Viime vuoden lukujen perusteella vaate- ja kenkäkaupan synkimmät ajat ovat ohi.

Viime vuosi oli muotikaupalle aiempaa parempi. Tilastokeskuksen ja Kaupan liiton julkaiseman Erikoiskaupan liikevaihtoraportin mukaan vaatekauppa kasvoi vuoden 2022 tammi-joulukuussa 8,3 prosenttia edeltävän vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Myös kenkäkauppa pinnisteli plussalle vaatekaupan vanavedessä: kasvua viime vuoden tammi-joulukuuhun oli 7,5 prosenttia.

Pelkän joulukuun 2022 osalta muutos vuoden takaiseen oli kenkäkaupassa koko vuotta parempi: 11,9 prosenttia. Vaatekaupan vastaava luku oli 5,6 prosenttia.

Kotimaisen verkkokaupan pitkään jatkunut kasvu sen sijaan tyssäsi viime vuonna. Samaan aikaan ostaminen ulkomailta kasvoi. Kaiken kaikkiaan Suomessa kuluttajien tekemien tavaroiden verkko-ostosten arvo pieneni ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2010, noin 6 prosenttia edellisestä vuodesta. Siitäkin huolimatta digiostaminen on edelleen kolmanneksen suurempaa kuin ennen pandemiaa vuonna 2019, kertoo Kaupan liiton selvitys.

Kuluva vuosi on kuitenkin alkanut vaatekaupassa Etu ry:n tilastojen perusteella vahvasti: tammikuussaliikevaihdon muutos vuoden takaiseen oli 29,4 prosenttia ja myynnin määrä kasvoi 10,31 prosenttia.


Kuva Leena Aro

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.