yhteistöihin on hyvä olla jonkinlainen kaava. Me mietimme ensin, mitä haluamme ammentaa toisesta yrityksestä. Projektissa täytyy olla jokin järki: yhteiset arvot, kaupallinen kulma ja markkinoinnillinen hyöty. Sitten järjestämme yhteisen kick-off-session, suunnittelemme malliston ja esittelemme sen yhteistyökumppanille valmiina. Kun langat saa pidettyä omissa käsissä, on kokonaisuus helpompi toteuttaa.

– Kannattaa huolehtia, että sopimukset ja pelisäännöt, kuten lisenssimaksut ja jakelukanavastrategia, ovat kunnossa ennen suunnittelutyön aloittamista. Yhteistyön vetäjänä meillä on myös toisen brändin imago vaakalaudalla. Jos tulee laatu- tai toimitusongelmia, vahinkoa syntyy myös toiselle osapuolelle. Siksi vastuunkantoon tulee varautua.

Kollaboraatiot säilyttävät asemansa Makian strategiassa myös jatkossa.

– Seuraavat kaksi vuotta on lyöty kiinni. Kun mietimme tiimin kanssa tulevaisuutta, yksi unelma nousee aina keskusteluun. Jokainen yrityksessä fiilistelee Marimekkoa, ja toive yhteistyöstä niin arvokkaan brändin kanssa vie meitä eteenpäin.


Esimerkkejä Makian yhteistyömallistoista

Keep the Archipelago Tidy Association
20% ikonista hyljelogoa kantavan malliston myynnistä lahjoitetaan Pidä Saaristo Siistinä ry:n hyväksi.

MAKIA x MOOMIN
Jo toinen Tove Janssonin piirroksiin perustuva mallisto on pastellinsävyinen ja inspiroitunut Muumipapan seikkailuista.

Makia by CTRL
Tomi Freemanin taiteesta tunnistettavat vaatteet vievät takaisin Controlin, katumuodin brändiksi kehittyneen skeittikollektiivin alkuvuosiin.

Superga
Kaksiosainen, jokaisen arkeen sopiva mallisto yhdistää italialaisen kenkämerkin ja Makian minimalistisen ja laadukkaan designin.

MAKIA x Pelago
Pyöräilyteemainen ystävyysmallisto juhlii Pelagon 10-vuotista taivalta ja on myynnissä molempien yritysten valikoimissa.

Mizu
Makia kohtaa Lumilautailija Jussi Oksasen perustaman Mizun termosmukien ja -pullojen sarjassa.


Teksti Jenni Janatuinen Kuvat Makia, Mona Salminen