Talousvaikeuksissa kärvistelevä suomalainen muotitalo voi jatkaa toimintaansa. Rahoituskampanja otti huiman loppukirin ja ylitti minimitavoitteensa.


Samuji-muotimerkin tarina jatkuu. Konkurssiuhan alla olevan muotitalon perustama joukkorahoituskampanja keräsi yli 200 000 euroa ja ylsi siten 150 000 euron minimitavoitteeseensa. Mesenaatti -joukkorahoituspalvelun mukaan tämä tarkoittaa välittömän konkurssin välttämistä. Samujin alkuperäinen tavoite oli kerätä kasaan 400 000 euroa, joka olisi mahdollistanut tämän syksyn malliston tuottamisen. Viikon kestäneeseen kampanjaan osallistui yli 600 yksityistä rahoittajaa.

Vaatesuunnittelija Samu-Jussi Kosken perustamaa Samujia haettiin konkurssiin Eläkeyhtiö Ilmarisen toimesta heinäkuun lopulla. Helsingin Sanomien mukaan Samuji on tehnyt tämän vuoden toukokuussa päättyneellä tilikaudellaan liikevaihtoa 1,4 miljoonaa euroa ja tappiota yli puoli miljoonaa euroa. Samujille on kertynyt työeläkemaksurästejä 150 000 euron edestä, jotka muotiyritys kykenee nyt kuittaamaan kerrytetyn rahoitussumman ansiosta. 

Samuji kertoo jatkavansa parhaillaan rahoitusneuvotteluja myös muiden sijoitustahojen kanssa. Yritys sanoo karsineensa kiinteitä kuluja ja keskittyvänsä Helsingin Mikonkadun myymälänsä ja verkkokauppansa toimintaan. Seuraavaksi se kertoo pyrkivänsä kasvattamaan suoramyyntiään ja keskittymään kotimaan markkinaan.

Yhtenä syynä Samujin talousvaikeuksiin on epäonnistunut ja kalliiksi investoinniksi osoittautunut myymälä New Yorkissa. Muotiyritys on menettänyt lyhyessä ajassa myös kaksi tärkeää jälleenmyyjäänsä.

Joukkorahoituskampanja oli osa Samujin pelastusoperaatiota. Niin kutsuttuun ystäväyhteisöön saattoi liittyä edullisimmillaan 25 eurolla. Vastineeksi Samuji kokosi rahoittajille tuotteita ja etuuksia – esimerkiksi 120 euron tuen antaja sai Samuji -julisteen ja 700 eurolla kampanjaa rahoittanut brändin ikonisen Tori -laukun.

Joukkorahoitus on yrityksille usein viimeinen oljenkorsi siinä vaiheessa, kun ammattisijoittajia ei löydetä rahoittajiksi. Joukkorahoitus on yleistynyt myös Suomessa – viime keväänä niin ikään talousvaikeuksissa paininut Nanso avasi julkisen osakeannin, mutta ei yltänyt tavoitteeseensa.

Ystäväverkoston voima nousi Samujin kohdalla arvoonsa – rahoituskampanja otti huiman loppukirin viimeisenä keräyspäivänään. Julkisiin tukijoukkoihin ja kampanjan sanansaattajiksi nousi lukuisia suomalaisia muoti- ja media-alan vaikuttajia.


Teksti Ida Rantala Kuvat Samuji