Muodin huipulle -voittajan mallisto tulee myyntiin Stockmannille keskiviikkona
Alkuvuonna Muodin huipulle -tosi-tv-kilpailun voittaneen Pali Albinin vaatemallisto tulee myyntiin Helsingin keskustan Stockmannin tavarataloon ja verkkokauppaan keskiviikkona 25. lokakuuta.
Mallisto sisältää 12 erilaista tuotetta, muun muassa takkeja, mekkoja, housuja, t-paitoja ja pipoja. Tuotteissa nähdään Muodin huipulle -kisan finaalimallistosta tuttua tilkkukuosia, jonka Albin on tehnyt itse erilaisia kankaita yhdistelemällä. Noin puolet uuden malliston tuotteista on tehty kokonaan kierrätysmateriaaleista.
Albin on työstänyt mallistoa voitostaan saakka. Vaikka kuluttajan näkökulmasta noin 120 tuotteen kokoista mallistoa voi pitää hyvin rajoitettuna, on siinä riittänyt tekemistä.
”Kahden viime kuukauden aikana olen painanut duunia vähintään kaksitoista tuntia päivässä. Etukäteen en tajunnut, kuinka isosta hommasta on kyse – en ole eläessäni tehnyt edes yhteensä näin monta tuotetta”, Albin nauraa.
Apuna on ollut assistentti ja yksi työntekijä. Suurin osa tuotteista on kolmikon Albinin työhuoneella Helsingissä valmistamia, vain pipoja ja t-paitoja on tilattu muualta Suomesta.
Albin kiittelee yhteistyökumppani Stockmannia luottamuksesta.
”Olin tosi yllättynyt siitä, miten vapaat kädet minulle annettiin malliston suhteen. Tietenkin sain vinkkejä siitä, millaiset kamppeet tavaratalossa ovat aiemmin myyneet hyvin, mutta muuten oltiin avoimia melkein kaikelle.”
Tulevaisuuden suunnitelmatkin ovat jo selvät:
”Lomaa, vihdoin!”
Marimekon sukupuolineutraali mallisto myynnissä yksinoikeudella Zalandolla
Marimekko ja Zalando ovat lanseeranneet sukupuolineutraalin vaatemalliston. Marimekko Kioski -kapselimallisto sisältää 11 tuotetta ja on myynnissä ainoastaan Zalandon verkkokaupassa.
Mallistoa varten Marimekolla on kaiveltu muotitalon mittavaa kuvioarkistoa, jonka 3 500 kuviosta tuotteisiin päätyi kaksi ikonista: Annika Rimalan suunnittelema Tasaraita vuodelta 1968 ja Maija Isolan Unikko vuodelta 1964.
Kapselimalliston lähtökohtana on ollut molempien brändien halu voimaannuttaa ihmisiä ilmaisemaan vapaasti yksilöllisyyttään myös sukupuolettoman designin kautta, Marimekolta kerrotaan.
Marimekko ja Zalando ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2019 lähtien. Zalando on Marimekolle tärkeä tukkumyyjäkumppani: sen kautta suomalaisen designtalon valikoima on viety 25 markkina-alueelle ja yli 50 miljoonan asiakkaan ulottuville.
Globe Hope voitti Muodin kiertotalouskilpailun kahdessa kategoriassa
Muodin kiertotalouskilpailun 2023 voittajat julkistettiin viime viikonloppuna Helsingin Messukeskuksessa järjestettyjen I love me -messujen yhteydessä.
Muodin kiertotalouskilpailussa palkitaan muodin ja tekstiilialan toimijoita, jotka toimivat kiertotalouden suunnannäyttäjinä. Kilpailussa on kolme kategoriaa: elinkaaren pidentäjä, designer ja motivaattori. Kilpailu järjestettiin tänä vuonna toista kertaa.
Voittajat valinneessa viisihenkisessä asiantuntijaraadissa oli mukana muun muassa Ivalo.comin vastuullisuusjohtaja Outi Pyy.
Globe Hope vei voiton kahdessa kategoriassa. Elinkaaren pidentäjäksi valittiin Globe Hopen yrityksille suunnattu Zero Waste -palvelukonsepti, joka tarjoaa yrityksille poistotekstiilien kierrätyksen palveluna.
Designer-kategorian voiton Globe Hope nappasi kiertotalouden periaatteita kunnioittavalla suunnittelullaan. Raati kiitti erityisesti käytetyistä turvavöistä valmistettuja laukkuja, jotka ovat olleet merkin mallistossa yli kymmenen vuotta ja hinnaltaan tavallisen kuluttajan saavutettavissa.
Motivaattorina palkittiin Turun ammatti-instituutti ja sen tekstiililajittelijan koulutuskokonaisuus.
”Kiertotalouteen pohjautuvat liiketoimintamallit vaativat uudenlaista osaamista ja kiertotalous tulee luomaan uusia ammattinimikkeitä. Turun ammatti-instituutin tarjoama tekstiililajittelijan koulutus vastaa tähän tarpeeseen. Tekstiilien kiertotalouden puolella on ollut jo pitkään ongelmana se, että ammatillista koulutusta ei juurikaan ole. Ala on kasvava, mutta tekstiililajittelu on vielä käsin tehtävää, ammatillista osaamista vaativaa työtä”, kuuluivat raadin perustelut.
Teksti Johanna Rämö
Kuvat brändit
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi