Farfetch lanseeraa oman luksusvaatebrändin

Muodin verkkokauppa Farfetch tuo markkinoille oman vaatemerkin yhteistyössä italialaisen ylellisyystuotteisiin erikoistuneen tuotanto- ja jakeluyhtiö New Guards Groupin kanssa.

There was One -niminen naistenmuodin merkki lanseerataan syyskuussa. Merkin tuotteiden kerrotaan olevan Italiassa valmistettuja ylellisiä vaatekaapin klassikoita, joiden hinta on silti kohtuullinen. Mallistoon kuuluu aluksi muun muassa trenssi, farkkutakki ja valkoinen t-paita, ja tulevaisuudessa Farfetch suunnittelee laajentavansa merkin tuotevalikoimaa myös miehille.

Aiheesta uutisoi Vogue Business.



Habbo Hotel järjesti muotisuunnittelukilpailun – voittokimonoa ostettiin 45 000 kertaa

”Oletko koskaan haaveillut suunnittelevasi harvinaisen vaatteen koko maailman Habbojen puettavaksi? Nyt sinulla on siihen mahdollisuus!”

Näillä sanoilla yli 20-vuotias verkkoyhteisö ja virtuaalipeli Habbo Hotel kosiskeli käyttäjiään järjestäessään virtuaalisen vaatesuunnittelukilpailun huhtikuussa. Kilpailuun osallistuvien tuli suunnitella pikselianimoitu muotivaate- tai asuste.

Ja Habbo Hotellin fanit innostuivat: kilpailuun osallistui yli 900 Habbon jäsentä ympäri maailman, ja voittajaksi Habbon yhteisön jäsenet äänestivät kuvioidun kimonon (kuvassa), jonka oli suunnitellut chileläinen käyttäjä. Kimonosta tehtiin Habbo-vaate, joka otettiin Habbon muotikatalogiin myyntiin heinäkuuksi. Kimonoa ostettiin kuukauden aikana peräti 45 000 kertaa.

– Habbossa on muotikatalogi, josta voi hankkia ilmaisia asusteita tai ostaa maksullisia virtuaalivaatteita, asusteita, kenkiä tai vaikka hiustyylejä. Kimono oli harvinainen asuste ja hieman kalliimpi tuote, koska se oli vain kuukauden myynnissä, kertoo Habbo Hotellin kehittäneen Sulakkeen toimitusjohtaja Valtteri Karu.

Habbossa käytetään pelin omaa valuuttaa, ja Kimonon hinta Suomessa oli 35 Habbo-kolikkoa ja 35 timanttia. Normaalit Habbo-vaatteet maksavat 5-6 Habbo-kolikkoa.

Kimonoa myytiin yli 15 000 eurolla, ja Habbo Hotel lahjoitti myyntipotin voittajan valitsemalle järjestölle, Pelastakaa Lapset ry:lle.

Habbo järjesti muodin teemakuukauden ensimmäisen kerran jo vuonna 2016. Tämänkertainen muotikilpailu oli osa Habbon teemakampanjaa, jossa Habbon käyttäjät osallistuivat myös Habbon järjestämän muotikoulun tapahtumiin muun muassa harjoittelemalla muotinäytökseen valmistautumista, pelaamalla muodin tietovisoja ja pukeutumispelejä.



Michael Kors hakee uudistusta palkkaamalla johtoonsa luksuskaupan konkarin

Michael Kors on amerikkalaisen muodin suuri nimi ja menestys, mutta viime vuodet ovat olleet brändille aallokkoisia. Merkki tuli laajan yleisön tietoisuuteen 2000-luvun alussa, kun se toi markkinoille ylellisesti brändätyt mutta edullisesti hinnoitellut laukut ja pienasusteet. Sittemmin laukkujen – ja samalla brändin – hohto on laskenut, liikkeitä suljettu ja myyntiä tehty isojen alennusten turvin esimerkiksi outlet-kylissä.

Nyt Michael Kors hakee uutta suuntaa uuden toimitusjohtajan avulla. Tehtävään on napattu luksusmuotikaupan konkari Joshua Schulman, joka on työskennellyt aiemmin johtotehtävissä muun muassa Coachin, Guccin ja Jimmy Choon muotitaloissa. Schulman johti menestyksekkäästi myös newyorkilaista Bergdorf Goodmanin tavarataloa vuosina 2012–2017.

Schulman ottaa vastuulleen Michael Korsin brändin kansainvälisen kehityksen. Työnsarkaa riittää: Michael Korsin omistavan Capri Holdingsin mukaan koronapandemia on laskenut brändin myyntiä pahimmillaan lähes 70 prosenttia.

Nyt Michael Kors hakee uutta suuntaa muun muassa pienentämällä varastoaan, vähentämällä alennuksia ja jälleenmyyjiä, sulkemalla liikkeitään sekä nostamalla hintojaan. Brändin luovassa johdossa jatkaa merkin luonut muotisuunnittelija Michael Kors yhdessä Marcel Ostwaldin kanssa.

Aiheesta uutisoivat muun muassa WWD ja Business of Fashion.



Uusi työturvallisuussopimus syntyi Bangladeshissa

Bangladehissa vaatealan yritykset ja ammattiliitot ovat päässeet sopuun uudesta, työntekijöiden oloja parantavasta turvallisuussopimuksesta. Sopimus tullaan ulottamaan myös muihin vaatteita ja tekstiilejä valmistaviin maihin ja sen tarkoituksena on parantaa vaatetusalan tuotantotyöntekijöiden turvallisuutta.

Uusi sopimus päättää kuukausia kestäneen kädenväännön, ja se syntyi viime hetkillä – valmista piti tulla jo toukokuussa, mutta neuvotteluita jouduttiin jatkamaan kolme ylimääräistä kuukautta.

Ensimmäisen kerran Bangladeshissa laadittiin työturvallisuusaloite sen jälkeen, kun muotituotteita valmistanut Rana Plazan tehdasrakennus romahti vuonna 2013. Suuronnettomuudessa kuoli yli tuhat ihmistä ja tapahtuma herätti laajaa julkista keskustelua paikallisista työoloista ja työturvallisuudesta. Onnettomuuden jälkeen yli 200 muotibrändiä allekirjoitti turvallisuusaloitteen, jossa vaadittiin paikallisilta tehtailta korkeampia työterveys- ja turvallisuusstandardeja.

Nyt solmittu sopimus ulottuu lokakuuhun 2023. Ainakin H&M Group ja muun muassa vaateketju Zaran omistava Inditex ovat jo ilmoittaneet allekirjoittaneensa uuden sopimuksen.

Aiheesta uutisoi Business of Fashion.



Kuvat Farfetch, Habbo Hotel, Michael Kors

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *