Viime vuonna julkkisvaikuttajien omat kosmetiikkabrändit kasvoivat miljoonien imperiumeiksi. Tänä vuonna kauneustrendeissä näkyvät vedetön kosmetiikka, pakkausmateriaalin vaikutus myyntiin – ja ainakin yksi uusi markkinointikanava, ennustaa muotijulkaisu Business of Fashion.


1. Puhtaus on puoli bisnestä

Kosmetiikkatuotteessa tuotteiden puhtaus on yhä yhtä monitulkintainen käsite kuin vastuullisuus muodissa. Tänä vuonna kuluttajien ennustetaan kuitenkin vaativan aiempaa tiukempia linjauksia sille, mitä voidaan markkinoida puhtaana kosmetiikkana. Ja brändit seuraavat kysyntää. Siinä missä aikaisemmin lähinnä itsenäiset luonnonkosmetiikkamerkit ovat puhutelleet puhtaita raaka-aineita arvostavia, nyt myös suuret kauneuskonsernit ovat heränneet kehitykseen. Shiseidon ja Unileverin kaltaisten kauneusjättien uskotaankin kehittävän omia puhtaan kosmetiikan sarjojaan.

2. Kestävillä pakkauksilla hurmataan kuluttaja

Euromonitorin arvion mukaan kauneusteollisuus tuottaa jätettä 15 miljardin kosmetiikkapakkauksen verran tänä vuonna. Materiaali-innovaatioissa piileekin nyt markkinarako, sillä kuluttajan ennustetaan punnitsevan ostopäätöstään kasvavassa määrin tuotepakkauksen ekologisuuden perusteella. Yksi kosmetiikkateollisuuden ehdottama ratkaisu ovat täyttöpakkaukset, joita käyttävät jo ainakin Kjaer Weis ja La Bouche Rouge. Kauneusteollisuudessa uusi tuote kertakäyttöpakkauksineen koetaan kuitenkin yhä eräänlaiseksi normiksi, ja siksi on mahdollista, että pakkausmateriaalien kehityksestä tulee pakkausten uusiokäyttöä voimakkaampi trendi. Suomalaisyrityksistä täysin uudenlaisten pakkausmahdollisuuksien kehittäjänä edistysaskelia ottaa parhaillaan Sulapac, joka tavoittelee globaalia johtoasemaa muovin korvaavien pakkausmateriaalien tarjoajana.

Kjaer Weisin täyttöpakkaukset ovat keränneet kiitosta kuluttajilta. Ostopäätöksiä punnitaan kasvavassa määrin tuotepakkauksen ekologisuuden perusteella.

3. Nuori yleisö tavoitetaan TikTokissa

Kosmetiikkatalojen markkinointiosastot laittavat yhä budjettiaan perinteisen median lisäksi Instagramiin ja Facebookiin, mutta rinnalle nousee uusi, entistä tärkeämmäksi muodostuva sosiaalisen median alusta, TikTok. Tutkimusten mukaan Z-sukupolvi kuluttaa useita tunteja päivässä kyseisessä lyhytvideopalvelussa, ja siksi TikTokiin hakeutuvat nyt vaikuttajalähtöiset nuoriin vetoavat kauneusbrändit, kuten Huda Beauty, Jeffree Star ja Fenty. Haasteena on osata puhutella TikTokin yleisöä oikein – luovasti, yllätyksellisesti ja osallistavasti.

4. Vedetön kosmetiikka kasvaa kohisten

Muutama vuosi sitten kuivashampoo valtasi kuluttajien kaapit. Silloin emme olisi ehkä arvanneet, että se raivaa tietä vedettömälle kauneustrendille, josta ennustetaan ilmiötä tänä vuonna. Kauneudenhoidon edelläkävijämaa Koreassa waterless beauty on jo käsite ja arkipäivää. Vedettömään kosmetiikkaan kätkeytyy vastuullisuuden ja ympäristöystävällisyyden aate: kauneusteollisuus kuluttaa valtavasti vettä, ja esimerkiksi L’Oreal on ryhtynyt toimiin vähentääkseen veden käyttöä tuotteissaan jopa 60 prosenttisesti. Vedetön kosmetiikka on arvioitu myös tehokkaaksi, sillä vesi korvataan esimerkiksi kasviperäisillä ainesosilla ja öljyillä.

Vaikuttajabrändit ovat yhä vahvoilla. Kylie Jennerin kosmetiikkabisneksen arvo on 900 miljoonaa dollaria.

5. Vaikuttajabrändit eivät kuole – vieläkään

Julkkisvetoisten vaikuttajabrändien buumi ei näytä laantumisen merkkejä – siitäkään huolimatta, että arvioiden mukaan kauneusbrändejä on jo liikaa. Markkinoilla on tunkua, mutta syy on varsin yksinkertainen: oma kauneuslinja on kohtalaisen helppo lanseerata ja markkinointi hoitaa sosiaalisessa mediassa, kun seuraajina on jo valmiiksi miljoonapäinen, idoliinsa sitoutunut yleisö. Esimerkiksi Kardashian-klaaniin kuuluvan Kylie Jennerin kauneusbrändin arvo on kivunnut muutamassa vuodessa 900 miljoonaa dollariin. Siksi Business of Fashionin mukaan tänä vuonna voidaan odottaa useita supervaikuttajien toteuttamia kosmetiikkalanseerauksia.

Teksti Ida Rantala Kuvat Leena Aro, Kjaer Weis, Kylie Cosmetics, Kylie Skin

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.