Suomalainen muoti- ja lifestyle-brändi Samuji sekä design-toimisto Agency Leroy peruvat fuusionsa. Agency Leroyn toimitusjohtaja Monika Nars kertoi tänään (10.5) Markkinointi & Mainonta -julkaisulle, että yhdistymisen myötä tuleva taloudellinen riski olisi ollut toimistolle liian suuri.
Tiedonannon mukaan yhtiöt luopuvat yhdistymissuunnitelmistaan fuusion valmisteluun liittyvän due diligence -prosessin jälkeen. Narsin mukaan Agency Leroy on käynyt läpi Samujin operatiivista toimintaa ja tuotannollisia seikkoja. Virallisen fuusion edellytykset eivät Samujin taloudellisen tilanteen vuoksi täyty.
Samuji ja Agency Leroy tiedottivat yhdistymisestään joulukuussa 2018. Fuusion tavoitteena oli kansainvälinen kasvu. Tuolloin yhtiöt listasivat esikuvikseen ruotsalaisen Acnen, yhdysvaltalaisen Kinfolkin ja brittiläisen Monoclen.
Nars painottaa, että hän uskoo edelleen alkuperäiseen visioon ja ajatukseen design-talosta. Agency Leroy jatkaa Samujin toimistona ja pienosakkaana. Yhteisiä projekteja tehdään entiseen tapaan erillisinä yhtiöinä. Agency Leroy jatkaa toimintaansa myös brändien rakentajana ja pienosakkaana useassa suomalaisessa muotoiluyrityksessä.
Kuva Samuji Lähde Markkinointi & Mainonta