Muotimerkki Samuji myy viimeisiä tuotteitaan myymälässä ja verkkokaupassa

Korona on tyhjentänyt jälleen Helsingin kadut, mutta muotimerkki Samujin myymälässä Mikonkadulla käy pieni kuhina. Myynnissä on konkurssiin ajautuneen brändin viimeinen mallisto.

Talousvaikeuksissa rämpinyt Samuji ilmoitti hakeutuneensa konkurssiin 12. maaliskuuta. Useaan kertaan konkurssin partaalla olleen Samujin taru on nyt totisesti päättymässä. Myymälää ja verkkokauppaa tyhjennetään vauhdilla.

Samujin myymälästä kerrotaan, että lopetusuutisen jälkeen merkin suosituimmat tuotteet, kuten ikoniset Tori-laukut ja muhkeat Chunky -pipot, myytiin hetkessä loppuun. Kauppa on käynyt, joten poistomyyntiä ei ole ainakaan toistaiseksi tiedossa.

Samuji ehti tehdä vastikään taiteilija ja kuvittaja Antti Kalevin kanssa yhteistyömalliston, mutta vielä ei tiedetä, ehtiikö se myyntiin ollenkaan. Samujin verkkokauppa on auki maaliskuun loppuun ja kivijalkamyymälä 1. huhtikuuta asti.

Käänteet Samujin sadussa ehtivät olla moninaiset.

Designtalo Marimekollakin työskennellyt vaatesuunnittelija Samu-Jussi Koski perusti Samujin vuonna 2009. Yrityksellä on ollut parhaimmillaan yli 70 jälleenmyyjää ympäri maailmaa, ja se on ollut yksi Suomen arvostetuimmista muotibrändeistä.

Vuonna 2016 Samuji avasi oman kivijalkamyymälän New Yorkiin. Myynti ei vetänyt, ja uuden markkinan valloitusyritys tuli kalliiksi. Talousvaikeuksia yritettiin paikata muun muassa joukkorahoituksella, jolla Samuji keräsi yli 200 000 euroa vuonna 2019.

Jättisummasta oli apua vain hetkeksi. Samu-Jussi Koski kertoi Instagramissaan konkurssihakemuksen jättämisestä näin: Voin sanoa, että teimme kaikkemme. Vaikka päätös lopettamisesta on ollut vaikea ja täynnä surua, uskon, että se on vastuullisin tässä tilanteessa, Koski kirjoitti.



Yhteistyön tavaratalo Kärkkäisen kanssa päättänyt Makia maksaa päätöksestään jopa puoli miljoonaa euroa

Viime viikolla muotimaailmassa kohistiin, kun kotimainen vaatebrändi Makia ilmoitti irtisanoneensa yhteistyönsä tavaratalo Kärkkäisen kanssa. Syyksi kerrottiin tavaratalon omistajan kyseenalainen arvomaailma ja julkaisut sosiaalisen median kanavissa. 

Kärkkäisen yrittäjä Juha Kärkkäinen on ollut esillä mediassa viime vuosina vihapuheen ja rasististen lausuntojen takia. Vuonna 2013 Kärkkäinen tuomittiin sakkoihin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Lisäksi Kärkkäinen on tehnyt näkyvää yhteistyötä esimerkiksi uusnatsistisen Pohjoismaisen vastarintaliikkeen kanssa.

Makia on joutunut selittelemään yhteistyötään Kärkkäisen kanssa jo jonkin aikaa. Makia kertoi viime viikolla tiedotteessaan antaneensa Kärkkäiselle mahdollisuuden korjata toimintaansa – tuloksetta.

– Päätöstä on vaikeuttanut se, että meille pienenä yhtiönä Kärkkäisen tuoma liikevaihto on ollut merkittävä. Lisäksi yhteistyö tavaratalon operatiivisen johdon ja henkilöstön kanssa on toiminut koko ajan kiitettävän hyvin, kertoi Makian luova johtaja Totti Nyberg.

Nyberg paljastaa Fashion Finlandille, että Makiaa on arvioitu myytävän Kärkkäisellä vuodessa 400 000 – 500 000 eurolla. Se on ollut yksi Makian tärkeistä jakelijoista vuodesta 2013 saakka.

– Uskon, että jälleenmyyjäverkostomme sekä verkkokauppa paikkaa tämän menetyksen vuoden 2022 aikana. Meillä on lähes 700 jälleenmyyjää Suomessa ja ympäri Eurooppaa ja myymme omasta verkkokaupastamme yli 40 maahan, kertoo Nyberg.

Yhteistyön lopetuspäätös on poikinut palautetta puolesta ja vastaan.

– Lähtöpäätöstä suurin osa piti hyvänä asiana, mutta someen ilmestyi keskustelemaan pieni, todella äänekäs ja Kärkkäis-myönteinen joukko, sanoo Nyberg.

Aikooko Makia valikoida jälleenmyyjänsä jatkossa tarkemmin?

– Lähtökohtaisesti emme halua valikoida asiakkaitamme tai jälleenmyyjiämme, jakavat he sitten kanssamme samat arvot tai eivät. Meille kaikki ovat samanarvoisia. Mutta Kärkkäinen Oy:n omistaja ja suurin vallankäyttäjä tekee ja tukee asioita, joita emme voi hyväksyä. Yritimme saada hänet lopettamaan, mutta se ei onnistunut. Mitta tuli täyteen.

Aivan hetkessä Makian tuotteet eivät Kärkkäisen valikoimista poistu.

– Jo tehdyt avoimet tilaukset sekä ennakkoon myydyt tuotteet toimitetaan sovitusti. Mutta uusia tilauksia emme ota heiltä enää vastaan.

Makian lisäksi muun muassa Finlayson ja Otava ovat päättäneet yhteistyönsä Kärkkäisen kanssa tiettävästi samasta syystä.



Zalando lanseerasi second hand -verkkokaupan Suomessa

Verkkokauppajätti Zalando on lanseerannut uuden second hand -muotipalvelun Suomessa.

Zalando Zircle -niminen verkkokauppa myy käytettyä vaatemuotia, ja valikoima on laaja: myynnissä on yli 100 000 muotituotetta tunnetuilta vaatebrändeiltä, kuten Hugo Bossilta, Marks & Spenceriltä, Zaralta, Mangolta ja DKNY:ltä.

Zalando kertoo tiedotteessaan, että valikoima koostuu Zalandon asiakkaiden vanhoista vaatteista, jotka yritys on käynyt yksitellen läpi kaksivaiheisessa laaduntarkastuksessa; ensin asiakkaan lataamien digitaalisten valokuvien kautta ja uudelleen, kun Zalando on vastaanottanut tuotteen.

Vanhoja vaatteitaan Zalandolle myyneet asiakkaat eivät eurooppalaisen uutismedia Retail Detailin tietojen mukaan ole saaneet vaatteista rahallista korvausta, vaan joko Zalandon lahjakortin tai suoran lahjoituksen hyväntekeväisyyteen.

Zircle on osa Zalandon vastuullisuussuunnitelmaa. Yritys aikoo pidentää 50 miljoonan muotituotteen käyttöikää vuoteen 2023 mennessä.

Zalando Zircle toimii Suomen lisäksi myös Saksassa, Espanjassa, Belgiassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Puolassa.


Kuvat Samuji, Makia, Zalando

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *