Hermèsin uuden myymälän kattovalo näyttää taivaalta. Valaistuksen on kehittänyt helsinkiläinen designyritys, jonka valoa halutaan nyt maailman muotiliikkeisiin.


Viime lokakuussa suomalaisen valofirman nimi ponnahti kertaheitolla kansainvälisen designväen tietoisuuteen.

Tuolloin helsinkiläisyritys Light Cognitive ja sen kehittämä, luonnonvaloa mukaileva valaistus palkittiin vuoden 2020 parhaana valosuunnitteluinnovaationa. Voitto tuli Dezeen Awards -kilpailussa, jossa palkitaan maailman parhaita arkkitehtuuri- ja sisustusratkaisuja. Kilpailun järjestää arvostettu brittiläinen design-lehti Dezeen.

Kilpailuun osallistui yrityksiä yli 80 maasta, ja kilpailutöitä oli tuhansia. Voitto toi suomalaisfirmalle arvokasta näkyvyyttä.

– Myyntimme lähti selvään nousuun. Koronan vaikutukset olivat juuri alkaneet näkyä negatiivisesti, mutta kilpailun voitto käänsi kurssin ja sen jälkeen yhteydenottoja on tullut kymmenittäin ympäri maailmaa, varsinkin Yhdysvalloista, kertoo Light Cognitiven markkinointijohtaja Anne Salomaa.

Suomalaisyritys nappasi finaalipaikan myös kilpailun arkkitehtoninen valaistus -kategoriassa. Muotiketju Zaran Barcelonan liikkeeseen suunniteltu valokattoikkuna ei voittanut, mutta Zara halusi jatkaa yhteistyötä – suomalaisyrityksen keinovalon avulla tehtäviä valokattoikkunoita on tulossa myös muihin Zaran myymälöihin.

Muita asiakkaita Salomaa ei suostu paljastamaan. Salassapitosopimukset varsinkin muotitalojen kanssa ovat tiukkoja.

Fashion Finland sai kuitenkin selville, että ranskalainen luksusmuotitalo Hermès on yksi Light Cognitiven asiakkaista.

Hermès avasi viime talvena myymälän Kuwaitiin Lähi-idän toiseksi suurimpaan ostoskeskukseen, ja liikkeen sisäänkäynnin yläpuolella komeilee suomalaisyrityksen mittatilauksena tekemä 3,5 metriä leveä valokattoikkuna. Se näyttää niin aidolta, että asiakas luulee katsovansa sinistä taivasta – vaikka katsookin led-valojen rivistöä.


Muotitalo Hermèsin Kuwaitin myymälän pyöreä kattovalo näyttää taivaalta.


Salomaa kertoo, että Light Cognitivella on asiakkaita jo ympäri Eurooppaa – esimerkiksi Britanniassa, Ranskassa ja Sveitsissä. Kysyntä on kasvussa myös Yhdysvalloissa, Dubaissa, Kiinassa ja Australiassa.

Valon tilaajana voi olla museo, sairaala, luksuskylpylä tai vaateliike. Etenkin muotibrändien kiinnostus on viime vuosina herännyt. Miksi kansainväliset muotitalot haluavat liikkeisiinsä juuri suomalaista valoa?

– Syynä on korkea laatu ja hyvä värintoisto. Meidän valo pystyy toistamaan kaikki mahdolliset värit täydellisesti, jolloin sävyt näyttäytyvät aitoina, tasaisina ja pehmeinä ilman vääristymiä ja kovia varjoja. Se on valttia, kun esitellään vaatteita.

Salomaa antaa kaksi esimerkkiä: kirkas spottivalo sovituskopissa latistaa monen shoppailijan sovitushetken. Ja joskus vääränsävyinen valo aiheuttaa sen, että kaupassa vihreältä näyttänyt pusero paljastuukin kotona ruskeaksi.

Valolla on siis oikeasti väliä.


Kauneusjätti L’Oréalin koulutustila Helsingin Kampissa on valaistu isoa ikkunaa muistuttavalla valokatolla.


Light Cognitive on Annen ja hänen miehensä Sami Salomaan perustama bisnes. Idea valofirmasta syntyi sen jälkeen, kun Salomaat olivat palanneet kahdeksan vuotta kestäneeltä Yhdysvaltain työkomennukseltaan Suomeen.

Sami oli työskennellyt Nokian talousjohtajana New Yorkin toimistossa, ja Annella oli kokemusta markkinoinnista muun muassa Nokialta ja Pfizerilta.

– Suomessa odottanut pimeys oli shokki. New Yorkissakin saattoi olla pimeää, mutta Suomen talvi on aivan toista luokkaa.

Salomaat alkoivat miettiä, miten luonnonvalon saisi tuotua sisätiloihin vuoden jokaisena päivänä. Vuonna 2014 he perustivat yrityksensä, ja startup sai sijoittajikseen muun muassa Tokmannin perustajan Kyösti Kakkosen ja Nokian entisen pääjohtajan Jorma Ollilan pojan, yrittäjä Jaakko Ollilan.

Light Cognitiven ensimmäiset, luonnonvaloa jäljitelleet valoseinät tuotiin markkinoille vuonna 2016. Myöhemmin yritys alkoi tehdä myös valokattoja ja valokattoikkunoita. Patentti saatiin tammikuussa 2019.

Miten valo käytännössä tehdään?

– Yksinkertaistettuna erilaisia led-valoja tuodaan yhteen, jolloin syntyy luonnonvalon kaltainen spektri. Isolla pinnalla tulee olla kangas, lasi tai pleksi, jotta valo on tasaista, kertoo Anne Salomaa.

Luonnonvalon tavoin Light Cognitiven valo vaihtuu vuorokauden aikojen mukaan – siinä auttaa tietokoneohjaus, joka ohjaa eri led-valoja. Valon voi myös pysäyttää johonkin kellonaikaan – jos vaikka haluaa, että myymälässä on aina keskipäivä.

Light Cognitiven valotuotteet valmistetaan Helsingin Pitäjänmäessä. Isot ja räätälöidyt valoikkunat- ja installaatiot voivat maksaa kymmeniä tuhansia, mutta halvimmillaan valoa saa 3500 eurolla – esimerkiksi kivijalkakauppiaan putiikkiin tai kuluttajan vaatehuoneeseen.

Rahasampo yritys ei vielä ole, mutta kasvu on nopeaa. Vuonna 2019 Light Cognitive teki 250 000 euron liikevaihdon, ja viime vuonna se oli jo lähes tuplasti suurempi. Salomaa arvelee, että tänä vuonna liikevaihto on puolesta miljoonasta miljoonaan euroa.

Hän uskoo, että valoratkaisujen kysyntä kasvaa – vaaditaanhan muotikaupoilta entistä enemmän elämyksellisyyttä.


Kuvat Light Cognitive


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi



Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *