Kaupallinen yhteistyö: Yaytrade
Suomalainen muotiyrittäjä pääsee nyt ylijäämävarastostaan eroon helposti ja saa tuotteilleen kansainvälisen yleisön. Uudessa ruotsalaisten kehittämässä palvelussa vaatteitaan myyvät myös vaikuttajat ja pian myös muodin kuluttajat.
Kun korona iski – ja kesti – moni muotiyrittäjä oli tiukan paikan edessä. Asiakkaat lähes katosivat muotikaupoista, mutta sisäänostot oli tehty jo paljon aiemmin. Kauppojen varastot pullistelivat, ja moni joutui myymään tuotteitaan pois pilkkahintaan.
Tilanne on muotikauppiaille tuttu normaaliaikoinakin. Tuotteet tilataan sisään hyvissä ajoin, mutta myydään vasta uuden sesongin alkaessa. Ja kun tuotteita jää myymättä, ylijäämävarastojen myynti on kauppiaille työlästä. Nyt ruotsalainen Yaytrade on kehittänyt varastojen myyntiä varten digitaalisen ratkaisun.
Vuonna 2017 perustettu Yaytrade tekee kauppiaiden puolesta ystävämyyntiä verkossa – kansainväliselle asiakaskunnalle. Ruotsissa se on jo tehnyt huipputuloksia: esimerkiksi ruotsalainen suosikkibrändi Filippa K toi palveluun useita tuhansia vaatteita, ja niiden myyntiprosentti oli peräti 73.
Yaytrade aloitti toiminnan tänä keväänä myös Suomessa. Ruotsalaiset huomasivat, että kilpailu ystävämyyntikanavista on Suomessa vähäistä, mutta kysyntää second hand -muodille riittää.
– Yaytradessa brändit pääsevät myymään ylijäämävarastojaan, näytteitä ja palautuksia kansainvälisillä markkinoilla. Sen sijaan, että järjestetään maantieteellisesti rajattuja ystävämyyntitapahtumia, tavoitetaan kansainvälinen yleisö ja hoidetaan tarvittaessa koko myyntiprosessi yrityksen puolesta, kertoo Yaytraden Suomen maajohtaja Suvi Roine.
Ystävämyynnin järjestäminen on muotiyrittäjälle yksinkertaista: Yaytrade avaa yritykselle oman myyntikanavan verkkoalustalleen, kuvaa tuotteet, varastoi ne, tekee myynti-ilmoitukset sekä hoitaa maksuliikenteen ja toimitukset.
Vaihtoehtojakin on: jos yrityksellä on esimerkiksi tuotekuvat omasta takaa ja logistiikkasopimus ulkomaille, Yaytrade tarjoaa kauppiaan käyttöön pelkän myyntialustan, mutta kauppa toimittaa tuotteet itse.
– Palvelu tarjoaa taloudellisen ja vaivattoman tavan tyhjentää varastoja. Brändit laskuttavat meitä myynneistään, ja ostopalkkio riippuu palveluista ja tuotteiden lukumäärästä. Yleensä komissio on noin 30–35 prosenttia.
Yaytraden kumppaneina ovat olleet Filippa K:n lisäksi esimerkiksi Ril’s, J.Lindeberg, Sandqvist, Rodebjer ja Hope.
Suomessa Yaytrade on aloittanut ystävämyynneillä sekä avaamalla sosiaalisen median vaikuttajille oman kauppasivun. Siellä myyvät omia tuotteitaan esimerkiksi suomalaiset muotivaikuttaja Linda Pyrä sekä stylistit Vesa Silver ja Shadi Razavi.
– Etenkin nuoret haluavat tukea vastuullisuutta ja kestävää kehitystä ostamalla käytettyjä vaatteita. Nyt heillä on mahdollisuus ostaa merkkejä, joihin heillä ei välttämättä muuten olisi varaa. Kiinnostusta lisää vielä se, että vaatteet voi ostaa heidän ihailemiltaan tunnetuilta somevaikuttajilta, sanoo Roine.
Ensi syksystä lähtien myös kuluttajat voivat myydä tuotteitaan Yaytradessa. Silloin tuotteet haetaan kotoa, kuvataan, myydään – ja myyjä kerää tuotot.
Työn alla on myös 2nd cycle -palvelu, jossa muotikaupat voivat myydä uudelleen kuluttajan heille palauttamia käytettyjä vaatteita.
Yaytraden tavoite on kunnianhimoinen: se aikoo Euroopan suurimmaksi ystävämyynnin kauppakanavaksi. Maaliskuussa yritys listautui jo Nasdaqin First North -markkinapaikalle. Kauppa kävi: yhtiön osakkeita olisi haluttu ostaa viisi kertaa enemmän kuin niitä oli myynnissä.
– Sijoittajilla on vahva usko käytettyyn tavaraan. Yaytraden avulla vaatteita saadaan hyödynnettyä ja pidettyä kierrossa pitkään ja samalla näytetään kuluttajille kierrätyksen hyödyt ja helppous. Se kuuluu minusta kaikille alan tekijöille ja brändeille, Suvi Roine sanoo.
Tutustu Yaytradeen tästä ja katso, miten palvelu toimii.
Ota yhteyttä Suomen maajohtajaan Suvi Roineeseen sähköpostitse suvi.roine@yaytrade.com, jos haluat kysyä lisää Yaytraden palveluista Suomessa.
Kuva Yaytrade
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi