Vuoden väri on päätetty puolestamme. Amerikkalaisyritys Pantonen värijärjestelmä ohjaa ja määrittää kuluttajatuotteiden, markkinoinnin ja runway-muodin trendejä.


Tämä vuosi tulee olemaan sininen – ainakin, jos on uskominen Pantonen trendiennustetta ja vuoden 2020 väriä, klassista sinistä.

Yhdysvaltalaisyritys Pantone on valinnut vuoden värin 2000-luvun alusta lähtien. Pantonen standardisoitu painovärijärjestelmä on kuitenkin ollut käytössä jo vuodesta 1963. Tämän vuoden väri julkistettiin New Yorkissa näyttävän – ja tietysti sinisen – taideinstallaation muodossa, jonka Pantone toteutti yhteistyössä Artechouse -taideorganisaation ja Huge -digitoimiston kanssa.

Pantonen mukaan valittu väri kuvastaa aina ajan henkeä ja globaalin kulttuurin tilaa. Klassista sinistä se kuvaa rauhan ja turvan väriksi, joka puhuttelee tällaisena aikana, jolloin ihmisiltä vaaditaan uskoa ja luottamusta tulevaan.

Vuoden 2020 väri on klassinen sininen.
Trendiväri näkyy monessa muodossa kevään runwaylla.


Pantonen valitsemilla trendiväreillä on ollut vuosien mittaan runsaasti vaikutusvaltaa. Niin tälläkin kertaa. Kevään runway-näytöksissä klassiseen siniseen luottivat jo lukuisat tunnetut muotitalot, joukossaan muun muassa Carolina Herrera, Balenciaga, Moschino ja Simone Rocha. Suunnittelijat tarttuvat Pantonen väreihin, koska ne nähdään trendiennustuksina siitä, mikä miellyttää ja inspiroi ihmisiä minäkin vuonna.

Pantonelle värin valinta onkin ensisijaisesti bisnestä. Yritys myy värikarttoja suunnittelijoille, graafikoille, sisustustoimistoille ja muotitaloille. Tarkka, 1867 eri väriä käsittävä värikoodisto helpottaa merkittävästi luovien alojen työtä, sillä värejä voidaan käyttää ja niistä voidaan keskustella numeroiduilla koodeilla.

Pantone vauhdittaa liiketoimintaansa ja väritrendien leviämistä solmimalla vuosittain myös erilaisia kumppanuuksia. Muutama vuosi sitten Pantone perusti GAPin kanssa pop up-liikkeen, jossa myytiin muotituotteita Pantonen väreillä. Urheilubrändi Niken ja muotimerkki Bershkan kanssa Pantone on toteuttanut yhteistyömallistot.

Tänä vuonna Globe-rullalautabrändin lautoja myydään Pantonen sinisinä sadan kappaleen erikoiseränä ja sisustusyritys Kravetin tapeteissa, tekstiileissä ja koriste-esineissä toistuu sama sininen. Tämän vuoden kauneuskumppanina on kosmetiikkafirma VDL, jonka tuotepakkaukset ovat saaneet sinisen kuorrutteen.

Ja onhan värihurmos yltänyt useana vuonna myös markkinointiin ja visuaaliseen viestintään – kuluttajienkin keskuudessa. Ohjelmistokehittäjä Adobe on tuonut saataville valikoiman sinisiä kuvia ja työkaluja, joilla käyttäjä voi suunnitella vuoden väristä mitä haluaa.


Teksti Ida Rantala Kuvat Pantone, GoRunway

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *