Sisäänostoja tehdään nyt viime hetkellä, ja siihen saumaan onnistui iskemään suomalainen hattukauppa. Kotimaisen artesaanibrändi éN Hatsin vastuullinen made to order -konsepti mahdollisti pikaisen hattutoimituksen Euroopan joulumarkkinoille. 

Kun kotimaisen artesaanihattubrändi éN Hatsin toimitusjohtaja ja perustaja Jussi Tiilikka lähti lokakuussa Pariisin Premiere Classe -asustemessuille tukkukauppaa tekemään, ei hän arvannutkaan, että sinetöisi samalla brändille hyvin kiireisen loppuvuoden. 

Messuilla keskieurooppalaiset kauppiaat ihastuivat éN Hatsin pirteän värisiin lierihattuihin ja halusivat niitä myyntiin vielä saman vuoden joulumarkkinoille ja pop-upeihin. 

”Oli hienoa huomata, että kauppiaat osasivat arvostaa meidän konseptiamme”, Tiilikka kertoo.

Koronan kanssa taistelleet kaupat täydentävät nyt hyllyjään viime hetkellä ja hakevat myytävää brändeiltä, jotka voivat toimittaa tuotteensa nopeasti ja luotettavasti. Siksi suomalaisia lierihattuja on tilattu Keski-Euroopan lisäksi myös Amerikkaan.

”Jenkkien taloutta on elvytetty pumppaamalla lisää rahaa markkinoille – ja sen kyllä huomaa. Kauppiailla on rahaa ostaa tavaraa sisään”, Tiilikka naurahtaa. 

”American Rag -putiikin perustaja näki hatut ja teki välittömästi tilauksen Los Angelesin -kauppaansa.”

Pikainen toimitus joulumarkkinoille onnistui, sillä brändin made to order -konsepti mahdollistaa nopean reagoinnin tilauksiin. Materiaaleja on varastossa, mutta tuotteet tehdään asiakas kerrallaan. 

”Yhden hatun tuotantoprosessi kestää jokusen päivän, ja hattuja voi tehdä useita rinnakkain.” 

Tiilikka pyörittää éN Hatsia yhdessä elämänkumppaninsa muotisuunnittelija Hanna Sarénin kanssa, ja kiireisinä aikoina parin apuna häärii myös tuotannon assistentti. Käsityönä tehtyjen hattujen suunnittelu ja valmistus tapahtuu Helsingin Korkeavuorenkadulla sijaitsevassa studiossa. Hattustudiolta lähtevät maailmalle niin verkkokaupan tilaukset kuin tukkukaupan lähetykset. Helsingissä hattuja voi ostaa myös ostoskeskus Kämp Galleriassa sijaitsevasta liikkeestä.

Lierihattuihin muotialan konkaripari on keskittynyt kolmen vuoden ajan.

”Polkumme suunnittelijoina ja tekijöinä on johtanut tähän. Hattujen tekeminen tuntuu huippujutulta. Tunnetila välittyy asiakkaille muotokielen ja iloisten värien kautta”, Tiilikka kuvailee.

ÉN Hatsin komeat lierihatut ovat esillä myös Fashion Finlandin uuden digilehden kannessa ja asuste-editoriaalissa, joka kuvattiin Helsingin Taidehallissa Marjatta Hanhijoen Silminnähden-näyttelyn keskellä. 

Loppuun pieni taidevinkki Fashion Finlandin lukijoille. Hanhijoen näyttely on auki vielä pari viikkoa, ja se kannattaa käydä katsomassa. Hanhijoen tarinallisissa teoksissa näkyvät taiteilijan uran vaiheet ja tarkat arjen havainnot. Taiteilija yhdistää mestarillisesti kulttuurihistorian suuria linjoja elämän pieniin mutta tärkeisiin yksityiskohtiin. 

Näyttely levittäytyy Taidehallin kaikkiin saleihin, ja esillä on Hanhijoen töitä viiden vuosikymmenen ajalta: akvarelleja, hiilipiirroksia ja grafiikkaa. 

Näyttely on auki 2.1.2022 saakka.

Kuva Esa Kapila

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.