Kilautimme kauppiaalle -juttusarjassa soitamme Fashion Finlandin jäsenyrityksille ympäri Suomen ja kysymme muotikaupan kuulumisia. Tällä kertaa puhelimen päässä on Mai Niemi Finnish Fairytale Shopin omistaja, muotitaiteilija Mai Niemi.
Mitä kuuluu, Mai Niemi?
”Perustin ensimmäisen yritykseni jo 80-luvun lopulla. Vuosiin on mahtunut kaikenlaista, mutta pystyssä ollaan edelleen. Nyt olen pitänyt putiikkia Katariinankadulla Helsingissä kymmenen vuoden ajan. Merkkipäivää on tarkoitus juhlistaa muotinäytöksellä marraskuussa.”
Mikä on ilahduttanut viime aikoina?
”Tyytyväiset asiakkaat, joita olen saanut palvella. Helsinki Fashion Weekille osallistuminen poiki uutta näkyvyyttä ja sen ansiosta olen saanut lisää seuraajia. Koska liikkeeni sijaitsee Helsingin Torikortteleissa, asiakkaina käy paljon matkailijoita. Venäläisiä ei enää näy, mutta kiinalaiset ryhmämatkailijat palasivat muutama viikko sitten.
Ehkä Natosta johtuen Suomi ja sen historia tuntuvat kiinnostavan turisteja nyt todella paljon. Suomalaisesta mytologiasta ammentava Neule-Kalevala-mallistoni vastaa hyvin tähän kysyntään.”
Mikä on harmittanut viime aikoina?
”Omien resurssien puute: muotibrändin pyörittäminen vaatii nykypäivänä monenlaista osaamista, mutta yksinyrittäjän aika ei riitä kaikkeen. Kansainvälistyminen kiinnostaa, mutta mikä siinä onkin, että Suomesta on niin vaikea päästä maailmalle?
Digitaalisuus on tuonut mukanaan päänvaivaa, vaikka siellä se kasvu on. Vähän aikaa sitten verkkokauppani kopioitiin ja sosiaalisessa mediassa väitettiin, että olisin lopettamassa liiketoimintani. Valitettavan moni ehti tehdä tilauksen huijarikaupan kautta.
Helsingin keskustan kivijalkakauppojen tilanne huolettaa. Aleksanterinkadulla on tyhjää, vaikka liiketiloihin löytyisi varmasti paikallisia yrittäjiä vuokria laskemalla.”
Millaista apua kaipaisit muotiyrittäjyyteen?
”Muotialaan pätee sama kuin lasten kasvattamiseen: siihen tarvitaan koko kylä. Yhteistyöllä asioita saadaan ratkottua, ja siksi alalle tarvitaan kollektiiveja.
Toivoisin, että päättäjät ja liitot tarkastelisivat muodin kenttää laaja-alaisemmin. Yrittäjien tarpeisiin tulisi vastata alhaalta ylöspäin eikä toisin päin. Pienyrittäjät tarvitsevat tukea isoja brändejä enemmän. Teoreettisten neuvojen sijaan kaipaisin konkreettista apua muun muassa digilaitteiden ja somen käyttöön. Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelusta oli minulle paljon hyötyä. Harmi, että se päättyi.”
Teksti Johanna Rämö
Kuva Leena Aro
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi